Ik heb nog geen beeldmateriaal, maar krijg een Seiko 7009 niet goed lopend. De amplitude is zeer matig en soms minimaal, en hij stopt dan ook gemakkelijk. Uurwerk is schoon en niet erg versleten. Er is een kleine beat error, terwijl de stud al tegen de balanskloof zit. Dus er is misschien iets met de balans, hoewel ik met een andere balans geen beter resultaat kreeg.
De balans lagers zijn goed, schoongemaakt en keurig 1 drupje olie op de deksteen. Als ik alleen de balans monteer en met een puffertje blaas, swingt hij bijna een minuut vrolijk heen en weer. Die as, lagers en spiraal lijken me prima.
Als ik alleen de radertrein monteer, draait alles fluitend rond, er lijkt geen obstructie in de mechaniek te zitten.
Maar als ik alleen de balans en het anker monteer, zou je verwachten dat deze combi en behoorlijke tijd blijft doorbewegen na een zetje met de puffer. Maar al na circa 10 slingeringen staat de balans snel stil, alsof er flink wat energie verloren gaat op het moment dat de balans het anker meepakt.
Ik vermoed dat daar dus het probleem zit, maar gek genoeg verbetert het niet als ik een andere balans of ander anker pak.
Wie heeft er een idee? Zou de combinatie balans-anker (zonder ankerrad) niet veel langer in beweging moeten blijven vanzelf na een zetje met de puffer?