Grail Journey (NA: Datejust 16233 Tapestry) (Een jaar actief lid)

Bij deze speciale aankoop hoort een even speciaal verhaal, na één jaar lang intensief verzamelen en flipperen heb ik mijn grail kunnen bemachtigen. Voor wie enkel geïnteresseerd is in de Datejust en bijbehorende foto’s; zie einde post :point_down:.

Zoals al eerder in een topic vermeld ben ik al een tijd lang verliefd op de Rolex Datejust. Met name de two-tone modellen spraken mij erg aan (klassieker, chique en subtiele uitstraling). Om in horlogeforum termen te spreken was dit echt een van mijn (meest toegankelijke) ‘grails’. De weg hier naartoe heeft beduidend korter geduurd dan verwacht, na een jaar intensief sparen, verkopen en flipperen bleek de Datejust toch haalbaar. Op 5 juli '18 is mij de one year anniversary badge toegekend op het horlogeforum, ik kan eigenlijk ook wel stellen dat mijn aanmelding op het forum gelijk staat aan de serieuze toenadering tot de horloge-hobby.

Wat volgt is dan ook een greep uit de horloges die in mijn bezit zijn geweest het afgelopen jaar. Hopelijk genoeg plaatjes in verhouding tot de tekst (ik weet hoe jullie zijn :kissing_heart:). In beginsel heb ik slechts horloges aangeschaft die ik zelf kon waarderen. Daarnaast speelt uiteraard geluk een grote factor, ik heb nagenoeg op al mijn horloges winst kunnen maken. Met genoeg geduld, enthousiasme en het vermijden van risico’s met vooral het opdoen van kennis (Google it! en uiteraard Horlogeforum raadplegen) ben ik dan ook van mening dat iedereen een gelijke tocht naar zijn (realistische) grail kan maken. Naast mijn initiële inleg heb ik slechts enkele keren 50 euro toegestopt als ik dat tekort kwam, verder is het gewoon een kwestie van geduld zowel bij koop als verkoop.

Ik begon destijds met 250 euro en een zoektocht op Marktplaats naar een automaat. Mijn eerste ‘echte’ (Zwitserse) horloge dat tevens zou worden gedragen bij mijn pak.

Een Oris XXL date uit 2001, 40mm want ik was uiteraard bang dat het horloge snel te klein zou zijn gezien de maten van de horloges van mijn leeftijdgenoten… Bovendien had ik nog aardig wat geld over.

De zoektocht was hiermee klaar, maar de honger niet gestild. Een leuke low budget zoektocht later kwam ik op een slecht geadverteerde Maurice Lacroix Skeleton (14160).

Erg leuk skeleton horloge maar het onvermogen om een fatsoenlijke leren band ervoor te vinden zorgde ervoor dat die weer weg moest. En daarmee kwam de eerste winst binnen, want deze verkocht verrassend goed.

Een paar horloges verder (en een groter bedrag te besteden) werd mijn interesse gewekt door een andere Oris. Ik was ondertussen zeer te spreken over de kwaliteit en had kijk gekregen op de Meistertaucher Regulateur versies. Een sportieve duiker met aparte complicatie in bovendien titanium.

Zo gezien, zo gekocht. Een tijdje zeer tevreden over geweest maar (zo ontdekte ik later) ‘de klik’ bleef uit. Het titanium was het toch net niet voor mij. Het feit dat iemand de kast een tonnetje noemde hielp daarnaast ook niet, nu ik steeds langer naar die kastvorm bleef staren en de nieuwere Oris modellen veel moderner oogde.

Als jonge gast van destijds 24 kwam ondertussen steeds meer in mijn bereik. Ik kocht uiteraard steeds horloges die ik zelf dacht te blijven dragen, maar wou daarnaast bij iedere aankoop wat hogerop klimmen. Rolex was hier uiteraard nog lang niet aan de orde, maar met een beetje geluk zou een Breitling moeten lukken. Mijn nieuwe doel was gezet en zo volgde wat horloges later een NOS Breitling Colt II.

Prachtig horloge, geweldige afwerking. Alles was top aan het bereiken van dit niveau van kwaliteit. Dit viel niet alleen mij op, maar ook vrienden en familie :yum:. De opmerkingen kwamen uiteraard. Niet gek ook, als jonge ‘op zichzelf wonende’-student met een vriendin en (onverwachte) dochter lag het geld niet voor het oprapen. We redden ons prima maar een uitgave van in de duizend euro voor een horloge zou normaal niet op te brengen zijn. Gelukkig gunnen de meesten mijn enthousiasme (en geluk) in deze hobby. Bovendien werd er enkel geld gebruikt wat verdient was met mijn hobby, er mocht niks ten koste gaan van mijn gezin of studie.

De Breitling is (voor mijn doen) lang gedragen, maar uiteindelijk toch gegaan. 41mm vond ik destijds voor een Breitling wat smal overkomen. Hoewel deze Colt II echt een alleskunner was, wist ik daarom niet wat ik ermee aan moest. Te lomp voor een dressy horloge, te smal voor een echte lompe toolwatch zoals je Breitling meestal ziet. De oplossing; alles verkopen (inclusief mijn eerste Oris) en gaan voor een two-piece collection.

Ik ging weer fris in de zoektocht, met geen enkel trefwoord ingevuld. Dit heeft, met wat tussenstappen, geleidt tot de uiteindelijke two-piece collection die ik even heb aangehouden.

Hamilton X-Patrol op de rubberenband. Geweldig budget alternatief voor bijvoorbeeld een Navitimer. Iets aan de dikke kant, maar liep als een zonnetje. Bovendien was de simpele snel-aanpassing op de clasp van de rubberenband een uiterst fijne gimmick.

Daarnaast de dress-watch, Tudor Prince Oysterdate. Het mag duidelijk zijn dat dit de voorloper is op mijn NA. Toen niet gedacht deze te kunnen combineren met de rest van mijn horloges voor dat bedrag. Echter bleek de Engelse pond erg gunstig te liggen, een zeer gunstige Ebay-deal later lag deze schoonheid dus bij mijn thuis.

Terugkomend fenomeen in dit topic is uiteraard dat alles weer verkocht gaat worden. Zo ook hier :sweat_smile:.
De Hamilton kreeg steeds meer gebreken in mijn ogen (te kleine band in verhouding tot de kast, paste vaak niet helemaal bij mijn outfit etc.). De Tudor bleek met zijn 34mm toch echt te klein. Hoe graag ik dit horloge ook wou houden omdat hij zo mooi was, de waarde hiervan lag te hoog in mij collectie om met dit gebrek akkoord te gaan.

Op dit punt in mijn horlogehobby zat het venijn zich in de geringe collectie. Hoewel ik een goedkoper horloge zeker kon waarderen was na het proeven van de kwaliteit binnen het hogere segment een dergelijk horloge toch wel een must. De Breitling was toch wel het hoogtepunt, dus daar wou ik naar terug. Dit keer wel een volledige bad-ass toolwatch. Met een polsomtrek van 17cm werd dit de Avenger Skyland, het moet immers nog wel staan.

Wederom top kwaliteit, dezelfde prachtige dubbele AR. Een forse glimmende Breitling waar je niet omheen kunt.
In verhouding ook erg lang gedragen, en met veel plezier. Maar na een tijdje…
De minpunten, want met veel horloges die passeren wordt het oog ook verwend.
Geen opgelegd logo, terwijl de Colt II dit nog wel had. En bovendien mijn duurste horloge tot op dat moment, maar wel een die niet stond bij een enigszins chique gelegenheid. Was dat niet de gelegenheid waarbij ik juist iets speciaals wou dragen?

Daarlangs nog wat verkocht, geflipperd etc. Ook het bovenste probleem uiteraard aangepakt met een wat meer formeel horloge.

Christopher Ward Moonphase, de eerste editie.
Was zeker gebleven als ik niet had bedacht gewoon de sprong te maken naar mijn grail. Hoge graad van afwerking met een maanfase complicatie die goed opbokst tegen zijn veel duurdere broertjes bij de bekendere merken. Ook de gedachte achter de dial layout was bij dit eerste model een grote plus.
Helaas ontbreekt het Christopher Ward aan historie (en bekendheid bij het grote publiek) en was het horloge toch een tikje te dik en groot voor een pure dresser.

Een ander hoogtepunt wat hierop volgt is de aanschaf van een tweetal Glycine Combat Sub Vanguard horloges via Massdrop. Het horlogevirus heb ik van mijn vader, altijd elke vitrine bij de grotere juwelier bekijken. Gek op horloges maar nooit zichzelf een fatsoenlijk iets gegund. Hij is daarnaast ook altijd aan het werk en loopt in het weekend nog geregeld in zijn werkkleding rond. De gedachte was dus twee maal hetzelfde horloge te halen, een leuke dunne duiker waarbij hij niet bang hoeft te zijn voor een krasje. Een horloge moet immers gedragen worden! Mijn passie in horloges delen door heen horloge voor hem te kopen, en hetzelfde horloge als hem te dragen. Uiteraard op een budget, het moest wel leuk blijven. Hij vond het cadeau geweldig.

En toen was mijn vader om. Wat horloges later had ik een NOS Alpina Manufacture Regulator opgepikt voor een belachelijk laag bedrag. Het eerste horloge in mijn collectie met een manufactuur uurwerk. Toen hij hem toevallig zag was zijn reactie; Hé die vind ik eigenlijk ook wel heel mooi. Heb hem meteen voor hetzelfde bedrag aan mijn vader doorverkocht. Fijn om via mijn hobby een dergelijk geste te kunnen doen aan mijn vader :grin:.

Een tijdje later arriveren we bij mijn NA. Athans, bijna… Ik zat namelijk op het randje qua budget.
Per toeval last minute een Breitling Montbrillant via marktplaats op kunnen pikken voor een scherpe prijs. Deze aangeboden als inruil en daarmee dusdanige overwaarde gecreëerd dat ik zelfs wat geld zou overhouden. Perfect!

Grote indruk gemaakt, wellicht juist omdat deze zo kort in het bezit is geweest :yum:.

En daar is die dan, mijn grail! Een Rolex Datejust 16233. Leuke bijkomstigheid is dat deze verkocht is in mijn geboortejaar. Het horloge is uiteraard niet 100% perfect (maar dat ben ik ook niet :smirk:), maar zo voelt hij wel voor mij. Exact de combinatie zoals ik hem wou (tapestry dial!), net een service gehad en samen met doos en papieren. Bovendien nog een garantie te gaan van 9 maanden, ook de papieren van de laatste aankoop volledig aanwezig. Alles voelde goed.

In persoon uiteraard de ruil voortgezet. Horloge was bijna geheel zoals vermeld. Voelt voor mij in een mooie staat, ben verre van een expert op dit gebied maar ik ben zeer tevreden! De prijs was door alles zeer scherp. Minpuntje was het saffierglas, was niet vermeld dat deze een kleine beschadiging had op een stukje van de rand. Een kleine kartel, valt amper op, maar genoeg reden om nog wat extra van de prijs af te snoepen. Voorlopig blijft deze er mooi op, stoor mij er nog niet aan. Maar mocht het nodig zijn, dan is dit goed te vervangen. Geen deal-breaker dus!

Horloge loopt accuraat, band aangepast voor mijn pols. En nu begint het genieten :hugs:
Ga het vooral dragen op speciale gelegenheden. Daarnaast mijn andere horloges wat draagtijd gunnen.
En met het deel van het budget wat over is, opnieuw beginnen natuurlijk!

Tot slot, wat foto’s :heart_eyes:;

Bedankt voor alle kennis en invloeden het afgelopen jaar! En voor het lezen (of enkel bekijken) van dit topic.
Zonder het Horlogeforum was deze tocht oprecht minder goed verlopen. :smiley:

88 likes

Ik heb niet de hele tekst gelezen maar wat een mooie horloges zeg! Gefeliciteerd met je laatste aanwinst, geniet er van!

1 like

Is ook wat langer uitgevallen als verwacht, dus begrijpelijk :yum:.
Bedankt!

1 like

Leuk vertelt en gefeliciteerd met je laatste aanwinst !

1 like

Leuk man om zo tot deze NA te geraken…

Hulde.

Geniet ervan.!

1 like

Mooie aanwinst! En een mooie weg naar je doel beschreven ook.
Geniet ervan! :ok_hand:

1 like

Leuk verhaal en aanwinst!
Veel draagplezier :love_you_gesture:

1 like

Leuk verhaal en gefeliciteerd met de DJ!!

1 like

Erg leuk verhaal! Mooie aanschaf! Heb m zelf ook en kan echt genieten van plaat, bezel en band!

1 like

Heerlijk, nog een twintiger die lekker met two tone rond gaat sjokken.

Dit vind ik persoonlijk wel zonde. Gewoon all day, every day en omslingeren wanneer je er zin in hebt.

Geniet ervan!

1 like

Geheel onverwacht eigenlijk, maar daardoor inderdaad des te leuker!

Volgens mij heb ik zelfs een foto van jouw horloge ergens nog opgeslagen om naar te kwijlen.
Zegt genoeg lijkt me… :joy: Dat is ook een echt pracht exemplaar.

1 like

Roep ik nu waarschijnlijk omdat ik hem nog flink aan het pamperen ben.
Maar hij is nog amper af gegaan, en met het glas nog niet aangepast…
Waarschijnlijk wordt dat advies wel opgevolgd!

1 like

Dank! Ben er ook helemaal weg van nog steeds … nu ook om de pols. Heerlijk.

Was mijn eerste horloge, mijn horloge start was dus meteen mijn grail aanschaffen.

Gaaf man, proficiat!
En zoals Han al zei, gewoon volop dragen en niet alleen op speciale gelegenheden.

1 like

Gaaf! Proficiat!

1 like

Prachtig horloge en mooi geschreven! Leuk hoe je aangeeft wat de route geweest is. Geniet van het sieraad! :+1:

1 like

Mooi, zo’n verhaal erbij. Met plezier gelezen! Hee veel plezier met je schitterende aanwinst!

2 likes

Erg leuk verhaal met een nog leuker verhaal, en super aanwinst! Ben benieuwd wat momenteel nog in je collectie zit!
In ieder geval veel plezier met de DJ, en ik hoop snel ook eenzelfde topic aan te kunnen maken. :slight_smile:

1 like

Hele tekst gelezen. Leuk man! :+1:
Mooie horloges zijn de revue gepasseerd. Ben zeer benieuwd wat er allemaal nog gaat komen!

1 like