Grand Seiko Only X

Vergeleken bij dingen die ik van andere fabrikanten heb gezien levert GS altijd nog superlatieve horloges af. Ik heb er nu vijf met nummer zes onderweg, en ik kan niet zeggen dat incidentele QC probleempjes me de pies lauw maken.

Dat het hier niet de kerk van Shizukuishi is, dat was al jaren zo. Seiko mag zich dan ook al vele, vele jaren in nogal directe feedback van hun klanten verheugen. Zo hebben ze ooit na klachten de Tuna ontwikkeld, bijvoorbeeld.

Da’s niks nieuws.

5 likes

Ik ken nog een u-turn. Ik had een hele mooie SBGA231 duiker, die heb ik vorig jaar ofzo verkocht. Maar het knaagde nog steeds, ik wilde weer een duiker en niets zinde me eigenlijk echt, want als je no-worries-precisie en een duiker wilt dan is er alleen maar spring drive, of quartz. Mechanisch blijft afwachten. Dus toch maar weer aan het kijken of ik niet weer een SBGA231 zou kopen, of een SBGX339 want die had ik nog niet gehad.

Zie deze die recent te koop kwam bij Jaap:

Maar toch verder gekeken en gezocht. Misschien is een GS te mooi, mijn duiker moest eigenlijk wel wat kunnen hebben want ik wilde hem bij het zeilen gebruiken.

Dus uiteindelijk lang gezocht en via dit forum de perfecte tegengekomen, en die bleek ik te mogen overnemen. Een Citizen Promaster op stalen band, Japanse import, voor 275 euro. En ik heb nu zoiets van ‘waarom kost een GS eigenlijk 10x tot 15x zoveel’? Ook dat is een u-turn. Zo’n Promaster is echt veel te goed voor zijn prijs. Geen geperste sluiting, maar netjes ge-cnc’d, met duikersextensie. Ok, geen saffier en geen 120 clicks bezel, dat zijn oprecht de enige twee echt mindere punten tov een SBGX339. Maar om daar nu 10x zoveel voor neer te tellen? En geen batterijwissel, want solar powered!

Dus ja, nog een u-turn, richting de basics. Mooi door eenvoud. Zoals een goede patat met, of een goede pizza, of een bruine boterham van een goede bakker. Basis, maar goed.

6 likes

Eens behalve patat.
Hier ook erg tevreden met de Citizen ‘Barnacle’ als duiker. Zie het nut van een GS duiker ook niet echt.

Uiteraard. Dat moet friet zijn.

Tja, ik heb duikertjes gehad tussen de 185 Euro (SKX009 op z’n hoogtepunt via eGlobalcentral), en de 3000 ballen. De Mini Turtle, etc, etc, etc, inclusief Squale, Yema, Serica, Glycine, en ga zo maar door. Op dit moment ligt er nog een Marinemaster in de kist. Dat ding is super gefocust, zit als een tank in elkaar, en is bovenal mooi van maat zonder dat ik ergens op wijzers of indices een braampje of wat dan ook zie.

Saffier is een ding, maatvoering ook. De Citizens in alle ere, als ze er 375 voor vroegen met fatsoenlijk AR coated saffier in een 38-39mm kast kon ik er beter bij dan de vaak 42mm met mineraalglas. Zeker Citizen mineraal is om te huilen, ook in vergelijk met Hardlex.

Dat gezegd hebbende, een 9F quartz van 3000 ballen snap ik nog een soort van omwille van het uurwerk, ook al zijn ze super lomp. Een 10.000 ballen 44mm GS duiker met hi-beat of Spring Drive, daar ben je me net zo hard kwijt als bij de Submariner.

Iets met goldilocks.

1 like

Hele verstandige u-turn. Ik vind GS vaak prachtig maar de duikers voelen voor mij toch vaak als “een graantje mee willen pikken van de Rolex hype”. Groot, lomp en niet zo mooi.

Ik kan me niet voorstellen dat wie dan ook ter wereld naar een GS kijkt en denkt dat ze op de Submariner mee willen liften, omdat die dingen er vaak uit zien als het liefdeskind van een Marinemaster 300 Professional en Huis van Wassenhove.

4 likes

Ik wil graag een zwaar, toolish, metaal sporthorloge en ik zit nu met veel geld bij een juwelier maar krijg geen sub mee. De associatie is trouwens meer met de Seadweller.

Ik vind deze serie nog altijd prachtig, voor als je een zwaar toolish sporthorloge zoekt, dan zit je hier goed, 192 gram: De SBGR077 en SBGR079

De Grand Seiko Milgauss.

https://www.ablogtowatch.com/grand-seiko-sbgr077-sbgr079-magnetic-resistant-watches-hands/

10 likes

Kennelijk is bij velen Rolex het 8e Wereldwonder :wink: en is alles wat niet bij Rolex vandaan komt een kopie.

Juh. Ik had het wellicht anders moeten formuleren: Waar ik bij de meeste GS lijnen een hele duidelijke eigen smoelwerk en afwerking herken, vind ik de duikers meer derivatief. Zullen we weer mooie plaatjes posten :wink:

Gaaf en toch heel erg GS.

:slight_smile:

11 likes

Als je al een zwaar, toolish, metalen sporthorloge wilt koop je geen Sub. Dan koop je een Ploprof, Tuna, Squale 101 Atmos of iets anders wat belachelijk is. Waaronder die Deep Sea Dwellers.

Als je op zoek bent naar een Sub is dat of omdat je gewoon dat type flex wilt kopen, of omdat je “altijd al eens een sub hebt willen hebben sinds je Dr No voor het eerst in de bioscoop zag”. Die tweede groep is in mijn beleving kleiner.

Als de Sub dan niet lukt… Ja, dan komen ze eerder bij de grijze dealer uit dan bij de GS dealer.

De enige die ik ken die zowel de GS duiker als de Dweller als de Sub kocht, en overigens ook een Cartier duiker die zo courant was als een natte vaatdoek, is was SimonO, maar die lijkt van het forum te zijn. Is dat zo?

Enfin. SimonO, kassa 1 als je er nog bent. :slight_smile: Leg het eens uit.

Een beetje discussie is toch fijn? Plaatjes staan er genoeg op het internet en vaak mooier dan wij ze kunnen nemen :innocent:

2 likes

Waar. Al heb ik die nog nooit nodig gehad, en kan dat dus niet uit eigen ervaring melden.

1 like

Je hebt een punt. Een plaatje van een tijdje terug dan maar :wink:

26 likes

Daar heb je geen gelijk in. Sorry man, maar GS duikers hebben een volledig eigen smoel en stijl.

Waren ze maar afgeleid van een fatsoenlijk duikhorloge. Misschien werd het dan nog eens wat. :rofl::rofl::rofl:

Een GS Quartz GMT is wel mooi. Ze kunnen het dus.

1 like

Dit is, op die “bijzondere” wijzerset na, toch best wel derivatief…

Ja, zeker tof.

3 likes

Ja. Als je hem daadwerkelijk vast hebt is het een derivaat van de Seiko marinemaster.

Die kast lijkt in het handje in totaal niets op een Sub. De band ook niet, de sluiting is kolderiek anders, en ook de vertanding van de bezel is al niet eens hetzelfde. Om van de dikte maar te zwijgen.

Al eens gepast?

4 likes

27 likes

Mooie dag!

30 likes