Grand seiko 60 year anniversary

In de lopende zoektocht naar mooie horloges struikelde ik vannochtend over een vers nieuwsbericht. Grand Seiko brengt in 2020 vier kers verse 60 year anniversary pieces uit.

Dus ik ben direct gaan rondkijken. Nu ben ik al snel gecharmeerd door GS en door blauwe dials, maar de combinatie die GS hier maakt is misschien wel een perfecte combinatie van prachtige dials in fantastische horloges.
Zowel sportievere als meer dressy modellen, automaten en de 9F quartz, in een 40 mm pakketjes maken mij weer verliefd.

In het Hodinkee artikel worden ze mooi gepresenteerd https://www.hodinkee.com/articles/grand-seiko-announces-a-quartet-of-limited-edition-models-for-the-brands-60th-anniversary

Ik vind de quartz SBGP007 misschien we mooier dan de Hi beat SBGH281, moeilijke keuze maar ik denk wel de mooiste twee van het setje (in mijn mening). Welke vinden jullie het mooist?

6 likes

Wow, dat zijn 2 schitterende horloges

1 like

Potverdikkie dat zijn een partije mooie platen en prachtige lugs.

vind die SBGH281 wel heel mooi met dat gouden logootje en die kastvorm. MET een blauwe plaat <3

1 like

Wat ik alleen niet begrijp, is dat zij voor hetzelfde Quartz uurwerk in het ene horloge +/- 5 sec. afwijking per jaar opgeven en in het andere +/- 10 seconden. :thinking:

3 likes

Heeft met een verschillend uurwerk te maken.

De superduper quartz is herkenbaar aan de ster op de plaat.

2 likes

Wat een prachtige horloges! Ja, ik ben fan van GS. En van zo min mogelijk op de wijzerplaat. Dus die zonder ster zou het worden. Met een vreselijk erge mindere nauwkeurigheid van wel 5 secondes per jaar kan ik dan wel leven.

1 like

Ik geloof je meteen, maar ze hebben het toch echt over hetzelfde uurwerk. :thinking:

the SBGP015 features a new quartz movement, the 9F85 (also seen in the SBGP007, above),

2 likes

Verschil in kast vorm is gaaf als je het mij vraagt, de SBGH281 lijkt door de hoeken net ietsje sportiever.

1 like

Ik heb ook even gekeken en de GS website geeft het volgende :
“This new caliber makes its debut in two 60th anniversary designs. The first has a version of Caliber 9F85 that is specially adjusted to a level of accuracy of ±5 seconds a year. This high precision is marked by the five pointed star at the six o’clock position.”

Dus ik neem aan dat dit simpelweg een getunede uitvoering is van het zelfde caliber.

3 likes

Sinds ik die Vintage GS gehad heb heb ik wel een beetje een zwak voor het merk gekregen, dus ik kijk af en toe lekker mee. :blush:
De automaten zijn erg lomp (zeker voor mijn pols) dus uit deze selectie zou ik zeker de quartz met de blauwe bezel kiezen, heel fraai :ok_hand:

2 likes

Yes, dat inderdaad. Dus geen verschillende uurwerken.

2 likes

Bah, die rode secondenwijzers :nauseated_face:

Ik vind ze maar zozo

1 like

Is het dan geen kleine moeite om de uurwerken precies even nauwkeurig te laten lopen?

3 likes

Eh, je zou het denken. Het heeft volgens mij te maken met nog beter gekweekte quartz kristallen in de meer accurate quartz.

Een langduriger en kostbaarder proces. Het fijne weet ik er niet van.

2 likes

Het zal denk ik ook te maken hebben dat de minder accurate versie speciaal ontwikkeld is om sterkere magneetvelden aan te kunnen en in de tandwiel overbrengingen anders uitgevoerd is om bij sterke magnetische weerstand toch te blijven functioneren ,zij het iets minder accuraat.

Dat is een lange zin :rofl:

2 likes

Ik knap af op het lettertype wat ze gebruiken; die Gotische letters vind ik niet mooi (…eigenlijk gewoon lelijk…).
Doet er verder niet toe want ze zitten ver boven mijn budget!

2 likes

Grappig weetje is dat ze daar in de Jaren zestig voor gekozen hebben als eerbetoon aan de aloude Zwitserse horloge industrie. :slight_smile:

2 likes

Wat ik nog heb kunnen vinden over de plus min 5 sec per jaar is het volgende:
"Each quartz oscillator is specially selected to allow the achievement of an annual accuracy of ±5 seconds."
Dit is de beschrijving gegeven door GS bij de 25 year anniversary van de 9F. Betere kristallen zijn in ieder geval prijzig dus dat kan te maken hebben met de keuze om dit maar in een van de twee modellen te doen.
Ook denk ik ook dat @AstonMartin een goed punt maakt de hogere magnetische bestendigheid kan mogelijk wat aanpassingen in het uurwerk vereisen.
Daarnaast is mogelijk bij blootstelling aan hoge mate van magnetische velden het horloge toch iets anders gaat lopen en GS zich probeert in te dekken voor het geval het horloge iets sneller gaat lopen, al ben ik daar niet zeker van.

In ieder geval een goede vraag voor GS waarom het verschil er is.

2 likes

De kast van de automaat met de dikkere kroon oogt iets gebalanceerder.
Behalve die puisten/polsvreters op fliegers kan ik grote kronen wel waarderen en juist op de strakke GS-en komen die mooi uit.

1 like