Gouden vintage chronograaf zonder stempels?

Ik heb dit horloge gekocht, een wilde gok. Ik wist er niet zoveel van af maar heb inmiddels opgezocht dat er binnen in een venus 175 uurwerk zit. Ook ben ik bekend met de gouden chronograph suisse met holle kasten. Daar lijkt deze op, geen slijtage op de kast, hier en daar wat deukjes en zie van binnen de holle lugs.

Maar hij heeft geen gouden achterdeksel op het deksel staat “Metal 530”. Naast het deksel is de uurwerk spacer van binnen ook van dat zelfde “metal”. Was dit de volgende kostenbesparing stap, naast de holle kast niet eens een gouden deksel? Opzich geen heel gekke keuze. Maar de goud stempels staan meestal op het deksel en kan op de rest van de kast geen goud stempels ontdekken. Hoe kan ik nu zeker weten dat het goud is en zo ja hoeveel karaat? Staat er een stempel binnen in de kast misschien?

Wat denken jullie en hebben jullie wellicht meer info?

2 likes

Ik kan je hier helaas niet mee helpen, maar ben wel reuze benieuwd naar de voorkant haha.

3 likes

Die is niet al te best :shushing_face:

1 like

Oeh…

Jammer, de lunette ontbreekt.
Als de rest goud is moet er op een van de lugs een stempeltje staan.
Er kan ook tussen de lugs iets staan. Als dat bijv. G20 oid is dan is het verguld.
En als ik zo naar de afgebladderde laag kijk op de eerste foto vrees ik met grote vreze.

1 like

Ik zie nergens wat afgebladderds alleen wat vuil en als je op de laatste foto kijkt zie je ook de holle gouden lug van binnen. Als het verguld zou zijn zou het niet hol zijn toch

Is dat metalen deksel niet een stofdeksel dat oorspronkelijk onder een gouden buitendeksel zat?
Tegen stof en voor stevigheid, zeg maar.

2 likes

Dan zou dat wel een heel hoog en groot deksel moeten zijn. Maar het is een mogelijkheid. Ik heb trouwens nog een soort van merkje ontdekt op de zijkant van de kast denk ik. Alleen niet echt leesbaar en een nog slechtere foto.

Aha dat lijkt er heel erg op. Ik denk dan dat het idd een stof deksel is en het echte deksel mist. Maar de kast 18kt solid goud is.

1 like

Dit is de stofferen idd.
Hierover zat nog een gouden deksel.
Deze kasten zijn mss 4 gram aan goud. Wel 18ct dat dan weer wel.

Pushers zijn zo te zien ook van goud. Wijzers ook van goud? In totaal een gram of 5 aan 18kt goud is tegenwoordig toch best wat waard.

Helaas pushers niet en wijzers ook niet.

Inderdaad, een hele goedkope chronographe suisse met een 18k extreem dunne kast van enkele grammen, de deksel mist, wat wel zichtbaar is, is het stofdeksel van"base metal".

Om dit soort horloges wat stevigheid te geven werd nog weleens hars of epoxy in de lugs gegoten.

Je ziet trouwens de male bevestigingen aan de lugs? Dat is, omdat het zo’n dunne lug is, dat deze met een gat erin voor een male pushpin snel uit zou scheuren. Je hebt hiervoor dus ook female pushpinnen nodig…

1 like

Wat zijn de pushers dan? Hebben wel volledig dezelfde kleur als de kast en ook geen slijtage. :thinking:

Zeker, daarom had ik hem gekocht. Daar wilde ik het gokje wel mee wagen vanaf de slechte fotos. :full_moon_with_face:

1 like

Lol, het is juist een giveaway van heel goedkope kwaliteit.
Ik hoop dat je er niet veel voor hebt betaald.

4 a 5 gram 18 k goud is ca. 31 Euro de gram dus 124 - 155 Euro. Het losse uurwerkje moet ook nog wel 60 Euro opbrengen.

OT: even nieuwsgierig; geeft een gemiddelde opkoper dit? (gezien de huidige marktprijs van 45-47 euro voor puur goud is 33-34 euro voor 18k)

1 like

Als particulier zal het niet meevallen om een zaak te vinden waar ze die prijs ook daadwerkelijk betalen, circa 31 euro de gram vandaag lijkt me realistischer

2 likes

@Skyjack
Dit dus. De opkoper heeft ook nog bijv. de smeltkosten. Gas is niet gratis.

2 likes

Ik denk dat Skyjack bedoelt dat de inkoop prijs lager zal liggen dan 31 ipv dat hij 33-34 euro is.

1 like

Dit is bij een opkoper die veel geeft. Zo’n goudbus als regelmatig hier in de buurt staat zal dat waarschijnlijk niet bieden. Ik heb trouwens zelf ook al een poosje sloopgoud gespaard voor een projectje.