Prachtige fotos natuurlijk zoals altijd, maar welk bandje is dit nou? Dit is precies waar ik naar op zoek ben, maar ik kom altijd alleen maar lichtere kleuren tegen.
Hier 1 The Citizen (AQ4020) en 2x HAQ GS (SBGX097 en SBGF017). Ik moet zeggen dat ik ondanks dat het te verwachten was toch een beetje baal van de ‘dubbele tik’ van mijn SBGF die aangeeft dat het tijd is om een batterijwissel in te plannen. De Ecodrive’s hebben wat dat betreft wel echt een voordeel als je kijkt naar het ‘omdoen en niet terugkijken’ aspect.
Desondanks staat mijn The Citizen te koop en beide GS’en niet. Er zit toch voor mijn gevoel meer ziel in de afwerking van mijn GS’en, terwijl de afwerking van mijn The Citizen er objectief gezien echt niks voor onder doet.
Een donkerbruine Colareb Bologna die ik al een tijd draag, en die wat donkerder is geworden. Wellicht omdat ik 'm wat leercreme heb gegeven ter onderhoud.
Huh? Ik dacht dat die dubbele tik van de secondewijzer juist een feature was, geen waarschuwing van een platte batterij…? (Sorry, ik ben nieuw in de wereld van horloges/Grand Seiko.)
Je hebt de (niet zichtbare) dubbele tik van de secondewijzer inderdaad maar hiermee bedoeld wordt is het verspringen per twee seconden van de secondewijzer ter indicatie dat de batterij vervangen moet worden.
Schitterende set ![]()
Lekker hoor die GMT ![]()
![]()
Die andere is echt veel mooier! ![]()
Maar niet nieuw ![]()
Om nog wat verder in te gaan op wat @El_penumbra je vertelt… De niet zichtbare dubbele tik wordt onder vertraging wel goed zichtbaar. De secondewijzer springt daarbij twee keer in één seconde, de eerste sprong naar de helft, dan naar de volgende seconde. Dit is een anti-backlash systeem. Door de stappenmotor dit in twee keer te laten doen krijg je een trillingsvrije sprong van de wijzer, waardoor hij “statig” tikt zoals ik het maar noem.
Deze feature van de twee tikken per seconde is trouwens ook de reden dat je maar zo’n slordige drie jaar met een batterij doet. De “dubbele tik” die @Surferboy bedoelt ligt in het verlengde van die levensduur, en is in feite een 25% tik. Het uurwerk gaat in een power save mode waarbij de wijzer maar eens in de twee seconden verspringt, als indicator dat de batterij bijna leeg is, maar ook om de restjes stroom te sparen, want twee maal per seconde tikken kost kracht.
De SBGV239. Een beetje een eenhoorn. @Thijs9F82 is er al een paar jaar erg aan verknocht, maar misschien is het wel de GS die ik nooit had moeten verkopen, want ik blijf hebberig wanneer ik 'm terug zie. Geweldig horloge. Zeker de kleur wijzerplaat is uniek. Zee-groen-blauwig, wat je op de meeste foto’s absoluut niet terug ziet.
Ik vind deze Zoo mooi hè!

Zie ik daar nou bubbeltjes ![]()
Zonder gekheid, ongelooflijk toffe GS!
Yes. Fors versterkt door de foto en de bolling van het glas. Met het blote oog niet tot nauwelijks zichtbaar.
Ja ondanks alle tekortkomingen (ik vind ze te verwaarlozen) vind ik hem echt geweldig!