Grand Seiko Spring Drive

Wellicht een beetje een beginnersvraag, maar wie kan mij eenvoudig uitleggen wat het verschil is tussen een Grand Seiko Spring Drive met een automatisch of een manual uurwerk.

Bij een gewoon horloge snap ik het verschil maar bij een Spring Drive met 70uur power reserve snap ik het verschil niet.

En is het 1 beter dan het ander in termen van duurzaam of gemak?

1 like

oei, is dat niet het zelfde verschil als tussen een normale automaat en handopwinder? :thinking:

3 likes

Volgens mij is dat nog steeds hetzelfde verschil.

Spring Drive werkt ook met een veer die opgewonden wordt, en door het loslaten gaat het uurwerk lopen. Een mechanisch uurwerk gaat met een escapement zodat de veer niet in een keer leeg loopt, en Spring Drive doet het met een kwarts regulator en nog een hoop techniek.

Maar de manier van opwinden van de veer is in essentie hetzelfde. Manual is handmatig opwinden en automatisch gaat met een rotor.

Hopelijk leg ik het goed uit. Anderen welkom om aan te vullen…

4 likes

Misschien zit er een verschil in de dikte van de kast, bij een handwinder is er geen rotor nodig? Dat lijkt mij het praktische verschil, ik ga ervan uit dat je het verschil tussen automatisch en handwinder wel weet.

Klopt, dat weet ik wel.

Dus een handopwinder Spring Drive met 70 uit power reserve hoef ik dus maar 1 x per 3 dagen op te winden?

Wordt netjes bij Grand Seiko uitgelegd :grin:

4 likes

Binnen 70 uur, mits daarvoor volledig opgewonden natuurlijk.

2 likes

Dat is het meest praktische verschil, ook bij een SpringDrive. Bij een doorkijk achterzijde zie je een metertje dat aangeeft hoeveel reserve je nog ongeveer hebt.

2 likes

Niet gehinderd door veel kennis; is dat niet eerder een uitzondering, staan ze niet vaker op de wijzerplaat?

2 likes

is gewoon het beste uurwerk

1 like

Op de wijzerplaat is automaat en bij een handwinder op het uurwerk zelf, er zullen vast afwijkingen zijn die deze regel bevestigen.
Overigens zou andersom logischer zijn, maar dat terzijde.

3 likes

Klopt. Het 9R15 caliber is een springdrive automaat met powerreserve achterop.
Ik hoop ooit ook nog eens een springdrive te kopen.

2 likes

Meestal wel maar dit zag ik afgelopen week…

1 like