Graag wat tips betreffende het plaatsen van een bol plexi

Hi, ik ben nu al een jaar bezig met mijn eerste mod, een BB red op basis van een Invicta 8926OB. (heb er ondertussen al een paar gedaan die simpeler zijn) Kast is bewerkt, bezel en kroon vervangen, band bewerkt en alle merknamen overal af gehaald, maar het lukt me maar niet om er een bol plexiglas fatsoenlijk in te krijgen. De ene maat is net te groot, de andere net te klein. In mijn Vostok mod ging het voorbeeldig, past als gegoten en zit er stevig in. Maar hoe doe je zulks in de Invicta? Welke techniek en of lijm gebruiken jullie? Welke maat? Ik heb al enkele maten geprobeerd, klemmen maar die brak, maatje kleiner valt er zo uit en lijm blijf je zien. Alle tips zijn meer dan welkom!

Alvast dank voor jullie reacties!
Groet, Jelle.

Lijmen?.. voor Plexi gebruik je een glasafnemer

't ding rechts… glaasje op het plateau leggen… plaatje aanschuiven… glasklem eroverheen zetten… aandraaien…in je kast zetten… klem losdraaien… eventueel nog even aandrukken… klaar…

een plexi klemt in de zitting… die moet je dus in elkaar knijpen…
als je een waterbestendig horloge hebt… dan is de glasvorm zo dat bij het stijgen van de druk het glas door zijn bolvorm steviger in de zitting gedrukt wordt… en nog beter gaat afsluiten…

2 likes

Bij een Vostok zit er een plexiglas is waar een metalen ring in zit, waardoor je een soortgelijk stijfheid krijgt als bij bijv. mineraalglas en niet anders kunt gebruiken dan druk van een glaspers (of overmaatse vingerkracht :slight_smile: )

Bij plexi zonder deze ring heb je inderdaad een klauw nodig om het plexi op de rand gelijkmatig in te drukken en zo in de kastrand past. Zodra je de klauw losdraait zet de plexirand weer uit en klemt het zich in de kast.
Voordeel: ook te gebruiken bij monoblock kasten zonder deksel
Nadeel: het is niet makkelijk de juiste grip te krijgen en meestal blijven er afdrukkken/krassen aan de zijkant van het glas achter en met een beetje pech ook op de kast.

Als alternatief gebruik ik de glaspers, maar niet op de normale manier :wink:

Als volgt:

• plaats een kleine mal onder en een grote mal boven
  • laat de kast over de kleine mal vallen (die ligt nu dus onderin de pers te bungelen)
  • plaats het plexiglaasje tussen de kleine en grote mal, ofwel de kleine mal drukt het plexi in het midden omhoog en de grote mal drukt de rand naar beneden (ergo, kleinere cirkel)
  • houdt dit vast en schuif de kast omhoog, waardoor het “geknepen” plexiglas in de kastrand valt en laat los

Et voila :smile:

Dit is een Invicta 8926OB, of beter gezegd was want ik heb alle Invicta teksten/logo’s verwijderd.

Het standaard mineraalglas is 300 mm, bij deze heb ik de dichtingsring eruit gehaald waarbij kastrand ca. 310 mm is en daar een HH312 van Sternkreuz ingezet (hoog gebold diameter 312 mm), ofwel deze klemt dus in de kast en sluit mooi aan bij de bezelinsert zonder grote kier.

Echter bij een bredere insert moet je de plastic dichtingsring laten zitten. Als je de dichtingsring bij bijvoorbeeld een SKX007 verwijderd, dan komt het plexi tegen de insert aan. Ter info:

• standaard hardlex glas = 315 mm, echter heeft bovenop een facetrand die kleiner is (waar de insert overheen schuift)
  • kastrand ca. 320 mm, betekent plexi ca. 322 mm… maar de insert heeft een binnendiameter van 315 mm, dus dat past niet.
  • met de dichtingsring aanwezig en een plexi van 316 mm, past het dus wel en blijft er voldoende ruimte over voor vrij draaien van de bezel.

En ja… waterdicht :wink:

3 likes

Zo doe ik het ook. Onderaan een vlakke kleine en bovenop een holle grote schijf die net op de rand van het kristal schuift. persen en kast naarboven schuiven.

et voila.

Bedankt voor deze tips, mannen. Eigenlijk plaats je dus een iets te groot glas onder spanning in de kast. Ik had ergens eens iets gelezen over lijmen maar dat is dus een beetje houwtje-touwtje oplossing. Ik ga op zoek naar zo’n klem en zal het eens proberen.

Jup.

Ofwel door een te groot kristal. Ofwel door een tensiering (die kan je er gewoon inpersen.)

Zo simpel is het niet, dat werkt alleen met een bepaald type glas.
Andere typen plexi moet je persen (spanring)
Plattere glaasjes buig je bol en laatje weer afvlakken in de sponning.
De belangrijkste vraag is dus: WELK SOORT glaasje hoort in deze kast.

Klem en pers is nuttig,
Maar eigenlijk pers ik alleen spanring glaasjes.

Sponning glaasjes doe ik liever met de hand: er in drukken ongeveer zoals je een fietsband in de velg drukt. Waarbij ik met de duimen de bolling indruk bij lage glaasjes en de zijwand bij hoge glaasjes,
Vind ik en veiligere en makkelijkere methode.

Je kan het dus best zonder klem proberen.

1 like

Zelf gebruik ik de glasafnemer met klauw zelden, de manier van Marco met de pers werkt ook.
Maar zoals Vouwfietser ook al aangeeft met de hand lukt het prima mits je de goede maat hebt.
Hier een handig overzichtje van verschillende type kunstof glazen.
http://www.vofvandegevel.nl/horloge/kunstofhorlglas/

Mineraalglas met pakking pers ik er met de hand in. De Vostok waar ik het over had, kwam standaard met een mineraalglaasje maar een bol plexiglas dat ik toevallig had liggen kon ik er met de hand inpersen. En staat vele malen mooier :smile:
Het resultaat dat ik bij de 8926 wil krijgen is hetzelfde als het voorbeeld van @Marco_T.
Gelukkig zijn die glaasjes niet duur, ik zal er eerst eens eentje met de hand proberen.