Gouwe ouwe aanwinst

Weer een mooie klassieker met decentrale seconden gescoord!
Het is een omega met caliber 30t2? (correct me if i’m wrong) uit 1944 met een massief 18kt rose gouden kast met mooie teardrop lugs.

De kast is gepolijst, de opwindkroon is vervangen en ik heb een nieuw glas geplaatst, het uurwerk zag er technisch redelijk goed uit en leek vrij recent geserviced te zijn dus heb ik daar niets aan gedaan.
De finish van het uurwerk is niet al te best, veel krasjes/ beschadigde schroeven en het verguldsel is aangetast door vingerafdrukken wel jammer maar niet echt een prioriteit.
Ik was echter iets te enthousiast begonnen met schoonmaken dus heb geen eigen foto’s van “voor” de polijstbeurt.

De wijzerplaat is ooit opnieuw opgemaakt, wat natuurlijk logisch is gezien de staat waarin hij nu verkeerd en ik moet zeggen dat het knap gedaan is.

De minpunten aan het horloge zijn de wijzers deze horen niet bij elkaar.
De minuutwijzer is nl geel en de uuwijzer rose, en de secondenwijzer heeft een andere tint .
Dit zou ik graag herstellen door een goed setje te plaatsen, dus tips of opmerkingen hoe ik dit zo origineel mogelijk kan doen zijn welkom, ik heb de indruk dat de oorspronkelijke wijzers van het tyoe dauphine waren?

Mijn beste,

Geen tips maar wel mijn complimenten. Wat een pracht horloge.
Veel plezier ermee (tu)

Orologio Signaturis Temporis

inderdaad jammer van de wijzers, als je het niet had gezegd was het misschien ook niet opgevallen…
Wel een mooie kast met die lugs!!
Veel plezier er mee. Mooi voor bij de verzamleling.

Groet Arno.

Heel leuk klokje Mario,

Volgens mij is het een 360 caliber ontwikkelt door Omega in 1944
dit uurwerk is gemaakt in 1946 , het totale horloge lijkt mij nog iets later zo rond 1950
iemand heeft geprobeerd om 17 jewels in 17 seventeen te veranderen, daar tegen over hoort het Omega symbool
te staan, dat is zo te zien weggepoetst.

De minutenwijzer is van het leaf type en de urenwijzer van het pointex type .
waarschijnlijk horen er inderdaad dauphine of dauphine pitched (wat slankere) wijzers op.

echte teardrop lugs zou ik ze niet noemen die zijn veel boller van vorm aan één kant, ik zou zeggen semi-detached in tegenstelling
tot solid lugs.

hopelijk heeft Hans Nivelacuso Mennink of Paul K. wel een goeie tip waar je zo’n setje wijzers kunt bestellen

groet
André

Vintage Omega’s, ik blijf ze heel erg mooi vinden ! (tu) (tu)

Groet,
Werner

Geen tips, maar wel een mooi horloge!! Ze blijven mooi, die vintage Omega’s!! (tu)

Ik zou zo niet weten waar je de wijzers kunt bestellen. Wellicht Ofrei of anders bij Omega zelf wellicht?

Scherp opgemerkt van Andre omtrent de poging om 17 jewels te veranderen in 17 seventeen. Dat is wel jammer van het uurwerk.

Omega is in 1949 begonnen met het hernoemen van de uurwerken. Gezien het serienummer zou dit dus nog een 30T2 zijn i.p.v. een Omega caliber 36x.

Ik las onlangs ergens dat deze uurwerken in de jaren 40 vooral verkocht werden aan zuid amerikaanse landen. (die werden minder door de oorlog getroffen, en daar was dus nog een blijvende grote vraag naar kwaliteitshorloges. Nu komen heel veel van die horloges los(lang leve het Internet).
Vaak is er in de tussentijd het een en ander aan de kast, wizjerplaat, wijzers en/of uurwerk keknutseld. Zo ook bij dit exemplaar.

gr,
Hans Mennink

Mooi klokje! het ziet er (weer) zeer smakelijk uit (tu) (tu)

Het uurwerk zal lastig worden om dat weer helemaal OK te krijgen, maar wijzertjes (ik denk ook gewoon dauphine) kun je gewoon bestellen:
kaliber 30T2 (260) en aanverwante kalibers : http://www.ofrei.com/page1149.html
kaliber 360 en aanverwante kalibers: http://www.ofrei.com/page864.html

Ik zie er zo geen rose-gold wijzertjes tussen staan trouwens, zijn de “indices” geel, dan zullen de wijzers ook geel geweest zijn (denk ik).

Wat voor kaliber er in je aanwinst zit kun je opzoeken aan de hand van het “case-number” op de Omega website, even registreren op de “vintage” pagina, en je kunt allerlei info vinden via zoekopdrachten.

Als de wijzertjes “gewone” dauphine mogen zijn, mail me dan even het juiste kaliber en wijzerlengte, ga ik even zoeken in mijn ouwe zooi, want volgens mij heb ik nog wel wat gele en rose-gold wijzertjes liggen (kweenie of deze de juiste gatmaat hebben)

Veel plezier van je nieuwe aanwinst!

Groet,
Paul

Andre,

Ik heb even zelf nog een foto gemaakt van het uurwerk en heb het eens goed bekeken maar het lijkt gezichtsbedrog te zijn:

Ik twijfel er niet aan dat iets dergelijks wel eens voorkomt maar het nut ontgaat mij hiervan?!

Ik heb je gemaild! :)-D

Gefeliciteerd Andre, ziet er netjes uit!

Ik zag net deze staan:

http://cgi.ebay.nl/vulcain-chronometre-oversize-ultra-rare_W0QQitemZ220114622363QQihZ012QQcategoryZ9263QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

advertentienummer: 220114622363

opzich wel mooi, kroon ziet er alleen niet origineel uit. Uuwerk heeft er ook een beetje mee geleden, ondanks dat wel mooi uurwerk, ik kan ook geen Italiaans. Ik geloof dat Henrik nog opzoek was naar een Vulcain? Of moest dat een per se een cricket zijn.

Hoi Mario, Heb je nog een foto uit een andere hoek zodat het verdwenen Omega symbooltje ook nog zichtbaar word ? :slight_smile:

Mensen doen hele vreemde dingen met horloges,
zoals deze 2 gegraveerde Angelus 216 calibers,
slordig gegraveerd met : unadjusted , Swiss , Stolz Freres SA , sixteen , 16 Jewels

ook de binenkant van het achterdeksel werd niet vergeten

ik heb nu 5 van deze grote 39mm x 46mm 216 calibers ““time only”” uit de veertiger jaren,
een vriend van me heeft er ook één met die vreemde graveringen, alle horloges komen uit Amerika.
dat betekent dus dat de helft die vreemde graveringen heeft en de andere helft niet.

er zijn er duizend van gemaakt serie nrs 205 000 tot 206 000 als er nog meer opduiken zou je bijna verwachten
dat of Angelus zelf of de Amerikanse importeur ze heeft laten graveren.
of dat Freddy dat gedaan heeft na een servicebeurt :slight_smile: :slight_smile:

Groet André

Bizar ! wellicht waren ze verplicht om dit er alsnog op te zetten voor de export naar de usa?

heel misschien zijn die graveringen een voorloper van de 3-letter code die (later??) in Amerika gebruikt werd voor Zwitserse horloges? (geen idee wanneer die is ingevoerd)
Ik weet zeker dat ik zulke graveringen (maar wel wat kleiner) ook in één van m’n Landeron uurwerkjes gezien heb, maar die kan ik even nergens meer terugvinden.

Die op de bovenste foto heeft trouwens wel een versleten kast zeg; de springbar hangt nog maar net vast! ::o

Groet,
Paul

Jullie hebben het hoogstwaarschijnlijk alletwee bij het rechte end (tu)

De calibers ZONDER die export code hebben de graveringen, degene met de export code (NXO op de balansbrug)
hebben die gekke graveringen niet.
is mezelf nooit opgevallen, ging er altijd vanuit dat één of andere hobbyist het erop had gezet.


met exportcode NXO en zonder verdere graveringen,behalve unadjusted wat er proffesioneel en origineel uitziet.
ik weet dat calibers die wel afgeregelt waren door de fabrikant, extra belast werden met invoerrechten in de US.

Paul, De 3 modellen met bandje zijn in goeie staat en werkend, de 2 horloges zonder bandje komen in aanmerking
voor een revisiebeurt.

groet, André

En dan nu de nieuwe wijzers gemonteerd, met dank aan Paul voor het zoeken naar de juiste!

Wat een showstopper is het geworden!

Wat een mooi horloge is dat nu geworden (tu) Mario
Dat heb je heel snel voor mekaar gekregen Paul , een soort van Quick Service :slight_smile:

Euh ik heb ze er wel zelf opgeknooid hoor … :slight_smile:

Coen, wat wil je weten? Ik kan het wel voor je vertalen.
Heb hier ergens ook een Vulcain gezien, een gouden uit de oorlog met binnenin een fascistische stempel (dat moest schijnbaar in oorlogstijd met die gouden horloges). Lijkt verder op die in die link van jou, in betere staat dat wel.
Maar dat ding zou ook 2000 euri moeten kosten (alhoewel daar met wat onderhandelen wel heel wat af te halen valt denk ik. Wel een ongelovelijk mooi ding.

Vond trouwens net een plaatje van een soortgelijk klokje,

zo te zien goed gegokt wat betreft de stijl “Dauphine”