Als het gaat om horloges die met een lager budget ergens (in de verte) lijken op Grand Seiko’s of Chronomasters dan valt het mij op dat het vaak automatische horloges betreft. Klopt dit beeld?
Voor de duidelijkheid (er zijn nogal wat Grand Seiko’s) het gaat mij dan om bv deze versies:
Maar dit betreft dus automatische horloges. Kent iemand hier ook dé quartz / solar / eco drive varianten van? Het gaat mij dan om horloges met diameter van 38-40mm en saffierglas.
Die serie is dan ook direct het enige alternatief wat ik ken voor jouw vraag, want Sharp Edge, Presage, Citizen’s NB1050 en zo zijn echt, echt allemaal automatische horloges.
De Dolce serie van dress watches met HAQ voor 400 ballen hebben allemaal geen stalen band en zijn 34mm bovendien, de SARB-, SARX, SDGM en SARW series zijn weer allemaal mechanisch, dus nee. Niet bij mijn weten.
Maar wat bedoel je met een “lager budget”? Is dat tot 500 euro? Als het tot 1500 Euro is, dan kom je aardig in de buurt van een tweedehands GS of de goedkopere Chronomasters met quartz / batterij uurwerk in plaats van de eco drive varianten.
Dank! Jammer dat er niet zo maar enkele alternatieven zijn te noemen, maar dan had ik ze wellicht ook wel zelf kunnen vinden. Ik kwam nog wel ook de stalen variant tegen; de SUR309P1. Ook fraai.
Ik doelde nu op zelfde orde van grootte als de SARB033/NB1050 of NB1060 (500-700,-). Die lijken dan niet vertegenwoordigd en dan kom je fors lager uit bij de SUR-modellen.
Ik zag de afgelopen maand ook inderdaad een GS (ca 1100,-) en Chronomaster (ca 1500,-) in het blauw langskomen die mijn aandacht trokken. Los hiervan kan ik bang-for-the-buck erg waarderen en lijkt dat voor alle nu genoemde horloges in orde. Dus ook voor de SUR Seiko’s van rond de 200,-. Ik ben er nog niet uit in welke prijsklasse ik eventueel wil shoppen.