Grand Seiko quartz verschillen, en vragen

Aangezien ik mij voorzichtig aan het oriënteren ben op een Grand Seiko Quartz
(wordt niet meer dit jaar :wink: ):

Ik begrijp dat er drie verschillende quartz-versies zijn; het oudere 8J56 uurwerk, en het 9F uurwerk in twee gradaties/generaties (9F62 en 9F82).

Het 8J56 uurwerk wordt in de Grand Seiko al lang niet meer geleverd, en zit dus alleen in een tweedehands GS (voor mij geen onoverkomelijk bezwaar). Naar wat ik begrijp gaat hier een standaard knoopcelletje in, maar wordt er geen service interval gespecificeerd (zeker geen 50 jaar). Het uurwerkje zelf is ook niet zo mooi afgewerkt als de huidige modellen. Eigenlijk vind ik de oudere wijzerplaten wel mooier dan van de huidige GS modellen.

Het 9F uurwerk is nieuwer, veel mooier afgewerkt, en heeft een service interval van 50 jaar. Maar ik begrijp dat hier een Seiko-specifieke batterij in moet, en dat deze vaker vervangen moet worden dan in het 8J uurwerk? Als er een Seiko-specifieke batterij in moet, betekent dit dan ook dat dit alleen via het GS service centre in Amsterdam kan?

Daarnaast heeft de nieuwste GS Quartz serie naar mijn mening een minder gebalanceerde wijzerplaat dan de oudere modellen (zowel met het 9F als 8J uurwerk). Los van de technische vragen ben ik er dus nog niet uit :wink:

Bedankt voor de inputs alvast!

3 likes

Wat opmerkingen: er bestaat nu ook een Quartz GMT uurwerk, dat nog nauwkeuriger is dan 9F62. De 9F82 is hetzelfde als de 62 enkel groter. Iedere GS dealer zou de batterij moeten kunnen vervangen, lukt het niet dan gaat het naar het GS servicecenter in Schiedam.

3 likes

Dank je … dan heb ik het nieuwe “25 jaars jubileum” uurwerk verward met de 9F82.

Ik wou nu dat ik Japans sprak trouwens :wink: https://youtu.be/qj5S70xLhPk

Er zijn twee uiterst nauwkeurige kalibers met een afwijking van 5 sec. per jaar. Vergelijkbaar met de conquest vhp van longines.
Dat zijn de 9f83 en de 9f82.

Nee dat is 9F83A, de 82 is een grotere versie van de 62

Een tip over de serienummers:
De wijzerplaten met Seiko - GrandSeiko er op hebben als typenummer bijv. Sbgx065.
De wijzerplaten met alleen Grand Seiko er op hebben als typenummer bijv. Sbgx265.
Bij bijna alle typenummers is de 0 dus vervangen voor een 2 toen GS overging op Grand Seiko only dials.

3 likes

1 like

voorheen was de 82 enkel groter, blijkbaar nu ook meer accuraat, zal met de 62 dan ook wel gebeuren, want dat is in wezen het zelfde uurwerk. De 83 en de 83A zijn van de nieuwe lichting

Okee. Thnx voor de info

1 like

Bij Brunott - gaat hij naar Seiko Nld - de batterij laten vervangen kost je eur 90,— of zo… maar er zijn betere en goedkopere forum alternatieven!

Wat vind je trouwens van de SBGV009?

Kun je eigenlijk a.d.v. bepaalde serienummers de diameter afleiden of is dit gewoon willekeurig?

1 like

Een van de mooiere modellen! Maar ook way out of my league voorlopig.

1 like

Heel mooi

1 like

Available guys…

Where?

1 like

@Johan01 waarom zoek je specifiek naar een GS quartz?

Omdat ik de Grand Seiko modellen, zekere de oudere, erg mooi vind qua finishing en eenvoud van het design.

Ik denk overigens dat het verschil in levensduur van de 8J en 9F uurwerken voor mij geen praktische betekenis heeft … het is meer gevoelsmatig :slight_smile:

1 like

De diameter niet. Het uurwerk wel. Dit lijstje kwam ik eens tegen op internet:

SBGA – Spring Drive
SBGC – SD Chronograph

SBGR – Automatic
SBGM/SBGE – Automatic GMT

SBGH – Hi Beat Automatic
SBGJ – Hi Beat GMT

SBGX/SBGV/SBGT – Quartz

SBGW – Manual hand wound

1 like

Toevallig vanmiddag soortgelijk lijstje tegengekomen bij het verder verdiepen in de GS. Ga de diameters eens rangschikken voor een verdere eliminatieronde, maar bedankt voor je respons in ieder geval👍🏻

1 like