Wat de titel eigenlijk al zegt, GPS, zelfstandig draaiend, met app of met een hele werkomgeving erbij.
De mijne:
Casio MR-G G-1000B, loopt zelfstandig, geen app of telefoonverbinding nodig, wel een titanium bakbeest.
Casio GPW-2000, doet ook veel zelfstandig, optioneel de app erbij voor wat extra instellingen en (voor de ene keer dat het geprobeerd wordt) een 3D kaart voor de vastgelegde punten. Groot.
Garmin Instinct Solar: meer een soort boordcomputer met hele hopen informatie die automatisch wordt vastgelegd. Hangt behoorlijk aan de app op de telefoon om er optimaal gebruik van te maken. Voor mijn doen een relatief klein en heel licht horloge, wel met de meeste functionaliteit, ook al gebruik ik er niet al te veel van).
Deze twee, beide mooie en lichte horloges die zonder omkijken altijd netjes de correcte tijd en datum aangeven.
Enige wat ze vragen is een beetje licht en zo af en toe een poetsdoekje…….
Voor een (volledige) GPS sync moet zo’n horloge met minstens 3 satellieten (triangulate location) verbinding maken.
Zo’n type horloge heeft dan vaak, iig mijn Attesa heeft dit, 2 sync opties :
Sync compleet GPS (minstens 3 satellieten) : locatie en datum/tijd (eigenlijk alleen nodig als je je in een nieuwe tijdszone bevindt). Dat kan een paar minuten duren
Sync eenvoudig (via 1 satelliet) : sync van slechts tijd en datum
De tweede werkt dus net zoals een radiocontrolled type horloge. Waarbij je ook niet altijd op iedere plek in huis een sync hebt (maar in mijn ervaring wel vaak gewoon werktte op een radiocontrolled horloge). Afhankelijk van de plek in mijn huis werkt deze sync ook op mijn Attesa.
De MR-G G1000 pakt in principe het MB6 signaal als eerste, mocht dat niet lukken dan de GPS, lukt dat niet dan “morgen weer”.
Handmatig heb ik de keuze voor “Time” of “Time + Place”, waarbij de laatste dus ook de tijdzone automatisch erbij pakt.
In de praktijk komt het er op neer dat het eigenlijk alleen een soort van showen is dat de ontvangst is gelukt, want het blijft ondanks alles toch ook nog quartz, dus maximaal 15 seconden per maand afwijking. En hoe merk je het verkeerd lopen van een horloge als het gaat om maximaal een halve seconde op een dag?
Uiteraard natuurlijk wel de cool-factor die meespeelt.
Voor de grap vanochtend de tijdzone op die van Dakha gezet, knop indrukken voor “T+P” en inderdaad, halve minuut later had ie het signaal en gingen de wijzers naar de nederlandse tijd.
De motortjes voor de wijzers zijn niet zo snel, dus dat was een minuutje kijken naar een zichzelf een paar uur terugdraaiend uurwerk.