Goudprijs de doodsteek voor veel vintage horloges

Is het een vraag? Nee niet echt. Een verhaal? Ook niet echt. Meer een constatering die ik wil delen. Onze liefhebberij krijgt namelijk al geruime tijd enorme klappen door de hoge goudprijs. Waarom?

Een kilo 24 karaat goud doet rond de 25.000 euro(!). Ik heb een oude Universal Geneve er bij gepakt (die ik wil verkopen). Deze is 18K goud en alleen het achterdeksel weegt 5 gram. Omgerekend naar de biedprijs per gram voor 18K goud is het achterdeksel alleen nu al bijna 100 euro waard!! De rest van de kast en bandaanzetten zal ook nog eens zoveel wegen dus aan goud zit er haast 200 euro in. Nu is dit een merkhorloge en het uurwerk chronometer gecertifieerd. Maar als het een tikeltje minder is gaat bij veel horloge nu dus de (om)kast in de smeltkroes en de rest bij het oud vuil. Of naar MP, ik weet niet of het jullie al is opgevallen dat er steeds vaker lotjes uurwerken (met wijzerplaat en al) worden aangeboden.

De jaren 1970 kende ook al zo’n tijd, vintage gouden horloges worden steeds zeldzamer. Jammer.

oh, ging dat ook maar zo met de roestvrijstaalprijs :smiley:

Tja, de geschiedenis herhaalt zich…

Ook tijdens en net na WO II, toen goud schaars was, zijn enorm veel gouden horlogekastjes omgesmolten voor cash geld en verdwenen de toen nog gebruikelijke manufactuurwerkjes in de afvalbak… (in tegenstelling tot de huidige ETA eenheidsworst produceerde bijna elk groot en middelgroot merk toen z’n eigen werkjes)…

Vandaar ook dat (net na die periode) veel zgn. “Chonographe Suisse” horloges met holle gouden kasten en versterkt met “metalen” ringen en sub-deksels op de markt verschenen. Zo had je een “gouden chronograaf” met een bijna verwaarloosbaar goudgewicht… De “magie” van het goud lijkt wel onuitroeibaar… :wink:

MVG,

Chris.

idd, klopt ik heb dit ook al een aantal x mee gemaakt…opzich erg zonde voor de klokjes.

Prijzen voor sloopgoud zijn nu zo’n 15% hoger dan 1,5 jaar geleden (toen was ie al best hoog). Valt me eigenlijk nog wel enigszins mee… Als de dollar en de grondstoffenprijzen weer gaan stijgen loopt die prijs wel weer wat terug…

Heb al horen fluisteren dat goud de volgende bubbel zou zijn. We zullen zien!

Als je een jaar geleden in aandelen was gestapt, was je nu 50% rijker geweest. Zo indrukwekkend is die 15% dus niet.

je mag me altijd PMen met een suggestie voor die aandelen Frank-)

Is het niet zo dat de prijs is gebaseerd op basis fijn goud onbewerkt, dus bijv. een klompje goud?

Klopt, ik kijk dan ook altijd naar de sloopgoud prijzen. Er zijn diverse sites die dagelijks hun tarieven aanpassen obv de goudkoers.

Klopt helemaal Henrik. Ik was een tijdje geleden bij een handelaar die inboedels van overledenen opkocht. Hij had net Ebay ontdekt en had daar om te proberen een paar horloges te koop aangeboden.

Toen ik bij hem thuis was vertelde hij dat hij verbaasd was over de opbrengst, hij had niet verwacht dat mensen interesse hadden in die oude (soms niet lopende) troep. Ook zei hij dat hij normaal gesproken de uurwerken uit de kast verwijderde en in de vuinisbak gooide om alleen het goud te verkopen ::o

Een paar Rikketik’s geleden stond er ook iemand met een tafel met alleen maar uurwerken met plaat zonder kast. De kasten waarom omwille van de goudprijs verkocht. Eeuwig zonde als je het mij vraagt.

Ik denk toch dat je op de lange termijn beter in goud had kunnen zitten.

Statistieken Goud (01/01/2000 t/m 04/12/09)

en AEX (01/01/2000 t/m 09/12/09)

Maar ja, je weet wat ze zeggen over statistieken… :smiley:

een verzamelaar koopt zijn snoepjes natuurlijk graag voor de laagst mogelijke prijs maar de handelaar moet naar zijn duiten kijken, met zo’n hoge goudprijs is vaak de keus snel gemaakt. Ook ik heb al heel wat minder gezochte horloges moeten slopen, zonde, maar als niemand is geinteresseerd blijft er gewoon niets anders over. Op de rikketik of marktplaats bied ik vaak gouden horloges aan voor 10% boven de goudprijs maar er zijn geen kopers voor.:frowning:

groet John

Wow!! Gevoelsmatiger heb ik ook meer met goud dan met aandelen hoor, Henrik.

Maar de Singapore Inflation Rate is wat anders dan de AEX …

Grt, Frank

Als dat goud weer gebruikt wordt om nieuwe horloges te maken, hebben ze op dit forum over 40 jaar tenminste weer wat te bespreken. Tot die tijd heb jij tenminste te eten van de goudopbrengst, de horlogefabriek biedt weer werkgelegenheid en de winkeliers weer omzet. Wat wil je nog meer. “Goud moet rollen”, om onze vriend Keynes vrij te citeren.

Grt, Frank

;)goud moet inderdaad rollen is goed voor mijn omzet >X

john

toch blijft het doodzonde om een gave kast uit de 20- 30 er jaren om te smelten.
ik hoop dat het uiteindelijk betekent dat de echt fraaie exemplaren heel blijven, en die worden dan wel weer meer waard door de schaarste.
de uurwerken kunnen nog als onderdelen bak dienen maar dat is meestal een drama.
anderzijds: goud kan je niet eten.

ik verwacht dat de echte collector items meer waard zijn dan het goud dat er in zit.