Ik las zojuist op Hodinkee en artikel over nieuwe techniek van Greubel Forsey. Als ze dit waar kunnen maken dan betekent dat een enorme revolutie in de horlogetechniek. 180 dagen gangreserve in dezelfde ruimte als een standaard veerton die de keyless works te vervangen…!
Vreemd. Erg weinig info nog. Het zou wel een extreme sprong zijn, naar 180 dagen power reserve… misschien dat ze met een vacuum werken waardoor er geen luchtweerstand meer is?
Zeker spannend, maar net zoals het nieuwe escapement van Pierre Genequand met een bizar tikgetal van 115200 (geen typefout) en een gangreserve van 70 dagen zal ook deze techniek verdwijnen in horloges die voor normale mensen onbetaalbaar zijn. Althans ik heb nog geen betaalbaar horloge gezien van Greubel Forsey. Het zou gaaf zijn als dit soort techniek bij meer mainstream merken terecht zou komen.
Het co-axial escapement van George Daniels heeft hij voor zijn dood onder kunnen brengen bij Omega waardoor deze ook daadwerkelijk in volume is geproduceerd.
Hoe verklaar je dat schoepenrad dan?
Super dit! Gewoon super. Grens opzoeken en nieuwe dingen bedenken. Of het praktisch uitvoerbaar is enzo is een zorg later, betaalbaar maakt niet uit. Uitvinden en uitprutsen die nieuwigheidjes…
Interesting, jammer dat ze nog niet zoveel weten te vertellen.
Mij deed het een beetje denken aan luchtgekoelde automotoren…
Interessante ontwikkeling, al betekent dit (als het ooit gemeengoed wordt) ook wel een beetje het einde van de traditionele horlogemaker; zulke mechanieken zijn zo fragiel en minuscuul dat ze volgens mij niet meer handmatig te monteren zijn; daar heb je een robot voor nodig.
Vraag het me af, quartz is in veel opzichten beter dan traditionele horloges. Maar daar is toch een stuk minder vraag naar.