Goudlogo vintage Zenith

Hallo,

Even een vraagje omdat ik er gewoon benieuwd naar ben. Laatst een horloge geërfd en tussen de lugs staat het volgende logo:

Betreft een Zenith AutoSport uit de jaren 60/70.

Op Google gezocht naar de betekenis van bovenstaande logo. Ik vind echter verschillende antwoorden. Benamingen zoals Gold Filled en Gold plated. Wat is het verschil? Weet iemand wat de bovenstaande logo betekend?

Btw, gaat mij niet om de waarde etc. Ben gewoon benieuwd wat het voor logo is. Kwam het ineens tegen bij een bandenwissel.

Bij de betere kwaliteit goldplating staat vaak op de kast -meestal tussen de lugs - aangegeven dat de goudlaag 20 mu dik is. Dit wordt ook wel gold filled genoemd. Goedkoper gedoubleerde of goldplated horlogekasten hebben vaak maar 10 mu goud en krijgen dan de aanduiding gold plated. Er bestaat ook nog een ‘gold capped’ uitvoering, dan is de goudlaag nog veel dikker en meestal over staal aangebracht. Dit laatste zie je eigenlijk alleen bij high end horloges, bijv. Omega heeft gold capped modellen op de markt gebracht. Gold plated en gold filled is meestal over een ‘base metal’ koper legering of messing.
Ik neem aan dat jouw voorbeeld met het getal 20 hier een van de vele varianten voor de aanduiding van gold filled is.
En dan hebben we natuurlijk nog altijd de massief gouden kasten, maar dan zitten we wel weer in een andere prijsklasse… Op vol gouden kasten tref je meestal wel ergens een stempel aan met “585” voor 14K goud en
"750" voor 18K goud samen met een of meer goud keur merkjes die per land en per tijdsperiode kunnen verschillen.

6 likes

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! :blush:

Weet je toevallig ook wat het logo naast de 20 betekend?

Dat is waarschijnlijk het logo van de kastenmaker. Bij Mikrolisk zou je het logo moeten kunnen vinden:

http://www.mikrolisk.de

2 likes