Welkom
Wat betreft plakmerken⦠bijna elk horlogemerk dat niet alles zelf inhouse fabriceert is een plakmerk⦠de chineesjes die in een Earnshaw zitten worden alleen veels te duur verkocht! Das jammer.
Geloof me, plakmerkjes waar een japans Miyotaatje inzit of een chinees Seagulleke zijn gewoon waar voor je geld, je draagt een horloge voor jezelf toch?
Ook van mijnentwege welkom Jerre !
Wim (uit de buurt van Antwerpen)
@RobertGerard, je daalt in mijn achting . De globalisatie neemt toe, veel onderdelen (zoals complete, afgewerkte kasten) van m.n. de goedkopere Zwitserse horloge komen uit China. Doordat Swiss Made enkel een aantal boekhoudkundige criteria omhelst blijft het desondanks een Zwitserse horloge. Earnshaw doet het met deze lijn niet anders, ze blijven binnen de Zwitserse wetgeving en krijgen zo het predikaat Swiss Made. Life sucksā¦, maar het is niet anders. Ook als per 01.01 a.s. de grens naar 60% gaat, zal daar niet veel aan veranderen.
P.S. Seagulleke, is dat een ietwat stereotype poging tot Belgisch?
Ha Lexor
Ik zeg hier niet veel anders dan jijā¦desondanks blijven het imho toch plakmerken, nietwaar?
Nee een Miyotaatje of Seagulleke is puur liefkozend!
Ik dacht dat het woord plakmerk terugging naar het feit dat het horloge uit de catalogus van een OEM fabrikant werd gekozen & vervolgens werd vervaardigd met het door de klant gewenste aanpassingen v.w.b. merknaam, typenaam & logo. In wat meer algemene zin, word het nu ook gebruikt als aanduiding voor dertien uit een dozijn horloges van overduidelijk Chinese afkomst.
Maar dit is geen dertien uit een dozijn horloge. Like it or not, het is Swiss Made & daardoor bepaald geen allerdaags plakhorloge. Het merk heeft 2 lijnen, een Chinees en een Zwitsers. Dus nee, ondanks dat ik het gevoelsmatig best zou willen beamen, dit is geen plakmerk. Een hybride merk met plak-kenmerken?
Welkom en veel leesplezier toegewenst.
Welkom hier op het Horloge Forum. Zoals je zelf in je eigen hier gestarte introductie topic kunt lezen is er veel te leren, veel discussie en veel humor. Geniet er van en doe er je voordeel mee!
Het voldoet wel aan alle kenmerken van een plakmerk. Plakmerk betekent ook niet dat het een lelijk of diertien in een dozijn horloge is. Een plakmerk is alleen een nieuw (chinees) merk dat een of andere leuke europese historische naam uitkiest en claimt een hele rijke historie te hebben. Zoals ook de website terwijl het een nieuw merk is en geen enkele connectie heeft met de historische figuur Thomas Earnshaw. Ten tweede worden de catalogus prijzen op de website schromelijk overdreven en kan je ze overal toevallig met heel hoge kortingen kopen. Het lijkt dus een heel exclusief duur Europees merk met een rijke historie maar het is gewoon een nieuw chinees bedrijf. Nou betekent dat niet dat er iets mis is met zoān merk maar het is niet wat doet voorkomen te zijn. Je krijgt dus wel een prima horloge voor wat je er voor betaalt. Maar je krijgt dus geen horloge dat volgens de makers website 3x zo veel waard is.
@Jerre Welkom! Die skelleton is inderdaad ook wel erg mooi! Het gaat er uit eindelijk om of jij hem mooi vind en niet om het merkje.
Je smaak zal nog evolueren, dus doe het rustig aan zou ik zeggen. Eens gekocht is het niet altijd eenvoudig om zonder veel verlies van een uurwerk af te geraken!
Ooit kom je er wel! Ik heb dat ook; 't zit in je kop en gaat er pas uit als je het hebtā¦
Welkom!
Welkom op HF landgenoot!
Welkom! Groeten vanuit de Nederlands-Belgische grensš