Grand seiko...moeten ze de namen niet wat overzichtelijker maken?

GS…Prachtige horloges maar ik loop altijd te kloten met de namen. Ik snap dat elke horloge huis referentienummers gebruikt maar kan GS zijn collectie niet wat makkelijker indelen? SBGV, sBGR er etc etc…ik onthou het niet zo gemakkelijk meer. Of is het de leeftijd :sweat_smile:

4 likes

Elk merk heeft dit, daarom zijn er bijnamen

Ja maar zelfs snowflakes zijn er 10 tallen van…en hun chronos ook…hoewel “Godzilla” laat er geen gras over groeien.

2 likes

Gratis tip:
In de mens zit een enorme drang tot het verbeteren van andere mensen.
Dus gewoon verkeerd typenr gebruiken, dan kom je snel genoeg achter de juiste benaming :innocent:

9 likes

En zelfs daar hebben ze in Japan iets voor uitgevonden :grin:

1 like

Eh… Bij mijn weten is er nog steeds maar één Snowflake hoor.

En elk merk heeft zijn eigenaardigheden.

Klopt wel een beetje maar met alleen namen kom je er ook niet. Vind het nog wel mee vallen met die ref nummers. Bij b.v. Zenith en Tissot hebben ze een naam cijferreeks pff.

TISSOT GENTLEMAN POWERMATIC 80 SILICIUM T127.407.11.041.00

Ik heb ook een probleem met de naamgeving van Grand Seiko. En ik kom er niet uit hoe ze het wel zouden moeten doen, er zijn teveel doorsnijdingen mogelijk:

• soort uurwerk
  • complicaties
  • kastvorm
  • wijzerplaat

En de enige grote lijnen die ze hebben van sport, elegance en heritage worden door niemand herkend of gebruikt. Niemand zegt: “Ik heb een hele gave GS uit de heritage lijn gekocht”. Het enige waaraan gerefereerd wordt zijn de klassieke kastvormen 44GS, 57GS of 62GS, en de uurwerken quartz, mechanisch normal-beat, mechanisch high-beat, spring drive.

Ik weet ook niet zo wat de oplossing is, maar in het verkopen van een GS is het ook eigenlijk onmogelijk om ergens bij aan te haken. Je kunt hem aanprijzen als Grand Seiko, en misschien nog met het uurwerk, of GMT, of een algemene benaming als duiker. Maar een lijn zoals “Royal Oak”, of “Datejust”, of “Overseas” is er niet. En dat is volgens mij voor de sterkte van een merk best een probleem. Want het enige is het typenummer, maar velen kennen dat niet, of zoeken er niet op. Dus komen alleen tegen wat er is.

En dat ze een paar jaar geleden overal een 2 voor hebben gezet maakt het helemaal complex. De SBGA001 en de SBGA201 zijn volledig hetzelfde, afgezien van SEIKO op de wijzerplaat, maar alleen liefhebbers weten dat ze op beide typenummers moeten zoeken om alle aanbod te vinden.

Of probeer maar eens alle voorgangers van de SBGA293 op een rij te zetten. Als ik het goed heb zijn het vier typenummers die vrijwel exact hetzelfde horloge zijn. Alleen eerst met een gesloten caseback, dan open met SEIKO maar onbewerkte rotor, dan met SEIKO en bewerkte rotor, en dan open zonder SEIKO. Evenzo de SBGW231 die eerst SBGW001, toen SBGW031 (uurwerk upgrade en glazen caseback) en toen SBGW231 (SEIKO eraf) was.

Dus het is nog veel erger dan de TS denkt!

Het enige horloge waar dat goed gaat is de Snowflake. En dat is best jammer met zo’n groot en divers aanbod.

Zo, nu zou ik mezelf best een like willen geven!

18 likes

Fixed that

3 likes

Niet alleen de namen, ook de modellen. GS is high-end, maar iedere 6 weken lijken er weer nieuwe modellen uit te komen. Dan krijg je dat. Ik snap niet dat ze dat doen.

Om maar niet te spreken van de “wekelijkse” special editions of boutique editions.

Like erbij eerlijk verdiend…

Bij Certina heeft ook elk model z’n eigen IP adres.

1 like

Welke dan?

Nee er zijn geen tientallen snowflakes. Er zijn wel meer modellen met een snowflake wijzerplaat, het zijn er enkele, 2 of 3 denk ik, geen tientallen. Er is in elk geval nog een gouden 38mm of 39mm.

Jullie hebben gelijk. Het ging meer om de wijzerplaat.

1 like

:grin::+1:t2:

Een handig overzicht van de modellen vanaf ongeveer 1990 is hier te vinden.

Aan de hand van enkele kenmerken kan je zelf dan het referentienummer zoeken. Is wel leuk en je kan vanuit het bestand een image search doen.

Wie kent het nummer van mijn GS…? (ben ik de enige op HF die deze heeft? :disappointed_relieved:)

4 likes

Ik heb er in elk geval geen in de collectie.

SBGC-tje. (Voor de liefhebber)

1 like

Klinkt heel lekker:

• The chronograph utilizes a Ready/Start button with a half-press shutter, […] [that] has been designed with comfort of use in mind and produces a satisfying click with just the right resistance.

:thinking:

1 like