Goud opnieuw platen

In een eerder topic dacht ik een plastic horloge te hebben, maar dat is zeer vermoedelijk Zamak. Het goud is er her en der vanaf en het Zamak is gaan roesten.

Ik vermoed dat als dit proces doorgaat, het horloge de weg van de dodo gaat. Een oplossing zou kunnen zijn om hem opnieuw te platen, maar puristen zijn niet zo van de opnieuw geverfde wijzerplaten bijvoorbeeld. Zou dit wel acceptabel zijn?

Daarnaast zit ik er aan te denken om het zelf te doen. Ik heb een kitje van https://www.gaterosplating.co.uk/gold-silver-nickel-brush-plating-kit liggen. Het goud is dan 22 karaats ipv de horloge-eigen 10 karaats-laag en zou er overheen komen te liggen. In feite is het alleen een beschermlaag om het horloge heen en zou het origineel bewaard blijven. Zouden jullie dat doen?

Hij is nu toch al “stuk” en niet een uniek onvervangbaar horloge dus waarom niet? :slight_smile:
Ik heb wel begrepen dat de kast super schoon en glad moet zijn. Al er nog wat corrosie achter blijft, dan gaat dat lekker door onder de kast. Hou het wel goedkoop zou ik je aanraden.

Als er galvanisch een echte goudlaag op zamak moet komen, wordt er meestal eerst licht geëtst, dan verkoperd voor een goede hechting, daarna verzilverd (enkele mu’s), dit licht gepoetst (om de goudlaag te laten glanzen) en tenslotte verguld. Dit goudlaagje moet ook licht worden gewreven, afhankelijk van de soort goudbad en de erbij horende stroomsterkte.

3 likes

Vermeil dus! :smiley: Is niet serieus bedoeld.

Leuke uiteenzetting Willem. :+1:

Ik blijf dit draadje volgen, het lijkt me mooi als topicstarter dit doorzet. Het is altijd een gaaf proces om te volgen.

1 like

Ik ben toevallig onlangs wat aan het inlezen over galvanizeren en elektroplaten, @taaiewillem deelt hier belangrijke info. De kwaliteit en glans is ook zeer afhankelijk van de lagen onder het goud. Als je zoiets doet doe het dan goed. Verwijder al het oude goud, wrijf het zamak goed op en doorloop de stappen koper zilver en dan goud.

Als je het alleen doet ter bescherming is een ander soort laag van een goedkoper materiaal wellicht ook een optie

1 like

Haal het glaasje eruit… en maak er een paar afgietsels van.
Of een 3d print, dit kan tegewoordig ook met metaal.

1 like

Ik ben recent bezig geweest met een ander horloge. Een Gruen die ik voor €25 op de kop had getikt. Deze zag er erg slecht uit in het begin (hij is nog niet af, wel schoon).


Hier was hij deels uit elkaar, maar kijk eens wat er tussen die lugs uitkomt. Ieuw is niet afdoende voor hoe het voelde.

Ik heb hem dus een nachtje in azijn laten staan;

Daarna schuren en wat rommelen. Nu heb ik het koperlaagje wat er onder kwam direct voorzien van een goudlaag, maar dat is duidelijk niet de way to go. Dus nu nog een keertje eerst met zilver en dan goud.

3 likes

Zojuist de boel een laag zilver gegeven. Best grappig om te zien gebeuren.

Op dit moment gereed aan het maken voor een nieuwe laag goud. Ik denk dat het dit keer een stuk netter eruit gaat zien.

3 likes

Echt fantastisch dat je dit zo uitgebreid deelt. :+1: Ik volg het met veel genoegen. :smiley:

1 like

Een goudlaagje erop, die is aanzienlijk moeilijker om erop te krijgen als zilver. Toch ben ik voor nu even tevreden met het resultaat.

3 likes

Geen probleem. Delen van informatie is gelukkig niet zo moeilijk meer tegenwoordig. Ik denk alleen wel dat zo’n setje waarbij je de boel onderdompelt een stuk makkelijker is als met sponsen. Maar daar is de prijs dan ook naar.

1 like