Een paar weken terug stond er een witte chronomaster te koop…metewn gereageerd maar al verkocht…snif snif… Blijven zoeken 
De gemiddelde HF’er kennende komt die binnen nu en een jaar wel weer voorbij 
Kijk, daar zullen meer mensen blij mee zijn.
Zou mooi zijn als je dat wilt delen!
Weet ik wat beter hoelang ik nog moet sparen 
Mijn enige twijfel, na weer een dag de Longines VHP gedragen te hebben … waarom zou ik een Grand Seiko quartz aan de verzameling toevoegen? Natuurlijk, je krijgt de GS perfectie, en althans op papier is het GS uurwerk misschien superieur (nog geen uitgemaakte zaak). Maar de enige twee quartz horloges waar ik echt blij mee ben doen iets unieks; mijn Citizen Eco-Drive gebruikt licht als energiebron en de VHP heeft het unieke stepper motor design waardoor de wijzers handige trucjes kunnen doen.
De meeste GS quartz horloges hebben volgens mij geen onafhankelijk instelbare uurwijzer en ook geen slaapstand. Natuurlijk is het 9F uurwerk te reguleren maar dat schijnt nog steeds een lastig klusje te zijn (om het goed te doen).
Eigenlijk, als ik er nog een quartz bij wil hebben, moet die ook uniek zijn. Iets als de Omega X-33 bijvoorbeeld, maar ik weet niet hoe robuust dat LCD display is (bij de Seamaster Polaris enzo volgens mij het zwakke punt).
Ik moet het dus nog overdenken
Apart instelbare uurwijzer is bijna een must, eeuwigdurende kalender is ook een pluspunt en hij moet iets unieks hebben. En dan denk ik niet aan een horloge met GPS of radio synchronisatie. Een ander kandidaatmerk, Breitling, trekt me niet zo.
Keuzes keuzes dus 
Ik koop het liefste face to face, dus Chrono24 en EBay mijd ik een beetje. Maar het is zeker een mooie optie! Bovendien zie je ze minder vaak.
Edit: hij is wel gaaf!
Begrijpelijk, op EBay zal ik nooit van m’n leven iets boven de €100 kopen wat het ook is. Via Chrono24 heb echter ik al meerdere keren iets gekocht met Trusted checkout en het is me tot nu toe niet tegen gevallen.
Citizen chronomaster heb je ook met eco drive (uurwerk a660 oid) en met apart instelbare uurwijzer.
Ik hoef er voorlopig nog niet over na te denken (net mijn horlogebudget stukgeslagen op iets anders) maar als de GPS horloges nog wat kleiner worden is dat best een interessante optie.
Citizen CC3020
mooi horloge heb ik ook
Dat van die serviceinterval van 50 jaar schijnt toch een vertaalfout te zijn geweest?
serieus? 
Echt!? Ik geloof trouwens dat b.v. de Tuna ook wel 50 jaar zal blijven lopen zonder service, hoewel het natuurlijk niet goed is voor het uurwerkje.
En ach, over 50 jaar lijkt het me sterk dat ik er nog ben 
Wat mij meer tegenstaat is het feit dat de batterij iedere pakweg drie jaar vervangen moet worden (bij het 8F uurwerk is het vijf jaar). Vandaar dat ik toch naar een Solar begin te neigen. Zodra ze de Astron als 40mm kunnen maken (of een vergelijkbare Citizen die grootte heeft) ben ik geïnteresseerd.
Bij het etentje dat Hendrik organiseerde, was de directeur van Seiko Nederland aanwezig. Hij noemde ook dit serviceinterval.
https://web.archive.org/web/20101009014248/http://www.grand-seiko.com:80/manufacture/9f-quartz.html
‘Theoretisch’ is er 50 jaar geen “lubrication” nodig. Dat maakt het nog geen interval van 50 jaar.
Offtopic (excuses)
Kleine tip voor de GS liefhebbers:
Er staat een hele mooie GS te koop op uhrforum. Met grijze wijzerplaat, lume en 40mm dia