gouden Ebel vintage dames horloge

Ik kreeg dit prachtstuk van mijn oma na haar dood. Ze was een eenvoudige vrouw dus ik dacht in mijn onwetendheid dat t om een waardeloos stuk ging. Tot ik begon te googelen…
Maar dit model lijkt me zo oud dat ik er online geen info over terug vind.
Weet iemand meer over dit stuk?

Welkom op het forum.

Ik weet niet wat je online gevonden hebt maar dit is een verguld horloge dus de hoeveelheid goud is verwaarloosbaar. Dameshorloges hebben verder helaas geen verzamelwaarde dus lekker bewaren als aandenken aan je oma.

Wat ik zo kan zien is dat de band geen vol goudvis, maar verguld (plaque d’or).

Heb je betere foto’s van het uurwerk zelf? Voor en achterkant? Kan wel helpen

En zoals @wbcoupe aanhaalt, damesuurwerken hebben erg weinig verzamelwaarde. Hooguit de goudprijs, als het een gouden uurwerk is.

Als je lang geduld hebt, zal je wel iemand tegenkomen die het horloge leuk vindt en wil, maar dat gaat niet de hoofdprijs worden

2 likes

Merci voor de snelle reactie.
De vermelding 20migrons deden me vermoeden dat een waardevol stuk was. Maar vind nergens een code terug

Ja dat snap ik wel. Wij vrouwen verzamelen over t algemeen niet zo veel…
Die 20 wil niets zeggen dan?
En dat ik nergens een code vind wel zeker?
Ach ik vind t alvast een prachtig stuk. Maar wou wel weten hoeveel t ongeveer waard is want ik loop er dagdagelijks mee rond :wink:

Ik zie op het deksel niet onmiddellijk iets staan, is wat lastig uit te vergroten. Ik vermoed dat het uurwerk zelf goud zal zijn. De waarde is dan ± de smeltwaarde van het goud, dus gewicht van de kast. Zal een gram of 5 zijn schat ik

Ok merci!
Zo bleef m oma toch nog lekker eenvoudig

Dat wil zeggen dat de vergulding ongeveer 20 micron dik was. Daar is in de jaren vermoedelijk al wel een paar micron van weggesleten.

Het uurwerk zal allesbehalve goud zijn. Denk maar aan staal, wat andere legeringen, maar geen edelmetaal.

Het kastje zou van goud kunnen zijn, maar dan moet je zoeken naar een goudmerkje, een blad met cijfers erin, of een markering met 14kt / 18kt of 585 (=14 karaat) of 750 (=18 karaat). Zo’n goudmerkje kan aan de binnenzijde van de kast zijn ingeslagen.

Wel, dan is het vermoeden niet correct.
Een uurwerk zal niet van goud zijn, de kast kan dat wel zijn.
@Bernard was me net een paar minuten voor, zijn opmerking is juist.

Maar terug te komen op dit horloge, vermoedelijk uit de periode dat Ebel nog wel eens uurwerken gebruikte van andere manufacturen.
Ebel heeft indertijd ook wel Cortebert uurwerken in sommige kasten geplaatst.
Dus het zou zomaar kunnen dat in dit horloge een uurwerk zit van Cortebert.

1 like

:man_facepalming::man_facepalming: @Bernard en @vinwat, natuurlijk bedoel ik de kast… het binnenwerk zelf is staal, messing en/of wat legeringen…

Ik dacht dat dit wel duidelijk was :sweat_smile: maar juist is juist

2 likes

Voor de absolute correctheid wil ik de kast rondom het uurwerk dus bedoelen

Die “20 micron” wil zeggen dat het horloge of althans de band ooit bedekt is (geweest) met een laagje goud ter dikte van 1/50 millimeter. Oftewel het horloge bevat nauwelijks goud

1 like

Ik heb ooit een rondleiding gehad in Genève bij F.P. Journe. Die maakt de uurwerkjes van goud :wink:

Sindsdien ben ik daar scherp op.

@Twix… Ik kende je nog toen je Raider heette :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like