gouden zakhorloge

Goede morgen, ik ben nieuw hier en bedankt om mij toe te laten op dit forum. Ik woon in Belgie en door erfenis van een suikeroom in het bezit gekomen van dit gouden zakhorloge. Gewicht 73 gram. Glas ontbreekt wel. Kan iemand mij al zeggen hoeveel dit ongeveer waard zou zijn? Hier in België schat men dit gewoon aan de prijs van oud goud. Kan dit kloppen? Ik lees achteraan PATECK GENEVE, dan een nummer, gevolgd door remontoir ancre en dan ligne droite spiral Breguet 22 Rubis. ik probeer straks wat foto’'s door te sturen.

1 like

Goudprijs en een kratje bier

1 like

Dat hangt er hard van af of het effectief een Patek is (Patek, toch? Als het effectief “Pateck” zegt is het weer een ander paar mouwen). Als het een echte is in goeie staat kan die wel wat meer vangen. Indien niet is de goudprijs inderdaad wel een goeie indicatie. Zakhorloges gaan over het algemeen voor weinig vrees ik.

Graag. Ook detailfoto’s van alle merktekens op de kast, binnenkant, het effectieve movement etc, dat kan veel helpen.

ik heb ergens ook een Pateck, die fabrikant heeft nog een flinke rechtszaak aan de broek gehad door Patek. Dus ik ga er van uit dat het merk niets zal doen voor de waarde.

Welkom hier op het forum.

Wat je vraag over de Pateck (met ck!) betreft sluit ik me bij @MartijnV en @LVA aan.

Als het horloge technisch nog in redelijke staat is, zal het misschien de moeite waard zijn om het te (laten) repareren / servicen/ na laten kijken door een (ervaren) horlogemaker die verstand heeft van zakhorloges. Als de kosten (inclusief een nieuw glas) lonen ten opzichte van de huidige goudwaarde, heb je er denk ik een mooi en bijzonder (wie heeft er een echt gouden zakhorloge?) horloge aan en tevens een fraai erfstuk van je (suiker)oom.

Mocht je absoluut niets emotioneel hebben met het horloge: verkoop het dan voor de goudwaarde, maar niet aan een opkoper die het sloopt en laat omsmelten, maar aan een horlogeliefhebber die bereid is om dat zelfde bedrag er ook voor te geven, en de extra kosten er voor over heeft om het weer tot leven te wekken. Dan maak je er ook nog iemand blij mee.

Succes! En hou ons op de hoogte. Foto’s zien we graag hier!

6 likes