Gouden zakhorloge. alle info is welkom

Bij een zoektocht naar meer info over een door mij geerfd zakhorloge stuitte ik op deze site. omdat er nergens een merk in te vinden is kom ik niet veel verder. hopelijk is hier een liefhebber/kenner die me wat meer kan vertellen.

in de klep staat 14k en een (serie?)nummer maar verder geen merkaanduiding. op het klepje ertussen staat métal, wat waarschijnlijk betekent dat dit klepje niet van goud is :slight_smile:

verder staat op het binnenwerk de tekst "fast/past blow/flow’ dat kan ik niet goed lezen.



verder heb ik een paar foto’s gemaakt en deze hopelijk goed bijgevoegd. het enige dat ik weet is dat hij ergens voor 1900 gekocht moet zijn. mogelijk in de regio van Kampen.

als iemand meer kan vertellen, ik ben blij met alle info. het horloge doet het nog, maar ik twijfel aan de nauwkeurigheid…

Maak ook even een duidelijke foto van de goudmerken; daar kan ik wellicht iets over vertellen.

Zakhorloges is niet mijn gebied, iig bij 14 karaat heb je ongeveer 100 a 200 euro goudwaarde te pakken.

Wellicht een servicebeurt laten geven en koesteren.

De tekst op de balanskloof: "fast/past blow/flow’ moet gezien worden als Fast enerzijds en Slow anderzijds.
Tussen beide is de kompasnaald aangebracht. Wordt deze naar Fast bewogen, dan zal het uurwerk sneller gaan lopen en andersom. Want aan de andere uiteinde van de kompas is de balansveer aangebracht. Door de kompasnaald te verschuiven wordt de effectiviteit van de balansveer langer of korter.

Met vriendelijke groet,
Inca

bedankt voor je reactie. mijn foto’s zijn idd niet best. dat zal ik deze week even verbeteren.

ok super, dus ik kan hem afstellen/bijstellen wanneer hij niet de juiste snelheid heeft. nu je het zegt heel logisch :slight_smile: