Goudmerk?

Hi,

Ik heb een nieuw vintage Omega waarvan ik dacht dat het verguld was, alleen zag ik dit stempeltje in de achterkant. Kast kan alleen open met die verrekte tool 106 dus kan ook niet aan de binnenkant kijken voor andere kenmerken. Kan iemand wel iets van deze stempel maken?

Gr,

Steeg

1 like

Zou het een Helvetia kunnen zijn? Dan zou het 18k zijn.

2 likes

Lijkt er wel erg op. Elders op het forum kwam ik deze tegen. Ik las ook dat Omega meestal een rvs achterplaat heeft als het goldcapped is.
grafik
ik ben er zelf ook mee bezig met een horloge dat van mijn vader was. De merkjes zijn daar vrij vaag. Nu met deze info denk ik dat dat een Eichhorn is.

2 likes

Daar lijkt het inderdaad wel erg veel op!

Omega plaats(te) de goudkeuren alleen aan de binnenkant van de bodem en op of tussen de lugs.
Dus moet het wel bijna een stempel zijn dat bij de import gezet is. Dus geen Helvetia. Volgens mij.

4 likes

Het horloge van mijn vader is gekocht in 1980 voor hun 25 jarig huwelijk bij de firma Heetman aan de Lijnbaan in Rotterdam. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat die stempels er later in gezet zijn.

Simpel doe de keramiek test :smirk:

1 like

Haha dan wacht ik liever even tot het bij de horlogemaker ligt.

1 like

Post eens een foto van de voorzijde Steeg,op dit forum zijn er die Alles weten over Omega

1 like

Onder de Helvetia of Eekhoorn staat een letter, (op het plaatje hierboven een x) Die letter staat voor de plaats waar gestempeld is. Met een beetje goede wil lees ik een G, dat zou Genève zijn.

1 like

Handig boekje… “Keurtekens op zak”

1 like

Weet iemand toevallig in de omgeving Amsterdam iemand die beschikt over de tool 106 (en de kunde om er mee om te gaan)? Mocht het 18k goud zijn dan speelt dat wel een rol in waar in het horloge zou laten servicen/wat ik er voor over heb. Toch fijn om dat dan van te voren te weten.

Ik meen dat je dat glas ook wel met een ‘gewone’ glasklauw kunt lichten. Maar er zijn vast horlogemakers die dat kunnen bevestigen of ontkrachten.

Inderdaad, Omega zelf zet ze alleen van binnen.
Totdat het materiaal getest is door een juwelier of het horloge is geopend door een horlogemaker, weet je niks.

Ter Leering ende Vermaeck: extreem voorbeeld van nep:

2 likes

En daarom uitte ik het vermoeden dat het een importstempel is.
Geplaatst door de douane toen het horloge door de importeur het uiteindelijke land van verkoop werd binnengebracht.
Helaas vind ik in geen van mijn boeken iets wat er op lijkt.

Omega maakt een uitzondering op de regel bij de Speedmasters. Daar staan hele verhalen achterop. :joy:

1 like

Echtheid twijfel ik niet aan, alleen wel vreemd dat deze ‘stempel’ er in is gedrukt. Was inderdaad ook in de veronderstelling dat de goudmerken in de lugs of caseback zaten.

Ik ook niet. Ik beweer alleen dat het geen Zwitsers stempel is.
En vroeger werden ze er echt met geweld ingeslagen, met zo een ding:
grafik

Ook ik ben 99% overtuigd van de echtheid en net als de rest stikbenieuwd naar de herkomst van het stempel

Ik lees net in “A Journey Through Time” dat 166.033 (Nieuw nummer 166.0033) de eerste is die alleen De Ville op de wijzerplaat had. Daarvoor was het Seamaster De Ville
Het is de opvolger van de 166.020 die nog Seamaster De Ville heette.
166.033 dateert uit 1967 enheeft een kaliber 565

Ik stuur je een scan van de bladzij per PM

Gegevens over het stalen model vind je hier: https://www.omegawatches.com/watch-omega-de-ville-omega-st-166-0033

Hij gaat aankomende week naar de heer Schweitzer samen met mijn nieuwe 2627 met 353 bumper uurwerk, beiden voor onderhoud. We gaan het zien.