Gouden automaat van het merk Rea?

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een leuke automaat kunnen kopen in een 14krt gouden kast.
Hij loopt als een tierelier maar de datumaanduiding werkt niet.
Was er zo blij mee dat ik de foto’s heb gemaakt voor ik de kast netjes heb gereinigd…die is nu weer mooi schoon,de binnenzijde heeft nog wel wat last van groene aanslag…
Ik heb wat pogingen ondernomen om meer informatie te vinden over de afkomst en leeftijd maar dat leverde niks op.
Kunnen jullie me wat meer vertellen hierover?
Alvast bedankt,
Eric

Op internet is er ook niets over te vinden helaas (Google en eBay).
Het lijkt me een jaren '70 horloge, maar ik kan er ook naast zitten.

De foto’s zijn niet handig genomen om vast te kunnen stellen wat het caliber van het uurwerk is. Dit kan wel helpen om de leeftijd te bepalen. Ik ken nog twee hele oude oud horlogemakers. Ik zal vragen of zij het merk Rea kennen. In het Zweeds betekent REA uitverkoop, maar dat zal hier geen betrekking op hebben denk ik…

Gr. Hugo.

Hallo Hugo en Tom,

Vriendelijk bedankt voor jullie reacties.
Ik heb ook best even gezocht op het internet maar kon het merk ook niet terug vinden.

Laat me a.u.b. even weten hoe ik het best een foto kan maken, ik ben wel een liefhebber van oude horloge’s maar heb er verder weinig verstand van…

Groeten Eric

Het uurwerk is een voorloper van het ETA 2824, het zou bijv. het ETA 2622 kunnen zijn, zie
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&ETA_2622

Het horloge lijkt me jaren '60, zoals er wel meer van zijn. Of het een echt merk is geweest? Henrik had een keer een lijst gemaakt met alle bekende (en onbekende) merken, alleen dat kan ik niet meer terugvinden.

De waarde ligt rond de goudprijs.

Hallo Arjen,

Ik heb het uurwerk vergeleken met die op de site en volgens mij heb je helemaal gelijk :wink:
Hopelijk geen al te domme vraag maar wat betekend “date: set by changing 20:40-24h”?
Heb de wijzers op 20.40 gezet in de hoop dat ik toen de datum kon verzetten door de kroon tegen de opwind richting te draaien…hahaha werkte niet.

De goudprijs is niet verkeerd op het moment;-) (pulkt uurwerk uit kast) nee hoor geintje,gewoon een grappig horloge wat ik zo af en toe zal dragen.

Groeten Eric

beobachter Schreef:

wat betekent “date: set by changing 20:40-24h”?

Als je het horloge over 24h heendraait gaat de datum één dag vooruit. Draai je het dan weer terug, dan blijft de datum staan. Je moet het zover terugdraaien totdat je een klein klikje hoort. Als je het dan weer over 24h heendraait gaat de datum weer een dag verder.

Leuke vintage, het merk zegt mij echter niets, ik denk dat het wel de moeite van het opknappen waard is.
Ik krijg wel de indruk dat er een secondewijzer op hoort te zitten, gezien de astap in het midden.

Bedankt voor de uitleg Arjen, heb het geprobeerd en hoor wel een klikje maar de datum aanduiding verspringt niet.
Zal eens vragen wat het kost om het geheel weer aan de gang te krijgen.
Met vriendelijke groet, Eric

Hallo Mario,

Je hebt goede ogen :slight_smile:
Had nog helemaal niet gezien dat er een secondewijzer op hoort te zitten.
Bedankt voor je reactie.

beobachter Schreef:

Hallo Mario,

Je hebt goede ogen :slight_smile:
Had nog helemaal niet gezien dat er een
secondewijzer op hoort te zitten.
Bedankt voor je reactie.

Thanks!
Je kan het als gezegend zien maar soms had ik graag minder scherpe ogen 8-).
Ik zie dagelijks ieder haarlijntje stofje en krasje op mijn horloges >X:X