Grand Seiko service center in NL?

Mijn ervaring, gezien ook mijn verhaal hierboven, is tot nu toe via de juwelier heel goed, vriendelijk, vakkundig, voorzichtig aangepakt. Richting Japan… Heel voorzichtig gezegd is dat via de juwelier geregeld omdat vanuit Schiedam niet helemaal het probleem op de juiste wijze werd behandeld… en het vertrouwen in een goede oplossing in Schiedam was er niet helemaal. Vandaar dat ze het direct hogerop gezocht hebben. En dat loopt prima, niets dan lof. Behandeling een GS limited waardig. Maar ja, alleen die doorlooptijd… Ben nu totaal 7 weken onderweg en nog geen zicht op wanneer terug. Mogelijk nog 4 weken.

Ben benieuwd hoe hij binnenkort terugkomt. Dan zal ik ook de ervaringen even posten.

3 likes

Dank. Maar daaruit begrijp ik dat het dus sterk afhankelijk is van de juwelier. En dus mogelijk zeer variabel…

Kan je wellicht iets meer vertellen waarom het toch maar hogerop is gezocht dan via Seiko Schiedam, of gaat dat te ver in (prive) details?

Ik vraag me trouwens af wat er gebeurt als je als consument direct via GS Japan zou gaan - verwijst men dan terug naar de lokale dealer of (blijkbaar) Schiedam?

1 like

Bizar. Ik heb mijn batterij GS laten vervangen door een zeer gewaardeerd forumlid.

Met foto’s van de operatie erbij. EUR15. Binnen 12 uur gefixt…

5 likes

Geen ervaring met Seiko Schiedam. Weet niet of je daar ook zo maar kan aankloppen of dat het altijd via een dealer moet/kan. Inclusief pakkingen en waterdicht test lijkt de 90,- goed te doen, zeker gezien de aanschafprijs van een GS. Maar ik denk a la @Warroo dat een goede en vertrouwde horlogemaker niet echt voor verrassingen komt te staan (als any pakking will do :sunglasses: )

1 like

Ik heb de indruk dat je het beste via een officieel GS verkooppunt de route het best kunt bewandelen

1 like

Ik ben lekker van die EUR 75 (EUR 90 - EUR 15 incl waterdicht test) gaan smikkelen… Maar als jij liever twee weken wacht en EUR 75,— meer aftikt, be my guest… mits je je eigen eten meeneemt

2 likes

Inderdaad, even voor de goede orde. De juwelier ben ik zeer, zeer tevreden over!!
Seiko NL heb ik daarentegen mijn vraagtekens ook wel klein beetje bij.

Het probleem was het volgende, spikkels/corossie,whatever op de wijzer(s) (wel even inzoomen):

Het horloge is naar Schiedam gegaan, via de juwelier, “toevallig” zouden ze dezelfde wijzers daar hebben liggen was aangegeven aan de juwelier.

De hele operatie duurde twee weken. Inderdaad, andere wijzers, maar wel óf gewoon met blote handen er op gezet dus dofheid cq vingeradrukken, óf van dezelfde productieserie (met andere spikkels en verkleuringen, maar volledig zaratsu polished “distortion free”-wijzers waren het zeker niet (meer).

De juwelier heeft het me laten zien, foto’s gemaakt en direct werk gemaakt van Japan. Daar waren ze niet blij begreep ik en wilde ze hem per omgaande hebben. Ik weet dus niet óf er wat mis is gegaan in Schiedam, in ieder geval het was nog niet goed.

Het horloge krijgt verder in Japan direct een volledige checkup, wordt weer afgeregeld, en nieuwe wijzers, etc. En, die worden dus, als ik goed geïnformeerd ben, gewoon weer opnieuw gemaakt.

Vanmiddag toevallig nog een update gehad, dat er aan gewerkt wordt, dat dan weer wel. :wink: Maar goed ik ben niet van het ongeduldige met dit horloge, mede doordat de juwelier zo fijn handelt. :+1:

EDIT: Overigens is dit dus de reden dat hij al een tijdje even niet in het “wat dragen we vandaag topic” komt. :smirk:

2 likes

Ik geloof wel dat de filosofie achter de GS quartz onderhouds interval en de manier waarop het uurwerk is ontworpen is dat het batterijtje door elke beetje handige juwelier simpel vervangen moet kunnen worden.

1 like

Zo lang heb je hem toch nog niet? De sbgw253 is dit toch?

1 like

Klopt. Pas vanaf eind december vorig jaar… :disappointed_relieved:

Met het donkere weer in de winter dacht ik al iets te zien, maar niet met een loep gekeken en eigenlijk een beetje “weggestopt” want andere moest 'ie wellicht wel weg. Tot ik eind juni in de zon zat en het met het blote oog zag, toen met een loep erop. Gelukkig garantie. Tsja, what can be seen, can’t be unseen.

Weet niet of de kwaliteitscontrole gefaald heeft, of dat het wat anders is. In ieder geval iets aan de kast was minder “op het gevoel”. Een krasje kan gebeuren. Maar op een wijzer… Nah, niet bij een GS.

2 likes

Balen! Maar dit komt goed!!

1 like

Absoluut! Nog steeds één van de de mooiste, dan wel de mooiste GS, vindt ik. :wink:

Dank voor je verhaal. Eigenlijk precies zo’n beetje waar ik over zat te piekeren (bijv. hoe krijg je aan een niet-GS kenner uitgelegd wat Zaratsu polishing uberhaupt is, en waarom vlekjes dus niet acceptabel zijn).
Dat zijn dingen waar ik met Seiko 5’je of Prospex niet over zou durven beginnen, dan ben ik al blij als de bezel recht zit… anyway… :roll_eyes:

Normaliter zou ik zeggen, een GS is het enige horloge waar ik met gerust hart een loep bij durf te pakken zonder de kater naderhand. :cat:

1 like

Klopt helemaal. In mijn geval lijkt het dus dat Schiedam toch niet snapte dat die polished en gefaceteerde wijzer hét kenmerk zijn ook op het gebied van zaratsu polishing.

Ik heb ook geen kater, die heb ik wel als blijkt dat hij nu weer vlekkerig terug zou komen, maar ik denk dat dat niet het geval is. :slight_smile:

Overigens ook de eerste keer dat ik het zie en heb toch meerdere andere GS-sen gezien en gehad.

Dus ja, iets met “het beste paard…” en struikelen, of zo iets.

1 like

En dan toch even hè? Ik hoor wel eens de voorzichtige bewering dat ‘nieuwe’ GS toch al niet meer de ‘oude’ GS (dan bedoel ik dus: jaren ‘90) zou zijn kwa perfectie… de waterscheiding zou hierbij zo’n beetje liggen bij het moment dat GS weer internationaal ging (dus: grotere volumes, meer druk op verkopen) en niet meer JDM only - toen GS echt een vlaggeschip / uithangbord was en het gerucht ging dat ze er geen cent op verdienden…

Zou daar iets zinnigs over te zeggen zijn?

1 like

Oef, dat weet ik niet. Ik heb vorige week een GS SBGV205 geruild en dat is helemaal een nieuwe serie (met alleen GS op de dial en geen Seiko meer… Toch blijft het knagen want ik moet zeggen dat qua afwerking daar echt niets op aan te merken was. Mijn eigen imperfectie omdat ik graag een GS wil met lume, maar geen duikert. Dus vandaar de ruil om… Heb ik spijt… eh…

Maar denk dat de tijd het zal leren.

Ik denk dat het probleem met de mijne echt toeval is want de afwerking is verder echt totale perfectie.

Ik ben bang van niet…

1 like