gouden horloge aanslag verwijderen

Beste medeforumleden,

Hopelijk is dit de juist rubriek. Zo niet dan hoor ik het graag en post ik dit bericht elders.

Mijn echtgenote zou graag een erfstuk weer willen gaan dragen. Het gaat om onderstaande Omega Constellation.

Het horloge is van goud (massief 18 kt dus niet verguld) en laat een wat bruinige verkleuring zien op kast en schakels. Ik heb het geprobeerd te ‘vangen’ op de foto’s.

Wat heeft er advies hoe het horloge weer netjes te krijgen dus de aanslag te verwijderen zonder het edelmetaal geweld aan te doen?

Ik hoor het graag, bij voorbaat dank!

Otto (& in het bijzonder Mrs Otto :grin:)

5 likes

Op internet komt afwasmiddel vaak voorbij.

Doodsimpel. Zilverpoets. Gebruik vooral heel weinig, op een oude katoenen doek of een microvezel-doek. Breng het aan op de doek, niet op het horloge. Vooraf een beetje uitsmeren op de doek. Je wilt vooral niet teveel residu naderhand; dat tekent altijd lelijk spierwit af.

Opmerkelijk dat 18K zo verkleurt; dat zie je normaliter alleen bij lagere karaatwaarden. Bekendste is Silvo; ik gebruik die van HG.

7 likes

Thanks Peter! Daar hebben we wat aan. Kinderlijk eenvoudig dus.

En ik maar denken dat jij alleen van wanten weet met de binnenkant van horloges en uurwerken, maar niets is minder waar :wink:.

De foto verergert het beeld van de aanslag. Maar dat is prima voor de oproep die ik hier plaatste. Ook wij waren verbaasd over de aanslag. Want in de sluiting zijn verschillende keurmerken te vinden waaronder ‘750’.

Dit weekend zilverpoets scoren en dan zien wat het resultaat is.

Dank nogmaals voor de hulp!
:pray:

2 likes

Gaat heel makkelijk resultaat geven. 18K is 75% goud en 25% half-edelmetaal, waaronder koper, dat wel degelijk iets kan verkleuren. Doe dus vooral zuinig aan, en veel succes!

2 likes

Citroentje zou moeten volstaan.
Penseeltje erbij en je ding doen.

Zou uit de buurt blijven van agressieve/synthetische meuk.

2 likes

HG doek, werkt perfect

7 likes

Ik zou geen aggressieve/chemische dingen gebruiken.

Gewoon een simpel krijt based poets midel gebruiken. Is een stuk minder aggressief, beschadigd de materialen niet en werkt net zo goed. :innocent: Ik gebruik het zelfde als waarmee ik glaasjes polijst.

2 likes

Zilverpoets kan witte resten achter laten in hoekjes en gesatineerde vlakken gaan glanzen.

Er zijn wel veilige baden die alleen de oxidatie laag verwijderen zonder verdere schade aan te richten. Echter voor particulier gebruik niet geschikt.

1 like

Hallo,

Net advies gevraagd aan mijn echtgenote, die is goudsmid.

Oxidering op goud komt meestal van koper en dan is een zilverpoets een eerste optie.
Normaal is 18 kt een mengeling van puur goud (750 delen) en de rest meestal zilver. Wat ook kan is een mengeling tussen goud en deels koper of andere metalen wat de gelere kleur verklaart.

Moest dat niet lukken dan een goudpoetsdoek, zoals sixcoder reeds voorstelde, zonder extra product, die doeken zijn geïmpregneerd.

Moest dat niet werken kunnen we zoeken naar andere producten of badjes, ik veronderstel dat het uurwerk niet in een ultrasoon kan maar voor het bandje kan dat perfect.
https://share.google/npW2piqYIE109RR4K

Veel succes

4 likes

Deze heb ik ook van ander merk maar dit werkt prima

2 likes

Ik zou de band losmaken van het uurwerk en deze reinigen in “Dasty” ontvettingsmiddel en daarna met een zachte tandenborstel met handzeep afborstelen en kijken wat het resultaat is,
Poetsen met een schuurmiddel kan altijd nog.

Mensen verkijken zich erop hoe erg agressief Dasty is. Ik heb er geen ervaring mee op goud maar zou voor de zekerheid oppassen,

3 likes

Metalen lossen echt niet op in Dasty en zeker geen edelmetalen.

1 like

Dank, ik had het ook aan de vrouwen onderling moeten laten om een oplossing voor te bedenken :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Is het niet eens nuttig om na te kijken of het hier niet gaat om het Omega sedna gold ?
En zo ja of er een speciale behandeling bestaat? Weet wel niet of dat met merktekens vermeld werd op de kasten.

Benieuwd naar het resultaat!

Is een model van ongeveer 25 jaar geleden en toen had Omega [ volgens mij ] nog geen Sedna goud.

2 likes

Voor goud kan je deze doekjes ook nog proberen. Zijn een soort wegwerp poetsdoeken maar er zit ook een klein korreltje in waarmee je polijst. Vaak wel verkrijgbaar via je lokale juwelier:
image

Ik zou toch voorzichtig zijn met vochtige opties als je niet de band van de horloge afhaalt.

En onthou! Zonder wrijving geen glans :wink:

2 likes

Eerst het gewone vuil verwijderen met zacht zeepwater,anders wrijf je dit mee rond, na afspoelen met lauw water en drogen, met goudpoetsdoek opblinken.