Wellicht zie ik het over het hoofd, maar hebben deze Quartz uurwerken nu een perpetual calender?
Nee geen perpetual calendar.
Maar een Seiko 8F56 heeft wel een perpetual calender en ik meen ergens te hebben gelezen dat dit de voorloper van de 9F is�
Tja, en zo heeft de 8F nog wat meer dingen die de 9F onderweg heeft āverlorenā.
Een onafhankelijk verstelbare uurwijzer bijvoorbeeld.
Gezien de HAQ ontwikkelingen bij Citizen zal Seiko binnenkort wel een tandje moeten bijzetten, dus wie weet?
Baselworld 2019 zal de antwoorden vast gaan geven verwacht ik
Er zijn best wel wat mogelijkheden die Seiko heeft om āterug te komenā met een uurwerk voor hoge precisie.
Twin Quartz (Zou triple quartz een optie zijn? Wel combineren met een zonnecel voor waarschijnlijk hoger energiegebruik), de los te verzetten urenwijzer kunnen ze uit het mechaniek van de 5M85 halen, temperatuurcompensatie weten ze ook wel hoe er mee om te gaan.
Het kan de komende jaren nog best leuk worden op techniek gebied.
Vorig jaar was jubileum van de 9Fā¦dit jaar van spring driveā¦dus verwacht nu niet ineens een nieuw uurwerk. Mogen denk ik blij zijn als ze überhaupt nog wat onder de 3K gaan makenā¦
Ik verwacht dat we dit jaar eerst wat van Citizen zullen zien.
Wellicht de Chronomaster (polshorloge) versie van het 0100 kaliber?
Vervolgens zullen we waarschijnlijk niet zo heel lang hoeven wachten op Seikoās antwoord - een jaar, misschien twee?
Er is hopelijk inderdaad nog genoeg mogelijk (voor de HAQ liefhebbers) zonder dat we verplicht over moeten op externe synchronisatie (GPS, radio, internet etc.) - ik vind dat zelf op ƩƩn of andere manier veel minder interessant.