Goudsoorten

Beste mensen,

Wellicht een eenvoudig vraagje, weet iemand het verschil tussen wit-,geel- en roségoud ? (behalve de kleur dan natuurlijk) . Ik heb ergens eens gelezen dat roségoud ook nog koper, palladium en zilver bevat. Wat is dan het meest zuiver geel- of witgoud ? Kan iemand misschien ook uitleggen wat het verschil is tussen 24 K en 18 K goud?

Bvd

Groet,
Ed

In roségoud zit een grote hoeveelheid koper, waardoor het goud iets roder wordt. Hoe meer koper hoe roder het is. Dus de kleur van het goud kan gewoon bepaalt worden door de fabrikanten. Bij witgoud is paladium of nikkel en zink toegevoegd. Zuiver goud is 24 karaat maar dat komt zelden voor omdat het erg zacht is, daarom wordt er vaak een ander materiaal toegevoegd. Bij 18 karaat goud is 750/1000 deel goud de overige 250 is dus een ander materiaal. Bij 14 karaat is 585/1000 deel goud.

Ik heb ook gehootd van Bruingoud.
Wat zit daar dan in?

Hmm… daar heb ik nog nooit van gehoord. Bruingoud wordt wel vaak als kleur genoemd. Bijvoorbeeld bruingoude parels. Misschien kent iemand anders bruingoud wel.

De Grisogono heeft meerdere modellen in bruin goud.
Dit is even het enigste plaatje dat ik vinden kan:

Je kan alle kleuren maken dit heeft te maken met de toevoegeongen als je bv. aluminium oxyde toevoegd en nog wat ander (ben ik even kwijt krijg je een blauw gloed over je goud) maar dit is gepatenteerd volgens mij.
Ik zal eens vragen hoe dat in zijn werk gaat later horen jullie meer