Graag stel ik mijzelf hierbij voor!

Beste Horloge-Forum’ers,

Graag neem ik hierbij de gelegenheid om mijzelf, na een inleesperiode, formeel te introduceren. Ik ben 38 jaar oud en woonachtig in de omgeving van Zwolle. Meer dan 23 jaar lang droeg ik dagelijks een fijn horloge, een titanium Lorus chronograaf (type V657-X007). Vederlicht, waterdicht en een quartz-uurwerk, dus altijd mooi op tijd. Vanwege de no-nonsens uitstraling jarenlang zeer tevreden met dit horloge, totdat… na een batterijwissel vocht in het horloge verscheen nadat ik er mee gezwommen had. Reden om – alvast anticiperend op het naderende einde van dit horloge – op zoek te gaan naar iets anders voor dagelijks gebruik.

En dan ontdek je ineens bij jezelf dat er al vele jaren lang een sluimerende horlogeliefde van binnen heeft geleefd. Ineens komt dat besef dat vanaf mijn eerste horloge (Casio – vermoedelijk F84w of F91w met geel en blauwe accenten – en gekregen voor het behalen van zwemdiploma A op 6 jarige leeftijd) ik vrijwel geen dag zonder horloge heb gelopen en verknocht ben aan het gevoel van ‘tijd’ op mijn pols.

Daarom op zoek naar een vervangend horloge, ingelezen op het www en met name geïnteresseerd geraakt in de aanschaf van een automatisch horloge. Daarbij heb ik gezocht naar een relatief rustig design met een sportief randje dat past bij informele- maar ook meer formele kleding. Zodoende heb ik een Bulova Aerojet aangeschaft. Ik weet dat veel forum-genoten een andere keuze zouden maken (en in deze prijsklasse bijvoorbeeld voor een Seiko5 of een Oriënt zouden gaan) maar ik ben enorm gecharmeerd van de looks van dit horloge, met name door de rode crosshair op de zwarte wijzerplaat. Omdat het mijn eerste automaat is, vond ik het ook erg leuk om een inkijkje te kunnen hebben in het binnenwerk, dus met open-heart en glazen caseback. Blij mee!

Mijn zoektocht naar een nieuw dagelijks horloge deed mij ook ineens weer terugdenken aan een horloge van mijn vader. Na zijn overlijden wilde in eerste instantie geen van de ‘brussen’ dat ‘oude ding met dat afschuwelijke rood/zwarte bandje’ hebben. Blijkt gewoon een prachtige vintage Remova Ancre te zijn met een 25-jewels automatisch uurwerk, kaliber AS1902/03. Mijn vader heeft het, na het ontdekken van digitale Casio’s, jarenlang ongebruikt in een laatje laten liggen (alliteratie toch?). Met leren band (bruin of zwart) is het een heerlijke swiss-made dresser uit de jaren zestig van de vorige eeuw. Blijkt na een servicebeurt nog heel mooi te lopen ook! Een heel mooi horloge voor onder mijn pak of colbert en dan met matchende riem/schoenen. Op die manier een hele mooie en tastbare herinnering aan mijn vader. Het is geen waardevol horloge, maar voor mij het horloge met de meeste waarde!

Ook zijn andere horloge mocht ik hebben. Een Casio ‘zonnevoeding-etende’ S220 De ‘uur-piepjes’ die mijn vader altijd aan had staan heb ik maar uitgeschakeld :wink:

En dan zijn er natuurlijk wat wensen ontstaan om de collectie verder mee te vullen. Allereest ben ik op zoek naar een mooie ‘vrijetijd/vakantie-duiker’ met een frisse gekleurde wijzerplaat. Ik zit daarbij te denken aan een horloge van een microbrand, Zelos. Bijvoorbeeld een Zelos Swordfisch met een fabuleuze sunburst wijzerplaat in de kleur ‘Teal’ of ‘Iced’ vind ik echt supertof. Daar moet ik helaas even geduld voor hebben (en een goed reactievermogen). Zelos brengt weinig horloges uit en ze vliegen werkelijk als warme broodjes over de toonbank. Nu ik aangemeld ben voor de nieuwsbrieven van Zelos zal dat op termijn goed moeten komen.

Daarnaast vind ik het mooi om een mechanische chronograaf aan de collectie toe te voegen. Een Seagull 1963 staat daarom hoog op het lijstje van ‘nog aan te schaffen horloges’. Fantastische champagnekleurige wijzerplaat, opgelegde goudkleurige arabics en indices, blauwe wijzers, met goud gevulde rode ster, acrylglas en een prachtig Zwitsers uurwerk (licht aangepast door de Chinese fabrikant na het verkrijgen van de rechten). En dat voor zo’n zachte prijs, absoluut een topper!

Tot slot vind ik dat ook een Russische duiker niet mag ontbreken. Zodra ik een mooie Vostok Amphibia tegen kom die aan mijn wensen voldoet, mag ook die de collectie betreden!

Wat er verder nog gaat volgen? Time will tell, maar één ding is in ieder geval zeker: een al lang aanwezige liefde voor horloges is ineens tot bloei gekomen. Ik streef er vooral naar om een mooie, afwisselende collectie te krijgen. Ik heb al gemerkt dat horlogeland veel smaken te bieden heeft qua looks, kleuren, style en dat alles in zeer veel verschillende prijsklassen. Gelukkig heb ik ook al gemerkt bij mijzelf dat de prijs van een horloge mij niet zoveel zegt over de waarde die ik een horloge toedicht of over de begeerlijkheid om het te dragen of aan de collectie toe te voegen. Omdat een horloge hét sieraad voor de man is, is het vooral leuk om voor verschillende gelegenheden het juiste bijpassende horloge te kunnen kiezen. Tot zover, nu is het tijd voor nog een laatste foto! (want daar is dit forum dol op, zo heb ik intussen geleerd)

73 likes

Welkom!

1 like

Welkom op het forum! :+1:t2:

1 like

Welkom kerel. :grin::ok_hand:t3:

1 like

Welkom :+1:

1 like

Welkom op HF!

1 like

Welkom⌚

1 like

Welkom hier bij HF !
Leuke Bulova.

1 like

Welkom en veel plezier op het HF!

1 like

welkom op dit forum en bedankt voor je leuke verhaal.

1 like

Welkom! Dat was een leuk verhaal!

1 like

Welkom!:+1:
Mooie Bulova :heart_eyes:

1 like

Welkom hier! :grin:

1 like

Welkom!

1 like

Bedankt voor de leuke reacties!

1 like