Ik was nooit voorstander van quartz horloges. Maar een Grand Seiko is gewoon geweldig. Ben op zoek op Chrono24 naar een Grand Seiko tot ongeveer max 1.400/1.500 euro in goed staat.
Nu heb ik deze 2 modellen op het oog SBGX263 en de SBGP013. Kijk zelf in Japan en ben bewust dat er 25% bij komt. Wat overigens prima is voor mij gezien het feit dat deze in Nederland 2.800 euro kost.
Nou wil ik jullie vragen ervaren Grand Seiko verzamelaars of mensen met kennis van GS. Welke adviseren jullie 2? Is er wellicht ook een andere model waar ik naar zou kunnen kijken?
Kwantiteit is geen kwaliteit meer voor mij, dus ben aan het krimpen tot een collectie van 6
Wat is je polsomtrek? Ik zou, als ik onder de 19cm zat de SBGX pakken, en daarboven altijd de SBGP. Ik heb zelf de SBGP011 in het bruin, bij een polsomtrek van 18,5cm.
Mijn pols heeft een vrij plat profiel, dus ik kom goed weg met 40mm. Evengoed had ik liever de SBGX261 gehad, achteraf. Of de witte 259, maar daâs een smaakzaak.
Begrijp me niet verkeerd, de 011 is prachtig. Het voordeel van het 9F85 uurwerk is dat de uurwijzer onafhankelijk te verstellen is, dat krijg je bij de 9F62 in de kleinere modellen niet, die hebben een traditionele quickset voor de datum op de eerste kroonpositie.
Het horloge is erg mooi, functioneel en onder de radar, zolang er geen licht op valt. Zodra je iets van lichtinval hebt is het iets minder onder de radar, want het blinkt en scihittert behoorlijk, omwille van de wijzers en indices.
De reden dat ik toch de SBGX zou pakken is omdat voortschrijdend inzicht mij leert dat 37mm de shit is. Daarom ben ik ook zo verschrikkelijk blij met mân SBGW231, die draagt wel erg comfortabel. De kleinere SBGX is bovendien een halve millimeter platter dan de SBGP.
Ik zou zeker niet nalaten om The Citizen of Chronomaster serie te bekijken. In mijn optiek zijn de Washi papieren wijzerplaten super. Dat doet GS niet na voor het geld. En ze zijn er in titaan, wat lekker licht en temperatuur-neutraal draagt.
Voordelen GS ten opzichte van Citizen:
Mooiere schittering van de wijzers en indices
Het 9F uurwerk heeft een bepaalde slag van de secondenwijzer die statiger is dan welke andere quartz ook. Ik kan het niet uitleggen, het is zo, eh, gedecideerd.
Voordelen Citizen:
Alle kastmaten hebben een uurwerk met onafhankelijk verstelbare uurwijzer
Perpetual Calendar
Op het eind van de rit zijn het gelijkwaardige horloges.
Je kunt voor die prijs ook goed in de richting komen van een nieuwe Chronomaster. Hier twee stuks in de aanbieding voor rond 1200-1300. Na import ben je voor 1600-1700 klaar.
Ik heb zelf evengoed meer affiniteit met Grand Seiko, maar dat zit 'm niet in de kwaliteit.
Dan neig ik naar de SBGX of de 37mm Citizens. Je kunt ze onder andere in de Seiko Boutique in Amsterdam passen, die GSsen, want het is natuurlijk je eigen voorkeur die zou moeten prevaleren.
Die SBGX263 wat een plaatje is dat zeg wow vooral op echte fotoâs. Deze heeft dus een oudere mechanisme? De SBGP013 is nieuwe dacht ik zo, en deze SBGX is discontinued. Mis ik dan veel want vind die veel mooier en hou wel van een beetje flashy die opvalt mag ook wel.
Is er de SBGP013 ook in het champagne wijzerplaat beschikbaar anders?
Die is ook echt onwijs mooi al maanden geleden naar gekeken. Maar ook ik heb iets gewoon meer met Grand Seiko dan Citizen. Weet heel goed dat deze een van de beste quartz horloges zijn. Kan hem alleen niet kopen voor 1.500 zie ik helaas.
Ik zou sowieso de SBGX261 doen! Mijn broer heeft deze gekocht toen we in japan waren.
Absolute aanrader. Ook al is het een âsimpeleâ zwarte dial met niet veel meer erop, hij is echt prachtig. Het is heel moeilijk om een simpel horloge mooi te maken. Dat doet Grand Seiko echter geweldig.
Flashy is nu juist een eigenschap die Grand Seiko - een enkele uitspatting daar gelaten - niet echt heeft. Dat is precies wat het merk (voor velen) zo aantrekkelijk maakt.
Heb een tweetal 39,5mm Quartz GMTâs (SBGN005 en -011) en een SBGM001 GMT automaat op een 17cm pols. 39-40mm is de sweetspot voor mij en de 005 is dat ook qua flashyness.