Graag montagehulp

Beste leden.

Het lukt niet zo goed. Ik heb een Grewaco als studeerobject gekozen om er een keer een servicebeurt op te oefenen Een luxere kast er voor gevonden, nieuw glaasje en kroon… Sowieso oefenen in het algemeen. Ik heb hier op het forum o.a. een step-by-step gevolgd van @Morse waarvoor dank!)
Helemaal van voor tot achter gevolgd en het horloge uit en weer in elkaar gekregen. Alleen…

De balans kan vrij draaien en grijpt ook in het anker, maar het ankerwieltje wil niet draaien? Hebben jullie een idee? Hij wil wel, alle tandwieltjes en radjes zitten naar mijn idee goed in de stenen, alleen hij wil niet blijven lopen en de secondewijzer gaat dus ook niet vooruit… zucht…

Graag jullie feedback, ideeën of oplossingen.

Dank je

Serge

Voordat de andere leden dit lezen. Heb je foto’s? Misschien vergroot door de horlogemakersloep heen?

Lijkt het weerstand te hebben of dat de energie van de veerton het ankerwiel niet bereikt?

Dan laat ik het verder aan de experts over die zometeen vast een antwoord hebben.

3 likes

Het is mogelijk dat je een asje hebt beschadigd bij het in elkaar zetten.
Haal eerst de balans en het anker er eens uit en kijk of het mechanisme soepel draait. Ook met het uurwerk op zn kop.

4 likes

Beste allen,

Met name @vouwfietser, bedankt voor de hulp. Vanmiddag weer even met de tip van je aan de gang gegaan en na zo’n twee uur knutselen loopt het uurwerk weer. Eureka!

Hij loopt… nu de wijzers nog goed richten, een secondewijzer zoeken en monteren. Heerlijk gevoel, mijn allereerste die ik lopend heb gekregen…

1 like

het gekke was, dat ik de brug te vast had aangedraaid… de tandwielen hadden geen ‘ruimte’

Hoi,
De schroeven van de brug moeten goed vastzitten. Indien er na het goed vastzetten te veel weerstand ontstaat zul je de hoogtespeling moeten aanpassen (lagersteentje minder diep zetten). Halflosse schroeven zijn uit den boze in een uurwerkje!

Succes

1 like

Dank je voor je reactie. Het horloge ligt nu te proefdraaien en om te kijken of het blijft lopen. Als ik de schroeven vaster wil zetten, zullen idd de lagersteenjes dieper gezet moeten worden, maar dat is met een stapje te ver. Economisch is het horloge ook niet waard.
Ik vond het voor mezelf leuk, om te kijken of ik het weer aan de praat kon krijgen.

Dank je.

Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Een uurwerk uit elkaar nemen en na reinigen geen lucht genoeg hebben tussen de lagers. Er zal vast iets niet goed zitten met de asjes.

Wel, er is een hele simpele andere manier om dat probleem op te lossen.
De brug waar het rad onder zit iets los maken, de schroeven twee slagen losdraaien.
Dan onder het gedeelte waar de schroeven zitten een flinter dun stukje latoenkoper tussen de brug en de platine stoppen en dan de schroeven weer vast draaien.
Je kan ook anders een klein stukje van een opwindveer gebruiken van een oude veer die je nog hebt liggen.
Door dat te doen heb je de brug een fractie hoger gezet en daardoor meer hoogtelucht gekregen.
Probeer het eens, je zal zien dat dit een goede oplossing is.
dixi

3 likes