Grand Seiko 9F twin-pulse motor in actie

Het blijft bijzonder. Twee stappen per seconde, onzichtbaar voor het blote oog, zodat ondanks de lagere torque van een quartz uurwerk (tov een mechanisch uurwerk) toch lange en brede uren-, minuten en secondewijzers gebruikt kunnen worden.

Grand Seiko style :ok_hand:

De 9F twin-pulse motor in actie…

13 likes

Prachtig !

1 like

Mooi!

1 like

Is dat de reflectie van een plafondventilator?

1 like

Haha…nee van de tv.

1 like

Door die twin pulse en anti backlash is de 9F quartz voor mij goed mee te leven. Ik had ooit een Omega Aqua Terra quartz, maar ik kon er niet echt tegen hoe die secondewijzer tikte. Bij de 9F gaat de beweging gedecideerder, mooier.

1 like

Blijft absoluut bijzonder!

2 likes

Dit is dan toch wel een creatieve oplossing eigenlijk :+1:
Geinig om het zo te zien in slow-motion

2 likes

Ja idd daar is goed over nagedacht.

2 likes

Gaaf om te zien!
Iemand enig idee hoe ze dat dan bij Seiko doen? Deze heeft namelijk ook best grote/brede wijzers:

1 like

Alleen jammer van die drie jaar levensduur van de batterij. Het vreet wel stroom. Als ze dat nog eens naar tien jaar konden engineeren was het helemaal de bom.

Dat staat in de tekst die @daffie in z’n openingspost neerkwakte in een screenshot. Lees hem eens, zou ik zeggen.

1 like

Eens. Maar 3 jaar is denkelijk voldoende voor mij…:wink:

1 like

Dat heb ik gelezen, alleen gaat dat volgens mij over een Grand Seiko uurwerk. Neem aan dat dat anders is dan deze ā€˜normale’ Seiko.

1 like

Ah, sorry, ik dacht dat je bedoelde… Laat maar. :blush:

Wat voor Seiko is die van jou en welk uurwerk ligt daar in?

No problemo!
Het is een Seiko 7C43-7010. Deze heeft ook niet de ā€œtwin-pulseā€ (net even gecheckt :grin:)

1 like

Dit wordt gezegd over 7C uurwerken:

The Marine Master Professional 300M Tuna Ref. SBBN033 is powered by Seiko’s iconic high tech quartz movement, 7C46. The 7 jeweled movement with extremely hi-torque tolerances and high efficiency enables the gears and pinions to move and turn the hands in perfect sync to the energy-pulse, with much less kinetic effort via the electronic step motors that power them. Thus making for a highly accurate and efficient full size quartz machine to perform strongly with much less resistance resulting in longer battery life.

Het lijkt er op dat jouw 43 een voorloper van de high torque 46 is.

1 like

Leuk artikel. Grappig dat ze hier het 7C en 9F uurwerk in kwestie vergelijken.
Best wel krachtige uurwerkjes als ze die zware wijzers en tegelijk ook dag en datum kunnen verzetten. Vind zelf 3 jaar batterij dan nog best wel lang!
Die GS in de link is trouwens best wel knap :star_struck:

1 like