Graveren horloges (meer dan alleen een naam)

Goedemiddag,

Ik loop al een tijdje met het idee om twee van mijn horloges te laten graveren. Beide horloges zijn gekocht ter ere van bepaalde milestones in het leven en dat wil ik terug laten komen in de gravures. Beide horloges lenen zich er m.i. goed voor vanwege de lege achterdeksel (Explorer 2 en Explorer).

Ik ben op zoek naar een bedrijf wat echt kan graveren, het gaat wat verder dan alleen een naam of een tekst. Ik ben op zoek naar iemand die mee kan denken over een ontwerp en het ontwerp vervolgens op de achterdeksel kan plaatsen.
Als ik op Google zoek kom ik vooral bedrijfjes tegen die me een goedkoop horloge willen verkopen met een onpersoonlijke boodschap er in gegraveerd. Dit is niet wat ik zoek, ik ben echt op zoek naar vakwerk.

Qua afwerking en detailniveau denk ik bijvoorbeeld aan de SAS insciptie op de Explorer 2 (zie plaatje).

Alvast dank voor de tips en het meedenken.

1 like

Ik begrijp precies wat je bedoelt.
Ook ik heb hier en daar wat bedrijven aangeschreven die aangeven te kunnen graveren.
Uiteindelijk blijkt dat ze alleen maar met laser graveerwerk te kunnen leveren. Dat wil ik dus niet.
Een lokale firma die prijzen en medailles verkoopt kan wel wat graveerwerk doen, maar blijft beperkt tot wat cijfers en letters…
Ik ben ook heel benieuwd of er iemand is die een échte gravure kan maken!

2 likes

Blij dat ik niet de enige ben die op zoek is. Ik ben bang dat er nog weinig vakmensen zijn die hier zijn/ haar vingers aan durven te branden.

2 likes

Ik denk dat je bij een ambachtelijke handgraveur moet zijn. Ik zag deze recent voorbijkomen. Misschien daar eens informeren? Wel gevestigd op Texel. Ik heb er geen ervaring mee.

https://www.goeters.nl/ambachten/jacqueline-handgraveur/

Dat is een goede tip! Dankjewel

1 like

Ik ken drie graveurs waar ik persoonlijk ervaring mee heb.

Mykhailo Davydov; een Rus of Oekraïner die in Polen woont, TheWatchEngraver uit Texas en Andrew Biggs uit New Zeeland. Als je zoekt op master engraver watch met Google dan vind je nog wel meer. De eerste twee waar ik ervaring mee heb vind je op Etsy.

De eerste twee graveren in overleg met een aangeleverd eigen ontwerp, Andrew heeft nogal een eigen visie (op z’n Hollands: stronteigenwijs) en is wat lastiger om mee te werken. De prijzen variëren niet veel. Voor een horloge voorkant moet je rekenen op 1500 euro (vanaf) en dat loopt om als het complexer of groter wordt.

Maar kunt het natuurlijk ook zelf doen (leren). Voor een klein bedragje koop je wat gereedschap en een paar oude horloges en ga je aan de slag. Dat is wat ik heb gedaan en nog steeds doe. Het IKEA effect heet dat toch? Een waaibomenhouten boekenkast van de Kwantum geeft veel minder voldoening dan een IKEA waaibomen kast die je zelf in elkaar hebt gezet :slight_smile:

Paar plaatjes van de graveurs en mijn eigen werk.
Note: de achterkant doe ik nooit want ik wil het graag de hele dag zien!

Panerai

12 likes

Ik zou dit dus heel graag willen!

6 likes

Ik heb deze foto eerder gezien en aan Davydov gevraagd. Hij heeft dit niet gedaan maar kan het zonder problemen graveren. Je stuurt eenvoudig de kast op naar Polen en met een week of drie heb je het zo terug. Als ik me goed herinner kost deze Alpinist - zonder band - iets van $1200 om te graveren.

Kan zijn werk aanbevelen. Hij graveerd heel diep en dat is ook op deze Alpinist gebeurd.

PS ik heb ook zo’n Alpinist (met cyclop) en zit al een tijdje te denken om die ook te versieren. Mara heb eerst een ander projectje lopende - zet wel foto’s op HF als dat klaar is.

4 likes

Probeer dit eens :point_down: Naast service doet deze meneer zelf wijzerplaten maken en op maat gemaakte horloges! Dus redelijke kans dat hij wat voor je kan betekenen. Mailtje waard in ieder geval

1 like

'De persoon die mij dit horloge heeft verkocht, is een …! ’

Ik hoor dat A. Lange & Söhne fatsoenlijk graveerwerk aflevert. :slight_smile: Ik betwijfel of ze het op een Rollie willen doen. :slight_smile:

Nee.

Als je de achterkant van je horloge echt wilt laten verminken, heb je al eens over een goudsmit nagedacht?

2 likes

??

Ging dat over mijn post? (kan zijn, ik heb geen persoonlijke ervaring met deze persoon). Maar dan nog snap ik de aanhalingstekens niet… :man_shrugging:

On topic: je kunt ook een reverso kopen. Krijg je van JLC keurig netjes aangeleverd incl gravure naar eigen ontwerp

Nee. Video van de sluipschutters.

2 likes