Overigens zit ik niet specifiek aan een GS quartz vast, maar voor een high end quartz horloge met een soortgelijke afwerking zijn er niet zoveel andere opties.
De Omega X-33 vind ik ook heel gaaf, maar heeft een totaal andere uitstraling. Ik denk dat op de lange termijn het LCD scherm van de X-33 ook het zwakke punt is.
Als je niet per se vast zit aan GS, dan is een citizen chronomaster ook een optie. Die is er ook in solar en even nauwkeurig als GS. Een hele enkele keer komen die 2de hands voorbij…maar blijft een zeldzaamheid…de jacht is ook leuk toch?
Mijn enige twijfel, na weer een dag de Longines VHP gedragen te hebben … waarom zou ik een Grand Seiko quartz aan de verzameling toevoegen? Natuurlijk, je krijgt de GS perfectie, en althans op papier is het GS uurwerk misschien superieur (nog geen uitgemaakte zaak). Maar de enige twee quartz horloges waar ik echt blij mee ben doen iets unieks; mijn Citizen Eco-Drive gebruikt licht als energiebron en de VHP heeft het unieke stepper motor design waardoor de wijzers handige trucjes kunnen doen.
De meeste GS quartz horloges hebben volgens mij geen onafhankelijk instelbare uurwijzer en ook geen slaapstand. Natuurlijk is het 9F uurwerk te reguleren maar dat schijnt nog steeds een lastig klusje te zijn (om het goed te doen).
Eigenlijk, als ik er nog een quartz bij wil hebben, moet die ook uniek zijn. Iets als de Omega X-33 bijvoorbeeld, maar ik weet niet hoe robuust dat LCD display is (bij de Seamaster Polaris enzo volgens mij het zwakke punt).
Ik moet het dus nog overdenken Apart instelbare uurwijzer is bijna een must, eeuwigdurende kalender is ook een pluspunt en hij moet iets unieks hebben. En dan denk ik niet aan een horloge met GPS of radio synchronisatie. Een ander kandidaatmerk, Breitling, trekt me niet zo.
Begrijpelijk, op EBay zal ik nooit van m’n leven iets boven de €100 kopen wat het ook is. Via Chrono24 heb echter ik al meerdere keren iets gekocht met Trusted checkout en het is me tot nu toe niet tegen gevallen.
Ik hoef er voorlopig nog niet over na te denken (net mijn horlogebudget stukgeslagen op iets anders) maar als de GPS horloges nog wat kleiner worden is dat best een interessante optie.
Echt!? Ik geloof trouwens dat b.v. de Tuna ook wel 50 jaar zal blijven lopen zonder service, hoewel het natuurlijk niet goed is voor het uurwerkje.
En ach, over 50 jaar lijkt het me sterk dat ik er nog ben
Wat mij meer tegenstaat is het feit dat de batterij iedere pakweg drie jaar vervangen moet worden (bij het 8F uurwerk is het vijf jaar). Vandaar dat ik toch naar een Solar begin te neigen. Zodra ze de Astron als 40mm kunnen maken (of een vergelijkbare Citizen die grootte heeft) ben ik geïnteresseerd.