Gouden zakhorloge met repetitie slagwerk en chronograaf

Beste mensen van het Horlogeforum,

Mijn eerste contact.
Via de lijn van overgrootvader, grootvader en vader ben ik in het bezit gekomen van een gouden zakhorloge.
Met repetitie slagwerk en chronograaf.
Via een juwelier heb ik het horloge laten nakijken.
Niets was defect, maar alles zat vast. Het moest grondig schoongemaakt en afgesteld worden.
Eerlijk gezegd; het horloge heeft gewerkt, maar nu zit het (weer) vast. (Retour juwelier)
De vaardigheid van consequent bedienen heb ik nog niet in mijn vingers :frowning:
Geschat jaartal: 1890
Er is geen merknaam gevonden.
Wel enige tekens en een aantal medaillonsymbolen.
Zie bijlagen
Dan de vraag.
Wie kan mij meer vertellen over dit zakhorloge?!

Met vriendelijke groet,
Ben

14 likes

Volgens mij een : Ancre Repetition uit 1896 ,gaaf :ok_hand:

1 like

Ask @koen

1 like

Mooi ding! erg gaaf uurwerk om te zien. Ben benieuwd wat anderen er over kunnen vertellen.

Heb het even verplaatst naar het vragen topic. Misschien dat het dan duidelijker ook een vraag betreft. Mocht de vraag niet meer relevant zijn kan i weer terug denk ik.

Is deze steen gebarsten?

1 like

Goedenmiddag,

Mooi horloge hoor! Dat zijn zeker de leukere zakhorloges uit die periode!

Horloge heeft een zogenaamd kwartierrepetitie, dat wil zeggen dat het horloge de tijd aangeeft met geluid wanneer er op de knop op 6 uur wordt gedrukt. Dit was handig toen elektrisch licht nog niet was uitgevonden en zo toch te weten te komen hoe laat het was ‘s nachts was. Het mechanisme hiervoor zit onder de wijzerplaat.

Daarnaast heeft het horloge een chronograaf, een stopwatch functie met een grote secondewijzer. Met de knop op 2 uur wordt de stopwatch gestart, gestopt en op 0 gereset. Het mechanisme hiervoor zit aan de achterzijde van het uurwerk (de zichtbare kant).

De kleine secondewijzer geeft ook de seconden aan, maar deze loopt continue.

De prijsklasse is ongeveer €2000-2500, wanneer de staat netjes is en het horloge geheel werkt.

Mocht je meer willen weten over de bediening van het horloge, maar ook over de staat waarin het verkeerd, dan ben je van harte welkom in Tilburg. Ik kan de staat van het uurwerk en de smeermiddelen wel beoordelen onder de microscoop. Mocht het horloge niet naar behoren werken dan kan ik kijken wat ik voor u kan betekenen om het horloge weer aan de gang te krijgen en wat dit zou kosten.

Met vriendelijke groet,
Koen

13 likes

Dank Maurits voor deze scherpe observatie.
Of deze steen gebarsten is, kan ik nu niet controleren. Horloge ligt nu ergens anders.
Ik geef deze waarneming wel door.

1 like

Dank Koen voor deze reactie.
Als ik het horloge weer terug heb, zal ik de functies nog eens precies controleren.
Wat ik wel geconstateerd heb, is dat ik de tijd alleen maar kan verstellen als ik het schuifje bij 4 uur naar boven verstel.
Nogmaals dank, ook voor het aanbod.

Nou, je eerste klap op het Forum is raak. Welkom hier en zorg goed voor dit prachtige erfstuk…

@koen is de plek om hem weer helemaal in orde te laten maken, aanrader!