Ik probeer nu juist helder te krijgen waarom. En hoor tot nu toe niet meer dan historie en imago. Is dat het dan?
Haha, maar dan mooier en betaalbaarder. Dat zijn meteen de twee redenen dat dat niet gaat gebeuren. Zo blijft de GS iets voor echte liefhebbers.
Jij hebt alleen m’n politiek correcte bedrijfsauto gezien Bram
Wat is dat?
Dat klopt.
Een rijke historie met veel innovaties.
Misschien ga je rolex meer waarderen als je meer in het merk verdiept. Dan zal je begrijpen waarom rolex nu haar status heeft.
Datzelfde geldt voor (Grand) Seiko…
…en veel andere merken horloges
Imo heeft Rolex enorm goede (en dure) marketing, that’s it!
Dat kan dus blijkbaar wel, je noemt zelf Audi als voorbeeld. Audi heeft nauwelijks geschiedenis; het is een samenraapsel van allerlei merken die voornamelijk pruttelende tweetaktjes maakten. Nu hoor je er in bepaalde kringen pas bij als je een Audi hebt. Ik heb helemaal nul komma niks met Audi, maar het is een prestatie dat ze dat voor elkaar gekregen hebben. En dat heeft niks met kwaliteit of innovatie te maken, het is vooral marketing. Dat is een van de sterkste punten van het VAG concern.
Ben overigens met je eens dat de kans dat Seiko GS of Toyota of Lexus hetzelfde kunstje gaan flikken vrij klein is. Daarvoor zijn de culturen en smaken tussen Europa en Japan denk ik te verschillend.
Voor mij is Seiko GS ook absoluut geen grail; kan nog zoveel kwaliteit in zitten, ik vind ze gewoon niet mooi.
Ja dat is zeker zo maar geldt voor veel mooie producten die een aardige duit kosten.
Niet alleen liefhebbers hebben er één, ook meelopers zonder eigen smaak of kennis van zaken met een dikke portemonnee.
Geldt ook voor de door @helden genoemde 5 serie, en voor een iMac. Leica camera’s. Enzovoort.
Zelf ben ik niet van status en soortgelijke zaken. Ik heb een aantal dagen een Rolex gehad, deze is naar David gegaan. Maar ik begin steeds meer te twijfelen of ik er goed aan heb gedaan. Misschien het uitzicht op het kroontje maar vooral de schitterende afwerking en eenvoud van schoonheid heeft mij doen bekeren. Over de Grand Seiko ik denk dat beide merken totaal andere mensen aanspreken en elk hun eigen positie in horloge land hebben.
Gr Bram
Je hebt helemaal gelijk!!!
Een heel goeie Toyota heet al een tijd lang Lexus.
En een aantal modellen van Lexus scoorde in tests hoger dan Mercedes.
Maar als je het hebt over de beleving en uitstraling van Mercedes , dat is iets waar Lexus nog járen aan moet werken.
Voila.
Edit: stom van me: ik had even tijd moeten nemen om het draadje te lezen.
Zie nu dat ik niets toevoeg.
Hier in Europa hebben de Duitse merken meer in de melk te brokkelen, maar elders in de wereld ligt dat effe anders. Toyota is de grootste in de wereld. Amerikanen kijken meer naar kwaliteit dan naar de zogenaamde uitstraling en kopen dus vaker Lexus/Acura/Infinity.
Wij denken nog steeds dat de Duitse merken de beste auto’s bouwen, maar de kwaliteit is vaak bagger. Ik noem even Mercedes: mega roestproblemen. De ML350, distributiekettingen die de 100k niet halen. Porsche 996 en Boxster, motoren ploffen bij het leven, echte onbetrouwbare zooi. VW/Audi : distributiekettingen en oliezuipen bij de T(F)SI blokken. BMW Diesels : distributiekettingen die knappen.
Deze lijst kan ik nog heel veel langer maken.
Dat de Japanse merken betrouwbaarder zijn en langzeitqualität bieden is bij de kenner wel bekend.
De Duitse merken hebben hier net als Rolex status en dat resulteert in een hogere restwaarde hier, maar niet overal in de wereld. Grand Seiko is technisch op zijn minst gelijkwaardig aan Rolex, maar status is een ander aspect en staat daar vaak los van.
Status en kwaliteit gaan lang niet altijd samen. Ik rijd o.a. een BMW X5 8 cylinder, maar niemand zal mij horen zeggen dat het de beste auto is, hij rijdt wel heerlijk. Japan bouwt dit soort auto’s ook, maar niet voor de Europese markt.
Groet Bert
Ken je wel. Kin omhoog. Borst vooruit. Sok in je onderbroek.
Beetje groot doen enzo…
5 serie : check
Macbook : check
Leica : check
Rolex : check
Máár… Ook android en een Alienware… Ik doe gewoon aan alle fronten mee
https://media.licdn.com/mpr/mpr/p/6/005/04b/33f/0df763b.jpg
Oubollig?
Ik vind dat n moeilijke vergelijking. Als je het nog even verder trekt. Een smartwatch kan zoveel meer. Die synct met de gps sateliet (de mijne heeft t nl ingebouwd), of anders synct ie vast wel met je Smartphone. De springdrive kan daar niet aan tippen. Al was t maar om tijdzones, zomertijd, schikkeljaar, etc.
Maar het gaat om meer dan baanbrekende innovaties. De kracht van Rolex zit ook in de evolutie en niet revolutie, zoals ze dat zelf noemen. Gebruik v nieuwe materialen bijv voor duurzaamheid, bestendigheid e.d. zijn zaken waar ze zich op richten.
Ik zie t n beetje als mn vulpennen. Ik gebruik veel vaker mn Smartphone of zelfs n balpen om wat op te ‘kladden’. Maar zo nu en dan vind ik t fijn om even ouderwets n vulpen te gebruiken. En dan hoeft zo n vulpen niet perse met Bluetooth verbonden te zijn met mn laptop/tablet/smartphone om t gelijk in digitale letters om te zetten. Mag wel, maar hoeft niet. Dus wie weet of rolex ooit met n smart oyster band komt, of een kairos achtig scherm.
Daar schuilt hun charme en kracht niet in.
Ain’t gonna happen. Seiko is een merknaam verbonden aan massa productie van horloges, als je onder dezelfde naam High end horloges gaat maken blijft dat altijd een dingetje voor kenners / liefhebbers (zoals wij allen op dit forum). De massa geeft nooit 5.000 euro uit voor een Seiko, hoe mooi deze ook is.
Zelfde reden waarom de Volkswagen Phaeton het nooit heeft gewonnen van BMW, Mercedes etc. Ja, het is een betere auto maar het blijft een…
De massa koopt ook geen Rolex maar eerder een plakmerk.
Een millennium is volgens mij een tijdvak van duizend jaar! [quote=“WilSeiko, post:1, topic:77843”]
En dat de komende millenia de Grand Seiko deze positie ove gaat nemen.
[/quote]
Dat zullen wij dus nooit weten, maar anders dan de algemene gedachte hier acht ik het niet onmogelijk. De wereld verandert, mensen veranderen kortom alles is aan verandering onderhevig. Het gaat hier over millennia en niet decennia. De komende decennia zie ik het idd niet gebeuren.
De minachting voor Seiko, die ik hier ook lees, is typisch westers. De westerse macht en markten worden steeds kleiner, de aziatische steeds groter. Hun zelfbewustzijn ook. Rolex heeft m.i. echt de toekomst niet. Te duur, te veel leunend op status. En ach, de aziaten bezitten toch al bijna het halve westen, straks ook Rolex.
Wat me overigens sterk aantrekt aan een GS, behalve dat hij qua schoonheid en kwaliteit by far de beste prijs-kwaliteit heeft, is dat je aan een horlogeleek, die het verschil tussen een Patek Phillipe en en hema horloge al niet ziet, het horloge kunt afdoen als het is maar een Seiko. Hij ziet bij een Rolex ook alleen de merknaam hoor. Ik hou het liever voor mezelf. Nu nog een GS kopen.