Greenwich Mean Time

Ik was eigenlijk al een tijdje opzoek naar een leuke GMT. De allermooiste vind ik de nieuwe GMT Master maar dit zat niet in het budget. Toen nog een tijdje gekeken naar de Hamilton Khaki GMT. Ook nog naar de Louis Erard GMT gekeken maar dat vond ik het ook net-niet.

Na hier eens wat op het forum te hebben gekeken kwam ik een aantal foto’s tegen van de Fortis Spacematic GMT. De Spacematic serie is zeker na de introductie van de B-42 onbemind geworden terwijl het wel een prachtige serie is.
Ik vind ze strak qua design, beetje Mondaine-achtig.

Na een tijdje zoeken een nieuw exemplaar op de kop getikt voor een nette prijs. Gisteren opgehaald en het is echt een hele mooie klok.

Hij meet 40mm en is redelijk dik. Echter niet zo dik als een Sinn 756 waardoor je geen tonnetje op je pols hebt liggen.
De lugs zijn recht, maar zijn schuin naar beneden gemaakt zodat het horloge echt mooi om je pols valt.

Van binnen zit een 2893-2 die achter een simpele doch mooie dichte achterkant zit.
Sinds de Speedmaster ben ik een beetje van de stalen band. Het plakt niet als het warm is en blijft mooi (als je zo paranoide bent als ik met krasjes)
De band van de Fortis is echt een kunstwerkje.
Hij is helemaal gebeadblast en ligt echt vlak om de pols. Toch is ie best dik waardoor hij lekker stevig overkomt.
Het systeem waarmee de band in elkaar zit is heel vernuftig.
Het bestaat eigenlijk uit 3 onderdelen. Een stukje waar 2 pinnen aanzitten, een stukje met 2 gaatjes wat over de pinnen schuift en een schakeltje met 2 schroefgaatje om het geheel bij elkaar te houden.
Zie hier de tekening die ik heb gemaakt

Gevolg is dat je een ontzettend soepele band hebt die echt heel stevig aanvoelt. Vind de band beter als de 1998 band van Omega voor de Speedmaster.

Glas is dubbel ontspiegeld ligt mooi in de kast verzonken.
de GMT wijzer valt wel op, maar ik verwar hem niet met een van de andere wijzers.
Daarnaast is ook nog heel subtiel gezien dat de GMT ring van 0600 tot 1800 donkergrijs is en van 1800 tot 0600 zwart is.

Nog even geen eigen foto’s maar die ga ik morgen even maken.

Dit is inderdaad een mooie GMT-klok, Tom! Veel plezier ermee!
Ik heb zelf ook een Fortis en daar ben ik in alle opzichten dik tevreden over!

Hoi Tom,

Een fraaie klok!
Uit de foto’s zie ik geloof ik dat de 24h aanduiding rondom vast is, en dat de GMT wijzer verstelbaar is, correct? Hoe werkt dat in de praktijk? In stapjes van halve of hele uren, of volledig vrij?

Groeten,

Martin

de GMT wijzer is inderdaad te verzetten. Niet zoals bij rolex de urenwijzer.
In stapjes van hele uren.

Een zeer mooi horloge.

Ruud de Vries

Och Tom! Wat is ie mooi. Ik schrok er werkelijk even van op. Die kroon ook, erg fraai. Bescheiden band ook, niks patserig ofzo. Een mooi sober en toch sprekend geheel.

Mijn beste, Tom

Proficiat met deze nieuwe aanwinst.
Een fraai horloge. Prachtig design, gedistingeerd en toch een ontluikende uitstraling.
Veel plezier ermee. :wink:
Overigens ook een interessante uiteenzetting over de anatomie der horlogeband.

Orologio Signaturis Temporis

Ik dacht eerst dat het een reisverslag naar Greenwich was na de eerste foto.

Maar ik vind dit een heel mooi rustig ogend horloge.

Vraag me wel af waar je dat op baseerd dat de spacematic lijn onbemind is geworden ? Heb je verkoopaantallen gezien ?? Wel jammer, vind het zelf wel een mooie lijn…

Het is meer gebaseerd op ervaringen van mij van diverse fora.
De Eco spacematic was wel weer populair door het kinetic systeem.
Echter door het opkomen van de B42 lijn is deze wat naar de achtergrond gedrongen.
Bij Fortisliefhebbers is het een geliefde lijn. Het grote publiek kent (als ze Fortis al kennen) vaak alleen de B42.

Gefeliciteerd met dit prachtige exemplaar! Hij is heel duidelijk afleesbaar, nietwaar?

Groeten,Tom Vreeken.

Dat is een mooie Fortis, oranje op de wijzers is ook erg leuk (tu)

Een waar kunstwerk, Tom ! (tu)

Niet alleen een grote bank maar ook mooie horloges ! :smiley:

Das een mooie Tom, veel plezier ervan.

Ruud

Mooi ding, gefeliciteerd! Ik zit zelf ook te denken aan een GMT:

:wink:

Snooker Schreef:

Mooi ding, gefeliciteerd! Ik zit zelf ook te
denken aan een GMT:

http://www.alpha-watch.com/photo/74268632.jpg

:wink:

Mijn beste,

Ben jij soms een achterneef van ‘Karel’. :smiley: :smiley: :smiley:

Orologio Signaturis Temporis

Tissot62 Schreef:

Snooker Schreef:


Mooi ding, gefeliciteerd! Ik zit zelf ook te
denken aan een GMT:

http://www.alpha-watch.com/photo/74268632.jpg

:wink:

Mijn beste,

Ben jij soms een achterneef van ‘Karel’. :smiley: :smiley: :smiley:

De arme tak van de familie dan toch, vrees ik… :wink:

tjvreeken Schreef:

Gefeliciteerd met dit prachtige exemplaar! Hij is
heel duidelijk afleesbaar, nietwaar?

Groeten,Tom Vreeken.

Hij is echt ontzettend goed afleesbaar.
Met een snelle blik naar de Fortis is dit de volgorde van afleesbaarheid

  • uren/minuten
  • 2de tijdzone
  • seconde

Precies zoals het zou moeten.