Grand Seiko Only XI

Middagje op kantoor.

42 likes

46 likes

Dit weekend m’n Speedmaster verkocht, en merk dat dit -onverwacht- wellicht toch naar meer smaakt: meer roulatie, overzicht en rust in de collectie.

Ik denk erover om één van mijn GS’en weg te doen. De SBGP013 heb ik dit jaar volgens mij nog geen enkele keer gedragen. Geen idee waarom, want het is een prachtig horloge, en dat blauw is magnifiek. Gewoon echt GS-waardig zoals we het kennen.

De SBGF001 daarentegen wel enkele keren gedragen, misschien omdat hij iets meer richting de ‘beater’ kant gaat (?). Hij is zeldzaam, verkeert in bijna NOS-staat, maar hij lijkt makkelijker te pakken voor alledag. Hij gaat eigenlijk met alles.

Misschien (ook gezien de rest van de collectie) is een mooie GMT zoals @Fate_Amenable_To_Change pas te koop had (en ook contact over was), of misschien toch Zulu Time wel een waardevolle aanvulling. Ik kan er de vinger nog niet op leggen

Wat zeggen jullie :thinking:? Kan wel een polletje doen, maar misschien zijn geschreven meningen letterlijk wat sprekender. Kom maar op :slightly_smiling_face:

Nog 2 plaatjes voor de sfeer:

29 likes

Aha! Ik heb dezelfde, maar draag die band nooit meer eigenlijk, omdat die van mij een stuk lichter is. Misschien een idee om ook wat leer vet te gebruiken. Bedankt!

krijg net de verzendbevestiging binnen.

1 like

Ik had juist begrepen dat de dubbele tik de batterij spaart, omdat de wijzers van de moderne 9F voor een kwartshorloge relatief gezien zwaar zijn. Door de twee tikken is er per tik minder energie nodig, dus een minder sterke motor; wat op de lange termijn resulteert in een langere batterijduur.

Ik doe dit even uit m’n hoofd, maar zal even kijken of ik een linkje kan vinden.

Edit: A Look Inside Grand Seiko's 9F Quartz Movement - Worn & Wound

Also worthy of note, Grand Seiko quartz watches use the same broad, heavy hands that you see across their mechanical range, which is a good thing because it’s hard to imagine a Grand Seiko watch without the brand’s iconic handsets. A normal quartz movement would lack the necessary torque needed to support the weight of such hands, but Grand Seiko found the solution in the form of a twin pulse control motor. Here, the second hand actually moves two times per second, rather than just once.
By doing this, Grand Seiko’s engineers create the necessary higher torque without exhausting significantly more energy. The result is a still reasonable battery life rated to around three years of operation.

Komt overigens door het anti-backlash systeem met een hairspring die voorkomt dat de secondewijzer terugveert (die ‘biased’ de secondewijzer naar het heden en de toekomst :grinning:)

1 like

Als je die GMT en de sbgf in 1 adem noemt dan begrijp ik best dat je de meer ‘ dresser-like’ sbgp013 niet zo draagt en ik denk dat je die zo kwijt bent hoor.

1 like

Heb jij m ook al :slightly_smiling_face:

Al een poosje. Matcht goed met groene, bruine en beige outfits. :ok_hand:t2:

1 like

“Without exhausting significantly more energy” natuurlijk met een korreltje zout, want de high torque 7C 46 uurwerken in een Marinemaster 300 Tuna quartz gaan zelfs vijf jaar mee, en dat lukt een 9F niet.

Overigens dacht ik altijd dat de torque van de twee stappen per seconde ook nodig was om door die veerspanning van dat anti-backlash component te komen. Als je dan temperatuursregulering, anti-backlash en zware wijzers op een hoop gooit ben je heel erg veel stroom aan het gebruiken, waardoor een 9F uurwerken maar drie jaar uit dezelfde batterij persen ten opzichte van de 7C die er vijf jaar uit trekt.

Wat ik dan weer niet wist, nu ik er toch over zit te lezen:

Inadvertent interference between the hour or minute hands and the seconds hand can occur during time adjustments, causing slight shaking in the thinner seconds hand. Because even the slightest shudder is incompatible with the standards of Grand Seiko, engineers developed a solution known as the Independent Axis Structure to prevent this problem.

A watch’s seconds hand travels around the dial 1,440 times every day while the minute hand completes 24 revolutions. Precise time can only be correctly displayed if there is no interference between these rotating parts.

In the 9F quartz movement, the axis of each hand is allowed to move independently, preventing the hands from brushing each other, eliminating twitching when the time is adjusted, and facilitating smooth and precise movement.

Blijkbaar is het anti-backlash en wijzer-beweeg gebeuren meer dan alleen het draaimoment van de steppenmotor of de hairspring die de secondewijzer in het gareel houdt, maar is er ook over de assen nagedacht.

Het moet niet gekker worden.

8 likes

Ik wacht je DM in alle rust af :muscle: :wink:

1 like

Dit wist ik ook niet. Interessant! Ik weet nog goed dat m’n vader vroeger als horlogemaker bezig was met het ‘aanknijpen’ van de minutenpijp op zo’n as. Dat mocht niet te hard en ook niet te zacht worden aangeknepen, en vaak was het eigenlijk net niet goed.

Weet nog steeds niet of het aan hem of aan de marges lag, maar goed
 In elk geval klinken onafhankelijke assen mij daarom als een uitstekend idee.

Zelf trouwens ook geen idee in hoeverre dit marketingpraat is, maar het was me bijgebleven (en dus werkt het?)

1 like

49 likes

Batterij gaat gewoon veel te kort mee. Daar hoeven we het niet lang over te hebben
 :nerd_face:

En wat nog veel erger is. Het uurwerk in bijvoorbeeld mijn SBCM023 (8 serie) heeft een batterij die veel langer meegaat, is ook accuraat en heeft een perpetual calendar.

1 like

Ja en nee
 Ja, die 7C46 uurwerken zijn stevig, lopen goed en zijn duurzaam.
Hier 2 praktijkgevallen, een 300m quartz tuna gekocht in maart 2017 en een 1000m quartz tuna van augustus 2018. Beide zitten tussen de 4 en 5 seconden in de plus per maand en draaien (nog steeds!) op de eerste batterij.
Gezien de markeringen op het kastdeksel en de achterkant van de kast is de 5 jaar eerder een “minimaal gegarandeerd” dan een praktisch maximum.

Mij was het niet opgevallen, zolang het met het blote oog niet stoort dan is er weinig aan de hand! :slight_smile: Op mijn 301 is het helemaal geen issue.

De stalen band staat die van jou echt geweldig, weet iemand wat het kost om deze bij GS los te kopen?

1 like

Het gaat in mijn geval om de SBGF met 8J56 uurwerk. Die doen ondanks het ontbreken van de 2-staps secondentik en betere thermocompensatie dan z’n nieuwere broer toch gewoon 5(+) jaar met de batterij. Dus het zou toch moeten kunnen zou je zeggen met een 9F.

1 like

Ik kan je garanderen dat een 9F quartz wel ongeveer de drie jaar doen die er geadverteerd wordt. Als jij negen jaar met een batterij in een 7C doet bewijst dat het punt dat al die dingen in de GS gewoon kracht kosten.

Cool horloge, zo’n SBGF. Ik heb hier een 8J86 in de Credor, toffe uurwerken ook.

Zoals ik al aangaf, ik denk dat de twee secondentik stroom kost (want je moet een stappenmotor dubbel zo vaak een impuls geven). Het is dus een mechanisme om veel torque te kunnen genereren, maar geen stroombesparende tik.

Een 8J doet dat allemaal niet, waardoor je in de “normale” batterijduur geraakt.

2 likes

Inclusief enkele maanden tikken per 2 seconden wel ja.

Feit blijft dat voor gebruik de 8 serie veel prettiger is (inclusief de perpetual calendar).

1 like

Bij mij ook niet inderdaad. :smiley:

Geen idee. Hij is niet meer te koop heb ik begrepen. Er zijn hier wel mensen die je kunnen vertellen voor welk bedrag ze worden verkocht op de tweedehands markt. Ik moet je eerlijk bekennen dat hij momenteel leeft op leer. :grin: