Goedendag,
Ik heb een zakhorloge geërfd en zou daar graag wat meer informatie over willen hebben. Ik moet zeggen dat ik al bij de lokale horloge zaak ben geweest en daar zeiden ze dat ze niet wisten wie het gemaakt had maar wel dat het een reparatie had ondergaan in 1941. Ook was het 18 karaats goud wat je ook aan de keurmerken kunt zien. Tussen de 11 en de 12 zit een kleine beschadiging waardoor de waarde van dit horloge zo’n 1500 euro is in plaats van 2000 volgens de man.
Voor mij is het horloge onverkoopbaar omdat ik sowieso weet dat het nog van de vader van opa was. Zij woonden in de omgeving van Barneveld en ik vermoed dat het horloge in de 19e eeuw is aangekocht. Wel vind ik het leuk om te kijken of die waarde nou klopt want ik vind 1500 euro voor zo’n oud horloge geen geld. Het is helaas ook merkloos waardoor ik niet weet waar het gemaakt is.
Wellicht dat iemand aan de tekeningen achterop iets kan afleiden of aan de nummers die in het horloge staan en ik zo zal opsommen. Er staat geen '41 in dus ik denk dat een van die nummers een reparatie code moet zijn. Anders zou de horloge maker niet kunnen weten dat het horloge gemaakt is in '41.
Ik zal nog even een beschrijving geven van de nummers en van wat ik zelf zie qua kenmerken.
Na het openen van twee klepjes is het uurwerk te zien, dit loopt overigens perfect en werkt door middel van het opwinden van het uurwerk via de knop boven op het horloge. Op het uurwerk staat dit nummer: 70261.
Dan staat op het klepje nog het nummer: 286153 en K18 (18k goud). Dan zie ik bij het uurwerk nog een metertje met de letters F+ en S-, dat lijkt mij een soort energie meter. Deze meter staat een kwart van de kant van de S-. Rond dit metertje zijn krullende versieringen aangebracht. Het uurwerk zelf werkt door middel van een tandwieltje dat onder het metertje zit en heen en weer draait. Boven op het tandwieltje zit een ronde veer met een paar laagjes. Hier drie helaas niet heel scherpe foto’s, ik heb er mijn best opgedaan maar krijg ze maar niet scherp met de DSC-S700 Sony. Wellicht niet zo’n geschikt toestel hiervoor.
Dan volgt het eerste klepje en daar staan deze cijfers in: weer K18 en weer 286153 wat dus een serie nummer zal zijn. Verder staat er nog een hele reeks: BH1142P BH1086-6 Z6990 Z14483.
P De P hoort onder BH1142P
Verder staat er nog iets onduidelijks het moet een van deze dingen zijn: 8/29 en dan 15/8 of 16/6 of een van die dingen en daar onder staat dan 3J. Dus net als met die eerder P staat de 3J eronder.
Dan zie je hierboven nog de buitenkant van het horloge en de versieringen achterop. Dit zijn bloemetjes en ziet eruit als een lastig karwij. Ik zou dus graag willen weten of er iemand is die wat meer informatie kan verschaffen van welke tijd dit horloge komt en wie de maker zou kunnen zijn die dit soort horloges maakt. Het komt dus denkt ik uit omgeving Gelderland gemeente Barneveld aangezien mijn familie daar al 500+ jaar woont. Ik denk niet dat mijn voorvader erg ver is afgereisd om dit te kopen dus ik vermoed dat het in die omgeving moet zijn gekocht. Hartelijk dank voor het lezen en voor eventuele antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Willem
p.s.
Ik heb ook nog een klok een Friese klok geërfd, ik weet niet of het mag maar wellicht weet iemand daar iets van want ik heb er geen informatie over. Als het niet mag verwijder ik deze twee foto’s wel weer maar misschien kan iemand er wat over zeggen. Hartelijk dank.