Grappig eigenlijk

Heb hier een paar leuke horloges (automaten) en vertellen mij allemaal dat het de 31ste is geworden op 01-10-2017 :open_mouth:

M’n vrouw heeft een Quartz en die verteld mij de juiste datum (Breitling).

Zijn er automatische horloges die dit voorkomen?

2 likes

Yep. De Annual Calendars, of de Perpetual (houdt ook rekening met schrikkeljaren!) Calendars. Wordt wel stevig in de buidel tasten. IWC is een van de minst dure merken die deze opties bieden.

4 likes

Zijn er idd genoeg en IWC is nogal duur en dik. Zou dan eerder kijken naar een FC ben je voor ~ 8k klaar. Gelijk met een Nederlands tintje.

Vind die van Jaeger geslaagd qua looks. Ook veel eleganter dan een IWC.

8 likes

Frederique constant heeft ook een relatief goed geprijsde perpetual. De Rolex Sky-Dweller heeft als het goed is een annual calendar. Die houdt niet de februari goed bij, maar de rest van t jaar wel. Volgens mij is er een stainless steel model, rond de 13k als ik het goed heb…

Die JL is idd wel erg mooi maar, die past niet in mijn budget

1 like

JLC is mooi en idd meer richting de prijs van IWC. Tussenin heeft Glashutte ook nog een model, maar is een stuk minder,… qua looks (vind ik).

In platinum een mooiere versie, maar gelijk aan de prijs. Toch blijft de lay-out, voor mij, bij elkaar geraapt.

2 likes

ik was al aan het kijken (chrono), de Glashutte Senator. Ook mooi, niet zo mooi als de JLC maar wel de functies. Erg prijzig maar duidelijk waarom met al de functies (tijd, jaar, maand, dag en maanstand)

Nog steeds, grappig eigenlijk dat je voor een automaat zoveel betaald zonder dat deze de tijd/dag bijhoud terwijl een quartz, welke gezien wordt als veel simpeler, dat dus wel doet voor vele malen minder.

G Shock :stuck_out_tongue:

Okay, okay geen automaat, maat op dit gebied onovertroffen.

Wat denk je van een Seiko Premier Perpetual?
Automaat (kinetic), en je tikt ze tegenwoordig voor rond de €250,- op de kop! :slightly_smiling_face:

1 like

Mijn Casio van 2 tientjes kan dat ook :sunglasses:

1 like

Deze ook:

Ongeveer 450 euro.
Daarvoor heb je dan ook nog radio control, twee tijdzones en eco-drive.

Ik begrijp het niet zo. 5 keer per jaar de datum aanpassen. Je moet meestal toch wel een paar keer per jaar de kroon uittrekken om de tijd te corrigeren. Kost een paar minuten per jaar. Vergelijk het met schoenen strikken. 365 keer zeg 15 seconden is 91,25 minuten per jaar. En ik vind de datum verzetten veel leuker dan schoenen strikken. :nerd:
Dit even los van het feit dat perpetual calendars mooie stukjes techniek zijn. Wel heel prijzig doorgaans:
https://www.chrono24.nl/search/index.htm?accessoryTypes=&dosearch=true&query=perpetual+calendar&searchexplain=true&showpage=10&watchTypes=

1 like

De hele hobby is niet rationeel, dan is het wat mij betreft vreemd om een gedeelte daarvan als irrationeel te bestempelen. Het gaat niet om efficientie of ratio, maar om emotie.

Precies dat:

Het was bij mij zelfs zo erg dat ik een horloge had dat nog op de 30e stond. Die had ik dus 2 maanden geleden niet verzet :sweat_smile: Datum en dag zet ik sowieso eigenlijk nooit goed, het maakt me niet zoveel uit.

Helemaal mee eens hoor, maar de OP lijkt meer een verzuchting uit functionele behoefte (niets mis mee verder) en onbekendheid met de complexiteit van een mechanische perpetual calendar voort te komen (ook heel normaal verder).

1 like

Das idd veel minder werk dan 1 x pd je handwinder opwinden, kost maximaal 15 sec pd en wie heeft daar nog tijd voor!? :rolling_eyes:

2 likes

Moet je die FC nou posten? Moet dat nou?

Kan ik die weer gaan zoeken om irl te bekijken…

Edit: woops…42mm, te groot.

1 like

Hij is idd flink, is ook een beetje te zien aan de lay-out. Vind hem zelf niet echt geslaagd.
De betere zijn eigenlijk toch enkel de ‘echte’ dure jongens.