Graag tips bij het vervangen van 2 batterijen van een Quartz

Sinds een viertal jaar bezit ik een goedkoop Chinese Quartz die ik kocht op reis in USA. Tot voor kort deed ie het perfect. Deze Quartz heeft zowel digitale en analoge tijdsaanduiding.

Enkele weken terug liep de analoge tijdsaanduiding niet meer. Even opengemaakt, de batterijen eruit gehaald om te noteren welke ik diende aan te kopen. Bij het terugplaatsen liep ook de digitale tijdsaanduiding niet meer.

Vandaag aan de slag gegaan om de twee batterijen te vervangen. Horloge opengemaakt, de twee batterijtjes omzichtig verwijderd. Eerst de plaatsing van de heel kleine SR626SW. De analoge tijdsaanduiding liep meteen.

Dan de plaatsing van de 3V DL2016. Deze wordt op zijn plaats gehouden door een metalen afdekplaatje met schroefje. Het digitale gedeelte loopt niet, ook niet bij de plaatsing van het deksel. Het metalen afdekplaatje heeft een lipje dat contact houdt met het deksel. Daarnaast is er een veertje dat ook contact houdt met het deksel. Beide lijken dit ook te doen, maar het digitale werkt niet.

Hier even wat foto’s

Het kleine batterijtje is geplaatst, en wordt afgedekt door een doorzichtig rubbertje. Linksboven zie je het veertje. De grote batterij komt in de groen ruimte.

Andere invalshoek

Het afdekplaatje met schroefje, het deksel en de batterij.

Bij het plaatsen van het deksel zorg ik ervoor dat ie in dezelfde positie komt, zoals voordien.

Graag jullie tips wat ik kan proberen om alsnog het digitale gedeelte aan de praat te krijgen.

Het hoeft natuurlijk niet aan de batterij te liggen. Zelfs Chinezen gaan wel eens kapot.

Bij een digitaal horloge moet je meestal na het plaatsen van een nieuwe batterij het werkje resetten door een kortsluiting te maken van de plus kant van de batterij met een bepaald punt op het werkje. Zit er ook niet zo’n reset puntje ergens ?

Groeten,
Sven

sarsippius Schreef:

Bij een digitaal horloge moet je meestal na het
plaatsen van een nieuwe batterij het werkje
resetten door een kortsluiting te maken van de
plus kant van de batterij met een bepaald punt op
het werkje. Zit er ook niet zo’n reset puntje
ergens ?

Groeten,
Sven

Bedankt Sven :~

In de plastieken behuizing vond ik twee gaatjes. Waarvan één leek als een schroefje. Met een schroevedraaiertje even aangetikt, en het digitale gedeeltje liep X(

Nu nog even het horloge instellen, oppoetsen en nog een foto plaatsen.

Na het herplaatsen van het deksel, zie ik dat ik het oude batterijtje heb geplaatst :sunglasses:

My Very Poor Mans Breitling :stuck_out_tongue:

BATMAN Schreef:

sarsippius Schreef:

Bij een digitaal horloge moet je meestal na het
plaatsen van een nieuwe batterij het werkje
resetten door een kortsluiting te maken van de
plus kant van de batterij met een bepaald punt
op
het werkje. Zit er ook niet zo’n reset puntje
ergens ?

Groeten,
Sven

Bedankt Sven :~

In de plastieken behuizing vond ik twee gaatjes.
Waarvan één leek als een schroefje. Met een
schroevedraaiertje even aangetikt, en het digitale
gedeeltje liep X(

Nu nog even het horloge instellen, oppoetsen en
nog een foto plaatsen.

Na het herplaatsen van het deksel, zie ik dat ik
het oude batterijtje heb geplaatst :sunglasses:

(:smiley:

top dat ie t weer doet.

inderdaad… top dat ie 't weer doet… en… ik vind het nog wel een fraai horloge ook…

Eigenlijk voordien niet bij stilgestaan dat het een fors horloge is. Zopas opgemeten : 52mm inkl. kroon. Bandbreedte 24mm.

Gekocht bij Wal-Mart voor 10,17 €.
De twee batterijtjes die ik vandaag kocht : 5,50 €.

Ziet er niet verkeerd uit, zeker als je de prijs in aanmerking neemt!!!

+

Wolly Schreef:

Zeker mooi. Helemaal voor die prijs.
Ook goed om te zien dat je de hulp hebt gekregen
waarop je hoopte.
Mooi toch zo’n forum(tu)

Zeker! Binnen de kortste keren was het probleem opgelost. Dit de sterkte van dit forum :)-D

Ik heb trouwens nog zo’n gelijkaardig horloge waar een batterijtje moet vervangen worden. Foto van destijds …

8,80 € bij K-Mart, met een heerlijke en mooie rubberband.