Welkom op dit forum. Mooi zakhorloge is dat(tu)
Helaas weet ik er niets van af, maar ik weet wel dat foto’s van het uurwerk ook heel belangrijk zijn om er een kompleet verhaal van te maken.
Foto’s van het uurwerk zouden nuttiger zijn geweest… …stofdekseltje misschien ook nog even openwippen en een paar plaatjes schieten? Mooi ding wel hoor, maar de marktwaarde is hooguit de goudwaarde. Wijzerplaat is erg cracquelee.
Ik zou je graag willen helpen, maar verder dan dat het zo te zien een gouden kast heeft kom ik niet.
Als je meer hulp wilt hebben zul je toch echt de binnenkant (het werk) moeten laten zien en niet de buitenkant hoe mooi die misschien ook is.
Overigens, jammer van die scheur op de wijzerplaat.
Dank voor alle reacties tot zover! Ben er erg blij ook met de linkjes van Maurits. Ik zal proberen ook een foto van het binnenwerk te maken en te uploaden!
Invar zal het materiaal van de balansveer zijn. Het metaal heeft nauwelijks last van temperatuur verschillen.
Lees onderstaande link maar eens.
Ongeveer halverwege zie je “tijdmeting” en dan “klokken met een spiraalveer”.
Als ik het goed lees wordt het ook voor bimetalen balansen gebruikt. Een balans van twee metalen die verschillend uitzetten/krimpen bij temperatuursverschillen en zo elkaar compenseren.
Bij onderstaand plaatje kan je dat goed zien, de twee soorten metaal (twee kleuren)
Dat is een mooi plaatje Chris. Bij het Googlen naar Invar kwam ik al wel tegen dat het om een materiaalsoort gaat maar nog niet dat het ook een echt merk was.