Het aanbrengen of reeds aanwezig zijn van gravering (boodschap-reclame-datum-of andere)is dit een waardevermindering bij verkoop of een afknapper bij aankoop ? Mijden forumleden dergelijke uurwerken? Ik vond het ooit wel eens wijs (Gents voor leuk) om de betekenis te achterhalen van een inscriptie .Kwam echter redelijk wat sceptici tegen die zo’n uurwerk zelfs niet draagbaar vonden doordat ze zich niet aangesproken voelden door de boodschap .En U?
Het kan zowel waarde vermeerderen als verminderen denk ik. Mocht het een boodschap van historische importantie zijn, dan is dat natuurlijk weer anders dan bijvoorbeeld enkel een generieke naam.
Zelf koop ik, op 1 keer na, geen tweedehands horloges dus ik zal niet snel voor dit ‘dilemma’ komen te staan.
Ik zou geen algemeen antwoord durven geven, en zou het echt per horloge beoordeeld moeten worden. Ik weet van mij zelf dat hoe ouder de inscriptie is, hoe aantrekkelijker hij wordt. Daarnaast is ook de kwaliteit, stijl, de gelegenheid/reden van de inscriptie en waarschijnlijk het model horloge waarop hij is aangebracht van invloed op het gevoel dat ik erbij krijg.
Bijvoorbeeld een persoonlijke inscriptie uit 1922 op een gouden horloge is compleet anders dan een dienstjaren-jubileum uit 2014 op een stalen sporthorloge.
Zeker een waarde vermindering, ongeacht wat er op staat, is alleen van waarde voor de degene die het heeft aan laten brengen.
Normaal gesproken zou ik afknappen op een persoonlijke gravure.
Ik heb al eens een hele fraaie Submariner met gravure voorbij laten gaan.
En er zijn natuurlijk uitzonderingen dat juist de waarde weer verhoogt met een eenvoudige gravure…
Ik dacht dat deze verkocht is uiteindelijk voor iets van $ 17.000.000,- vorig jaar.
Of zoiets:
Ook militaire graveringen worden algemeen gezien als een plus:
Dus de prijs van een horloge is afhankelijk van het gewicht?
RVS is duur tegenwoordig
Als gevolg van de waardevermindering kan het horloge daarmee interessant worden qua aankoop (want goedkoper). Zolang het bij het dragen maar niet zichtbaar is.
Er zijn mogelijk verzamelaars die uitingen op de wijzerplaat kunnen waarderen; het is aan mij niet besteed. Dat geldt voor mij ook voor achteraf aangebrachte merk-uitingen of logo’s.
Bij de keuze tussen twee even dure horloges, die in identieke staat verkeren en de ene heeft een inscriptie (op de achterzijde) en de andere niet, heeft die zonder inscriptie voor mij de voorkeur.
Enkel indien de gravering betrekking heeft op een historische gebeurtenis en/of het een beroemd persoon betreft, zal deze de waarde van een horloge verhogen.
In alle andere gevallen zal het (wss) de waarde verminderen.
De tijd vliegt he
Ondertussen al 5 jaar geleden
Sodeju!
Ik heb een 18k gouden Universal Genève handopwinder.
Die is gegeven aan een medewerker “für 25 Jahre treue Dienste”.
Op 1 mei 1945, aldus de gravure.
Voor mij heeft dat een meerwaarde.
Gouden horloges uit WOII, zo’n beetje van het moment van de capitulatie, kom je zelden tegen.
Dat is redelijk uniek inderdaad, ik had niet verwacht dat bedrijven in die periode überhaupt met jubilea bezig waren. Weet je ook nog welk bedrijf het was bij toeval?