Grand Seiko garantie; Japans of internationaal


Is er iemand hier op het forum die ervaring heeft met het kopen van JDM Grand Seiko’s I.c.m. garantie?

Ik heb namelijk een Grand Seiko op het oog op Chrono24 die niet in Nederland te koop is. Het gaat om de SBGA203. De verkoper geeft aan dat het horloge nieuw besteld wordt en geleverd wordt met een Japanse garantie kaart. Hij benadrukt dat het horloge naar Japan terug gestuurd moet worden voor garantie.

Via Google ben ik op verschillende sites terecht gekomen waarbij gezegd wordt dat je buiten Japan een internationale garantie kaart nodig hebt. Bijvoorbeeld https://www.watchcrunch.com/jcRUwithMe/posts/japanese-warranty-vs-international-warranty-21821
Ik heb vanmorgen gebeld met de Seiko Boutique en het verhaal uitgelegd. Zij gaven aan dat zo lang Grand Seiko de garantie erkend, dat ik ook via hen geholpen kan worden. Het horloge wordt dan uiteraard opgestuurd naar Japan en je bent hem x maanden kwijt, maar je hebt wel garantie.

Het enige wat mee nog tegenhoudt is dat ik pas zeker weet dat het goed zit met de garantie wanneer ik de garantie kaart in mijn bezit heb.
Hebben jullie hier ervaring mee? En wat zou je mij adviseren?

2 likes

Op GS zit in Europa sowieso 5 jaar internationale garantie sinds 1 januari 2021, op JDM volgens de GS website ook. Heb nu 2 GS’en in Japan gekocht via C24 en dan moet de leverende dealer de garantie kaart aanvragen bij GS. De ze wordt binnen 1 tot 2 maanden na gezonden.

5 likes

Als ik op de Grand Seiko boutique Parijs naar dit model zoek, krijg ik “disponible sur demande”. Verkrijgbaar op aanvraag.

Je zou dus kunnen proberen om die door Eugene van Baal naar Nederland te laten halen. Zo heb ik mijn SBGR309 gekocht.

3 likes

Je hebt helemaal gelijk!

Da’s mooi om te lezen. Dan hoef je met eventuele verschillen in garantietermijnen geen rekening te houden. Om verwarring te voorkomen heb ik mijn vorige bericht even weggehaald, het plaatje laat ik even staan …

2 likes

Ik heb de verkoper hiernaar gevraagd en hij geeft aan dat hij voor een meerprijs van 75000 Japanse Yen een internationale garantie kaart kan leveren. Is dat ook jouw ervaring dat ze hier zo’n hoge meerprijs voor rekenen?

1 like

Kijk dat wist ik niet, bedankt voor de tip! Ik wilde daar sowieso nog langs gaan om wat andere modellen te bekijken. Dan vraag ik dit ook meteen na.

1 like

nee, maar ik heb ook niet specifiek gevraagd om een internationale kaart, lijkt me ook niet nodig gezien hun tekst op de website:
Today, Grand Seiko is proud to announce that it is extending the warranty from three to five years on all of its timepieces purchased at any authorized retail partner worldwide. The new five-year warranty will take effect from October 1, 2021, and will also be applied to any Grand Seiko watch purchased on or after January 1, 2021. Furthermore, the warranty information of each watch will be registered online to provide a more accurate and prompt after-sales service.

Het is wel zo dat als ze hem voor jou hierheen laten komen, dat je hem ook moet kopen.
Maar dat is via Chrono ook natuurlijk.

Persoonlijk koop ik liever via Van Baal dan via een Japanse dealer. Is wat gemakkelijker ingeval van een probleem.

Ben wel bang dat Van Baal ook zal moeten stoppen als GS dealer en dat alleen S&C overblijft…

~EUR3600 all-in nieuw geshipped vanuit Japan of via een NL dealer voor EUR1700 meer, ik weet het wel hoor :slight_smile:

2 likes

Dat is een reden om er goed over na te denken.

Daarbij zou ik in mijn overweging meenemen: waarom ligt die verkoopprijs zo ver beneden de listprijs? Dat ze in Japan wat goedkoper zijn, is een stuk van de verklaring. Maar bij zo’n enorm prijsverschil zou ik erg voorzichtig worden.

Ook in Japan bestaat geen gratis saké :slight_smile:

1 like

kleine update: heb vandaag het garantiekaartje van de Japanse dealer opgestuurd gekregen. Na online registratie met een QR code en de gegevens van het kaartje heb je dus gewoon 5 jaar internationale garantie :+1:

2 likes

Ook een update van mijn kant:

Gisteren was het dan eindelijk zo ver! De bezorger van FedEx stond aan de deur. Met wat vertraging in China en bij de douane in Nederland werd het horloge dan eindelijk bezorgd na bijna een maand onderweg te zijn geweest.

De online registratie was voor mij al gedaan. Op mijn verzoek hebben ze het geregistreerde e-mail adres aangepast naar dat van mij. I.c.m. het wachtwoord en garantienummer kan ik zelf ook inloggen om de garantie status in te zien.

Geen idee waarom de ene verkoper de registratie zelf doet of je dit zelf laat doen, maar uiteindelijk maakt het volgens mij niet uit.

Het horloge kwam in de nieuwe verpakking van Grand Seiko met de travel case. Aan de hand van het serie nummer kon ik opmaken dat het horloge gemaakt is in maart van 2023. Gelukkig ook geen “new old stock”.

Wel ben ik ook geïnteresseerd in het verdienmodel van deze verkopers op Crono24. Ik las op een ander forum dat deze verkopers vaak vanuit Hongkong opereren. De horloges worden vervolgens gekocht in en verstuurd vanuit Japan. Ik weet niet in hoeverre dit verhaal klopt.

Wat ik overigens ook vreemd vond was dat de afverzender IPPO JAPAN was. Dit terwijl zij mij op Chrono24 vertelde dat zij horloge niet meer op voorraad hadden voordat ik dit horloge had gekocht bij MIYARAN.

Al met al een goeie ervaring gehad met deze verkoper en ik denk dat ik een mogelijk volgend horloge weer zou kopen bij MIYARAN JAPAN COMPANY.

3 likes

Ook een tweede GS vanuit de Japanse C24 catacomben heeft na opsturen door de Japanse dealer een garantiekaartje opgeleverd. Ook gewoon 5 jaar internationale garantie.

1 like

Ik weet dat het topic over de garantie gaat maar ergens in het draadje staat ook iets ivm de prijs. In Japan is de verkoopprijs doorgaans wat goedkoper maar eens je horloge hier aankomt dan betaal je quasi hetzelfde als zou je het bij een plaatselijke AD aankopen. Dit door de verzendkosten en invoer kosten. Is er ook een verschil via de Japanse C24 catacomben en via fromjapan bv?

1 like

ken ik niet, maar incl alle extra BTW, tax handling en transport ben je ongeveer 25 tot 30% procent goedkoper uit dan listprijs in NL. enkel dealers die geen GS meer mogen verkopen ruimen voorraad op tegen vergelijkbare prijzen, maar dat wordt snel minder. We zijn straks overgeleverd aan de Schaap en Citroens van deze wereld.

1 like

bijvoorbeeld de populaire SBGW231 is nu list €4600 bij een NL dealer, op C24 voor €2912 en €35 verzendkosten, doe een prijsvoorstel voor 2900 all in, reken 21% BTW, en €17,50 tax handling en bereken je korting t.o.v. de list (en als je dan een goedkope dealer vindt neem er dan eentje die niet op voorraad is: krijg je zeker een nieuw en vers exemplaar en geen retour oid.)

1 like

Ik realiseerde me niet dat het prijsverschil zo groot was en ik moet ook toegeven dat ik ervan uitging dat je sowieso iets van 25% moest bijrekenen voor de extra kosten.
Tja dan is het wel een afweging waard maar tegelijk mis je wel het persoonlijke kontakt en de sfeer erond.

1 like