Ik maakte net iets bizars mee met mijn springdrive. Althans, ik wist niet wat me overkwam. Ik had mijn GS springdrive op tijd gezet en toen ik de kroon weer indrukte raasde de secondewijzer als een malle rond. Ik pakte snel mijn telefoon en heb het op film. De secondewijzer liep maar liefst ruim 3x zo snel als normaal.
Heeft iemand dit wel eens eerder meegemaakt? Hoe kan dit gebeuren?
Toen ik de kroon weer uit trok, de tijd weer aanpaste en de kroon weer vast schroefde liep alles weer normaal.
Dat gebeurt als het quartz gedeelte niet actief is om het mechanishe gedeelte te reguleren, dus af te remmen. Schijnt ook voor te komen als hij net start, na leeggelopen te zijn. Het mechanische deel moet eerst weer de stroom opwekken om het quartz gedeelte van energie te voorzien. Dat duurt schijnbaar een paar seconden. Misschien een toevalstreffer. Wel vervelend als het vaker gebeurt.
Wat men hier net zei. De trisynchro regulator is een soort magnetische rem om het afwikkelen van de veer te reguleren. Wat je daar zag was een ongeremde veer.
De kinetische energie laadt de electronische rem met quartz timer op, en voordat dat systeem genoeg sap heeft kan de rem dus even uit staan.
Als dat vaak gebeurt of bij een helemaal volle power reserve is er iets aan de hand, maar vanuit leegstand kan het bij mijn weten normaal zijn.
Dank @Fate_Amenable_To_Change en @FFelix. Gekke is alleen dat het zeker anderhalve minuut geduurd heeft en pas op hield toen ik de kroon weer uit trok. Dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling?
@bordewolf Ik kijk zo even of ik de video kan uploaden naar YouTube en hier kan delen.
Het is niet heel erg gebruikelijk gok ik. Ben ondertussen vrij ervaren in het weer opstarten van mijn spring drive en heb het (gelukkig) nog niet gezien
Je horloge is toevallig in een tijdelijke tijd/ruimte distorsie beland waarbij de snelheid van het licht benaderd werd. Vandaar het verschil in tijdsperceptie tussen jou en je Grand Seiko. Geen zorgen maken, komt weinig voor. Einstein had er vroeger wel veel last van en is dan beginnen uitzoeken wat er aan de hand was.
Houdt dit ook in dat je (wanneer je bijvoorbeeld ergens te weinig tijd voor hebt) je gewoon het horloge om doet en dan al je werkzaamheden sneller gaan?
Of dat je juist je horloge af moet doen om de tijd te vertragen?
Ik snap dat je daar even van schrikt en terecht de vraag op het forum plant!!
Gelukkig zijn er logische verklaringen voor, gezien de eerdere reacties.
Fijn dat het inmiddels weer terug naar normaal is.
Is er toch nog iets terug naar normaal in deze tijden…