Grand Seiko, de Rolex van de toekomst?

Een Toyota, hoe goed hij ook mogen zijn, wordt ook geen Mercedes.
Als je dat niet begrijpt. Dan begrijp je ook niet waarom Seiko het Rolex-imago niet/nooit gaat evenaren.

2 likes

Dit is geen goede vergelijking. Een gemiddelde Toyota loopt qua innovaties ook mijlen achter op de duitse premium brands waar GS op technisch vlak verder is qua innovaties dan Rolex. Een betere vergelijking zou Lexus vs Mercedes zijn. Dat ligt een stuk dichter bij elkaar en is meer een kwestie van smaak.

3 likes

Ik rij anders veel liever in een Prado of Hilux. En vergeet de Tundra niet.

Prima, Lexus. Wat jij wil. Ook die zal nooit de status van een Mercedes bereiken.

Ik mis dan argumenten op het gebied van innovatie en techniek. Als het slechts een imago kwestie is, is mijn stelling zo gek nog niet?

Anders gezegd: Rolex voor de imago fans, GS voor de liefhebbers van de betere technieken? (let op het vaagteken)

5 likes

Voor mij na ruim 25 jaar zo’n beetje alle type Rolex te hebben gehad (naast vele zgn high-end merken) in elk geval geen Rolex meer. Zeker niet nu ik een GS heb.

Rolex is echt zwaar overpriced, niet netjes afgewerkt (kijk alleen eens naar de wijzers), lelijke Rolex-Rolex-Rolex in de rand en de hele wereld loopt er mee.

Het is een icoon en het ‘heeft iets’, maar de ‘nadelen’ wegen imo niet (meer) op tegen de ‘voordelen’ (lees: Pride Of Ownership).

Laat aub Rolex lekker Rolex blijven, waar iedereen mee loopt en een GS iets exclusiefs :wink:

13 likes

Zelf ben ik BMW liefhebber. Want rwd + sportief + mooi design. Goed. Mijn keuze.
Maar zo zijn er vele BMW-rijders die amper weten dat hun auto RWD heeft. Het is een BMW en dat is genoeg voor ze.

Zo is het ook met horloges. Alleen de techniek interesseert mij vrij weinig. Het design staat voorop. Imago ( en daarmee waardevastheid ) speelt voor mij een grote rol. Techniek staat voor mij op de 3e plek.

Er zijn maar weinig GS’s die ik oprecht mooi vind. Dat de techniek goed/vooruitstrevend is? Prima. Maar ik moet hem ook mooi vinden. Het imago staat bij een Seiko voor mij niet bovenaan het lijstje. Design wel. En japanners en Europeanen hebben toch echt een andere smaak. Daarom zal Seiko nooit hot genoeg worden om Rolex te verslaan. Daarvoor is heel het bedrijf teveel budget-gericht. en is Rolex te populair ( ook in Japan. )

1 like

Om dan in de vergelijking van automerken te blijven: 2 collega’s reden (een luxere) BMW en Mercedes. De verstokte BMW rijder kocht een Lexus 450h omdat hij de dure reparaties en onderhoud van BMW helemaal zat was. De Mercedes collega heeft de Lexus 2 dagen mogen lenen, en is nu ook om. Die is zich nu aan het oriënteren op een nieuwe Lexus. Zijn Mercedes van nog geen 5 jaar krijgt al roest, en wij wonen niet aan zee…

Nu rijdt ik zelf al jaren Toyota, en heb daarmee ook wel vreemde problemen gehad. Een nieuwe Avensis uit 92 waar binnen 3 jaar een nieuwe motor in moest. Te ruime schraapveren. Achteraf gehoord dat 16% uit die serie hetzelfde probleen had. Bezuinigd op inkoop, hoge garantiekosten. Oftewel: pennywise, poundfoolish.
Gelukkig netjes opgelost, maar gaf wel een erstige deuk in het vertrouwen.

Inmiddels een Auris Hybrid, en dat rijdt luxe!

2 likes

VIk snap de gedachte m.b.t. Innovaties e.d. Echter, Rolex heeft een status bereikt. Voor de vergelijking, Mercedes ook. Je kan er een prima product naast zetten, een Seiko of een Toyota. Met beiden kan je hetzelfde doen voor minder geld. Veel verschil zit er in het materiaal en afwerking. Maar vooral de opgebouwde status en merkwaarde. Deze is vrijwel niet te evenaarden. Misschien koop je voor minder een technisch beter product maar niet een product met dezelfde reputatie en merkwaarde.
Kijk naar Lexus en Infinity. Ze proberen het Mercedes en BMW en Audi lastig te maken. Maar ze blijven achter omdat ze niet dezelfde merkwaarde hebben kunnen genereren. Dit zal, denk ik, ook nooit lukken. Een relatief jong merk heeft geen geschiedenis, geen status.
Koop een horlogebandjes op stop er miljoenen in en een goede PR-afdeling en een paar merk ambassadeurs (voetballers). Je verkoopt aan een bepaald publiek maar als je stopt ben je zo weer vergeten. Rolex, stel dat ze stoppen, heeft zo’n gigantische merkwaarde dat ze in de geschiedenis en in de toekomst blijven meetellen. Nu heeft Seiko dat ook maar een Seiko van 30000 euro zal toch echt een probleem zijn zolang er made in Japan op staat I.p. Zwitserland. En het grote publiek is hier gevoelig voor.

1 like

David
Ik heb jou auto gezien maar die had vrij veel weg van een Casio? Als we toch gaan vergelijken.

7 likes

Een mechanische Grand Seiko wordt geheel met de hand gemaakt door speciaal opgeleide horlogemakers, heb ik eens gelezen.
Elke horlogemaker kan er drie per dag maken, dus Rolex hoeft zich geen zorgen te maken.

3 likes

Volgens mij verwar je innovatie met zaken als imago en kwaliteit(sbeleving). Toyota is wat mij betreft juist een heel innovatief merk. Een echte pionier in de hybride technologie en volgens mij momenteel ook de enige met een auto op waterstof in de catalogus.

1 like

Not in your life time

Dat zullen we dus nooit weten.

Ik geef niks om auto’s (Leasebak = Lexus, Privé = Peugeot, Motor = Yamaha en BMW) dus aan die vergelijking(en) kan ik niks toevoegen.

Voor mij geen horloge vol met innovaties. Ik geef de voorkeur aan een betrouwbaar en accuraat uurwerk, verpakt in een legendarische kast (met de beste band & sluiting van dit moment).

Misschien ooit wel een GS voor erbij natuurlijk.

Ik probeer nu juist helder te krijgen waarom. En hoor tot nu toe niet meer dan historie en imago. Is dat het dan?

Haha, maar dan mooier en betaalbaarder. Dat zijn meteen de twee redenen dat dat niet gaat gebeuren. Zo blijft de GS iets voor echte liefhebbers.

2 likes

Jij hebt alleen m’n politiek correcte bedrijfsauto gezien Bram :wink:

3 likes

Wat is dat?

2 likes

Dat klopt.
Een rijke historie met veel innovaties.
Misschien ga je rolex meer waarderen als je meer in het merk verdiept. Dan zal je begrijpen waarom rolex nu haar status heeft.

1 like