Grail - bereikbaar of niet?

Het probleem is dat ik horloges extra leuk vind als ze ook bereikbaar zijn. Zo een Ur sateliet ding vind ik wel gaaf, maar ook weer niet dat ik er zit te springen. Een gyro-tourbillon vind ik ook erg gaaf, maar door de prijs druip ik dan weer af en wordt dan meer een gaaf-horloge, maar laat maar zitten.

Er zijn echter genoeg horloges die hoog op 't wenslijstje staan, als een Nautilus, Royal Oak, Luminor 1950, Reverso etc. Mooie klokjes voor een stevige prijs, maar niet onbereikbaar als een “holy grail”.
Dat zijn modellen waar ik graag en geregeld naar (uit)kijk.

Eigenlijk heb ik geen Grails meer. Dit komt door een jaren lang ontwikkelings proces hier op het forum. Dat is ook een heerlijk gevoel. :smiley:
Maar wat ik wel graag zou willen hebben en bijna niet te krijgen is zijn een aantal limited G-Shocks met op nr1. De Spider-man serie.

TagEd Schreef:

van. Maar eigenlijk denk ik dat ik gewoon lekker
een Certina Action Diver moet kopen. Een
superhorloge en qua prijs (in verhouding) echt een
werelddeal! What more could I possibly need?:slight_smile:

http://i1093.photobucket.com/albums/i432/MrFitGuru/CertinaActionDiver.jpg

Zeker een erg mooie klok! Ook in titanium mooi! :slight_smile:

Onbereikbaar: Seiko Spacewalk

En in de bereikbare hoek een Rolex Daytona

onbereikbaar:
http://www.watchtime.com/mdisher/auction/patek_3939_onlywatch_lg.jpg

bereikbaar:

Edit: Op het plaatje van die patek kan je inzoomen. Kijk vooral even naar dat uurwerk :}

Tommaat Schreef:

onbereikbaar:
http://www.watchtime.com/mdisher/auction/patek_393
9_onlywatch_lg.jpg
Edit: Op het plaatje van die patek kan je
inzoomen. Kijk vooral even naar dat uurwerk :}

Prachtig!! Alleen vind ik het weer jammer dat de wijzerplaat “vol” staat. Van een Patek (of Breguet) hoeft er wat mij betreft niet allemaal modelnummers ofzo op te staan. Laat alles lekker op de achterzijde, dan kan ik genieten van de prachtige wijzerplaat en het schitterende uurwerk.

Deze vind ik echt heel mooi:

dreski Schreef:

Eigenlijk heb ik geen Grails meer. Dit komt door
een jaren lang ontwikkelings proces hier op het
forum. Dat is ook een heerlijk gevoel. :smiley:
Maar wat ik wel graag zou willen hebben en bijna
niet te krijgen is zijn een aantal limited
G-Shocks met op nr1. De Spider-man serie.
http://forums.watchuseek.com/attachments/f17/11847
d1148432420-spiderman-dw-6900-0510_iconv_gshock.jp
g
http://upic.me/i/hj/p1010135.jpg

Waar voor velen hier een grail vaak vele duizenden euries kost, ligt dat voor jou anders. Ze komen wel eens op de Baai langs, maar dan wil je weer niet de hoofdprijs betalen toch? Ik denk dat het dan best lastig wordt en het idd een grail blijft.

Zo is er nu een Venom te koop, echter wel voor ruim 300 euro. En dan heb je geen Solar of RC :sunglasses: Begrijp wel dat 't een beetje scheef kan aanvoelen.

Overigens bedacht ik me net dat Casio beter voor dat zwarte rubber een felle/metalic blauwe konden gebruiken icm metalic rood (zoals op de 50th anniversary). Krijg ik meer een Spidey gevoel bij.

lencoth Schreef:

dreski Schreef:

Heel mooi klokje hoor maar 2,5 miljoen is echt
belachelijk.

Uiteraard, maar het is uniek exemplaar i.c.m met
iets of iemand met (te) veel geld.
Ik zag het plaatje, vond het prachtig, toen pas
zag ik de prijs. Dat was de volgorde.

Maar dat is wat ik bedoel met holy grail, iets
waarvan je zeker weet dat je het nooit zal
bezitten, maar wel over kunt dromen (wetende dat
dromen bedrog zijn).

Mijn beste,

Verlangens voeden onze ziel en niet altijd de vervulling daarvan.
Door te verlangen blijven we vitaal. En deze vitaliteit betekend geluk voor ons!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Wat ik wel gek vind is dat het begrip Grail nogal aan devaluatie onderhevig is. De echte Holy Grail, of heilige graal, was de schaal waar het bloed van Christus in is opgevangen tijdens de kruisiging, en waar zo’n duizend jaar later allerlei ridders zich de pestpokke naar gezocht hebben. Er zijn allerlei verhalen en legenden over de graal, maar het voornaamste kenmerk van het ding was dat hij echt, absoluut, definitief buiten het bereik van sterfelijke mensen lag. Een enkeling kreeg hem van afstand te zien, en kon het doorvertellen, maar zodra je hem gevonden had, had je de hoofdprijs in de vorm van een enkeltje hemel.

Om nou een horloge wat een tikje aande begrotelijke kant is meteen maar de Holy Grail te noemen vind ik jammer. Onbereikbaar betekent soms niet meer dan 'Ik heb het er op dit moment niet voor over. Maar als je tegelijkertijd een auto van de dubbele waarde voor de deur hebt, en een huis wat het twintigvoudige gekost heeft, dan gebruik je het woord onbereikbaar verkeerd. Dan is het gewoon een keuze. Prima, soms mag je verstand het best winnen van je hart.
Maar een Graal is toch iets anders.

Mijn “Grail” om het zo maar te noemen is niet een bepaald horloge maar een collectie op dat moment de 5 of 6 mooiste horloges.
Aangezien het aantal en ook de keuze steeds verandert naarmate ik langer met deze hobby bezig bent krijg ik zo dus nooit ‘de perfecte collectie’ bij elkaar.
De" Grail" voor mij verandert dus steeds, maar weet wel dat tot nu toe een Planet Ocean, een TH Pan Europe en een Navitimer erin zal zitten.
Mocht ik ooit de perfecte collectie bezitten dan zal ik me alleen nog maar bezig houden met flipperen van ‘low budget’ aankopen op het wereldwijde Ebay en fora’s.
Of je bereikt een moment dat het allemaal niet meer zo nodig is.

Maar ja…

gr Ron

Ik vergeet helemaal een ander horloge te vermelden die ik als grail zie, namelijk de Jaeger LeCoultre Reverso Gran’ Sport Chronograph:

Het horloge is in eerste instantie nog geleverd met tritium onderdelen, maar in latere modellen is dit vervangen voor super luminova. Ik vind de tritium-plaat echter vele malen mooier!

Maar dit zit wel erg boven mijn budget, bovendien kom ik deze nooit tegen op een horlogeforum en meestal koop ik horloges op die manier. Het is echter briljant bedacht om de chronograafcomplicatie aan de andere kant te doen, dat geeft het horloge aanzienlijk meer rust.

Ai, ik heb zoveel horloges waar ik van droom. Op dit moment heb ik mijn bereikbare ultieme horloge over zeggen en schrijven vier dagen in mijn bezit (de Rolex submariner 116610LV).

Maar ik heb natuurlijk verder nog wel een aantal horloges die op mijn lijstje staan (Seiko Springdrive, Citizen EcoZilla, Rolex Oysterquartz) die ook bereikbaar zijn, maar zijn er genoeg horloges die ik echt prachtig vind maar ook te duur. Zo ben ik erg gecharmeerd van een volledig gouden Daytona, en een Patek Philippe Nautilus. Die zijn echter voorlopig onbereikbaar.

Bert K Schreef:

Wat ik wel gek vind is dat het begrip Grail nogal
aan devaluatie onderhevig is. De echte Holy Grail,
of heilige graal, was de schaal waar het bloed van
Christus in is opgevangen tijdens de kruisiging,
en waar zo’n duizend jaar later allerlei ridders
zich de pestpokke naar gezocht hebben. Er zijn
allerlei verhalen en legenden over de graal, maar
het voornaamste kenmerk van het ding was dat hij
echt, absoluut, definitief buiten het bereik van
sterfelijke mensen lag. Een enkeling kreeg hem van
afstand te zien, en kon het doorvertellen, maar
zodra je hem gevonden had, had je de hoofdprijs in
de vorm van een enkeltje hemel.

Om nou een horloge wat een tikje aande
begrotelijke kant is meteen maar de Holy Grail te
noemen vind ik jammer. Onbereikbaar betekent soms
niet meer dan 'Ik heb het er op dit moment niet
voor over. Maar als je tegelijkertijd een auto van
de dubbele waarde voor de deur hebt, en een huis
wat het twintigvoudige gekost heeft, dan gebruik
je het woord onbereikbaar verkeerd. Dan is het
gewoon een keuze. Prima, soms mag je verstand het
best winnen van je hart.
Maar een Graal is toch iets anders.

Beste Bert,

Heb je wel eens gehoord van het begrip ‘metafoor’?
Misschien moet je het woord graal op dit forum niet te letterlijk nemen…

Rainer B. Schreef:

Mijn grail lijkt erg op die van jou. PP5950 in
staal. Dik vier ton. Snif.

http://4.bp.blogspot.com/_UTeQhQcvdNU/S6eFcNPSeOI/
AAAAAAAAFlg/7W0fHHe-hxQ/s400/5205A.jpg

Zou jij geen trouwe klanten korting kunnen krijgen?:smiley:

hcptdg Schreef:

Rainer B. Schreef:

Mijn grail lijkt erg op die van jou. PP5950 in
staal. Dik vier ton. Snif.

http://4.bp.blogspot.com/_UTeQhQcvdNU/S6eFcNPSeOI/

AAAAAAAAFlg/7W0fHHe-hxQ/s400/5205A.jpg

Zou jij geen trouwe klanten korting kunnen
krijgen?:smiley:

En anders regelen we toch gewoon een groepsaankoop?

Tommaat Schreef:

Beste Bert,

Heb je wel eens gehoord van het begrip
’metafoor’?
Misschien moet je het woord graal op dit forum
niet te letterlijk nemen…

Ja, absoluut, ik snap de metafoor. Maar voor mij was het altijd een metafoor voor iets dat echt onbereikbaar was. (En neem mijn post niet te serieus, taalkundig geneuzel, meer niet. Ik snap prima wat we bedoelen, en ik heb ook wel zo’n lijstje. :))

Afgezien van de discussie over semantiek, zijn wij natuurlijk best benieuwd naar je lijstje. Vooral als er minder bekende dingen op staan.

Bert K Schreef:

Tommaat Schreef:

Beste Bert,

Heb je wel eens gehoord van het begrip
’metafoor’?
Misschien moet je het woord graal op dit forum
niet te letterlijk nemen…

Ja, absoluut, ik snap de metafoor. Maar voor mij
was het altijd een metafoor voor iets dat echt
onbereikbaar was. (En neem mijn post niet te
serieus, taalkundig geneuzel, meer niet. Ik snap
prima wat we bedoelen, en ik heb ook wel zo’n
lijstje. :))

(tu)

En zoals Han R aangeeft, kom op met dat lijstje :smiley:

Ja, dat lijstje moet nu wel, toch maar.

Pellikaan. Dit vind ik het meest uitgebalanceerde horloge wat ik ooit gezien heb. Hier zie ik werkelijk geen enkel verkeerd lijntje op staan. Die komt er nog wel eens.

Deze Heuer. Stond hier een tijdje geleden te koop, ik vind hem fantastisch. Gaat echt over een Speedmaster heen.

En deze Max Bill Chronoscope. Nog een beetje een twijfelgeval, maar ik blijf er naar kijken.

Ben benieuwd hoe mijn lijstje er volgend jaar uitziet. Dit zijn toch wel horloges die binnen bereik liggen. (Op de Heuer na misschien.)

Bert K Schreef:

Deze Heuer. Stond hier een tijdje geleden te koop,
ik vind hem fantastisch. Gaat echt over een
Speedmaster heen.

Hij was ook fantastisch… Leuk om hem hier terug te zien. Ik mis hem nog wel zo nu en dan. Echt een nagenoeg perfect horloge. Goede keuze!

Mijn grail:

Mocht deze toch inderdaad te groot blijken voor mijn pols, dan mag de datograph ook wel… :slight_smile: