Gisteren even gezellig metiemand gebabbeld over z’n mooie seiko astron.
Daaruit kwam een vraag: houden GPS tijd gesynchroniseerde horloges automatisch rekening met dst (zomer/wintertijd)?
Als ik info hiervan lees, schijnbaar van niet: http://www.seikowatches.com/support/faq/astron.html
Maar met GPS lijkt t me juist makkelijk dat je positie, regio en daarmee het wel of niet hebben van dst kunt automatiseren.
Iemand enig idee?
Seiko Astron en Citizen Satellite Wave niet, Casio G-Shock GPW1000 (de goedkoopste van het hele stel…) wel. Althans, dat is wat ik uit de manuals opmaak; ik heb ze geen van allen.
Hallo, je kan de functie DST aan of uitzetten op het horloge. zie links van de foto
Heb trouwens zelf de 7X52 GPS Solar
Uhm… Das griezelig. Die had hij ook. Je Was gisteren niet toevallig wezen ‘Chinezen’? 
Maar dat Was dus wat stoorde, het zelf moeten aan en uitzetten van de dst.
Die MR-G, al heel lang een grail voor mij (Jaha, een van mijn grails is een Casio
). Maybe … someday …
Ik had em in HK en Tokyo gezien voor ‘spotprijsjes’. Moest me heel erg inhouden, maar realiseerde dat ik zo een klok voornamelijk op reis gebruik. En op reis draag ik het liefst op rubber.
Maar wat een stoer ding. Hij draagt iets kleiner dan de gpw1000, maar het blijft nog steeds een knots.
1 like
Nee Wing, de Seiko Astron houdt daar zèlf geen rekening mee, dat moet je telkens aan- of uitzetten. Dat komt doordat de sateliet geen zomertijd kent, en dus altijd wintertijd aangeeft (of de ‘normale’ tijd, net wat je wilt).
Hoi Wil, dat snap ik. Maar ik wist dus niet zeker dat het horloge er zelf geen rekening mee weet te houden. Maar blijkbaar niet dus.
Heb je automatisch de juiste tijd, moet je alsnog zelf handmatig wat verstellen 
Nee dat was ik niet bij de chinees, alle type horloges moet je handmatig instellen zie het antwoord van WilSeiko
Ik heb de F100 van Citizen, daar kun je ook dst aan/uit zetten, dus ook die doet het niet automatisch, sterker nog, je zult eerst zelf de juiste tijdzone in moeten stellen en dan laten zoeken naar gps. wel jammer eigenlijk en had ik ook niet zo begrepen, want nu moet ik nog eerst op de “stedenring” de juiste tijdzone kiezen, een mooi horloge en aparte vormgeving dat wel, en lekker licht, titanium.

Bump door n like van @remcoM, zie ik nog onderstaande reactie.
Niet waar, zoals mbovenka als zei, kan de genoemde Casio gpw1000 t zelf:
“prioritized in standard time radio wave reception areas.) *The AUTO DST (Daylight Saving Time) function assures receipt of the precise time
p. 2”
Ook de nieuwe generatie gpw2000 t ook en kan t ook nog eens via Bluetooth gebeuren.
Kweenie of na al die jaren Seiko, Citizen en de rest t ook kunnen.
Smartwatches kunnen t trouwens ook via Bluetooth als je mobieltje die tijdzones herkent.