Grijze Chinees en vragen

Jaja, ik weet dat sommige forumleden de imitatie IWC- en Panerai-achtige Chinese horloges verfoeien. Wacht maar tot over 20 jaar het geld binnenloopt bij al die verstandige mensen die nu een Chinees kopen en die straks voor net zo’n idioot bedrag kwijt kunnen als tegenwoordig voor de gevestigde Zwitserse merken wordt betaald.Ik heb me weer laten verleiden tot een aankoop bij manbushijie. Even de plaatjes van hem geleend, want ik kan de kaartlezer nergens vinden.
http://www.manbushijie.com/productshow-396-2.html
Het grappige is dat de op de website genoemde prijs altijd hoger is dan hetgeen je betaalt. Zo was ik voor dit m.i. fraaie klokje met verzendkosten €52 kwijt. En geleverd precies 8 dagen na de bestelling. Met China of Hongkong heb ik nog nooit douaneproblemen in de zin van kosten of vertraging gehad itt bestellingen uit de USA. En deze keer een uitstekende kwaliteit leren band en de verpakking is zoals altijd voorbeeldig.
En nu de vragen: 1. Wie weet wat de functie is van het uitstekende hendeltje op de kast tegenover de kroon? Het lijkt alsof je dat zou moeten kunnen bewegen,maar dat lukt niet en de vraag is waarvoor dat dan zinvol zou zijn? Of is het alleen decoratie, maar ook dat snap ik niet.
2. Het horloge is ook leverbaar met een ander handwind uurwerk: 6498. Ik vind de 6497 fraaier om te zien, maar heb geen idee van eventuele kwaliteitsverschillen. http://www.manbushijie.com/productshow-360-6.html
Iemand?
Groet Roelof

Ik bezit ook 2 chinese horloges. Hoewel de kwaliteit behoorlijk is, kan je het toch niet vergelijken met Zwitserse horloges. Ik denk dus niet dat het zo’n vaart gaat lopen dat “onze Chinezen” over 20 jaar gezocht zullen zijn, laat staan een grote meerwaarde zullen halen.

Over 20 jaar zijn er dan inmiddels 44559900116677883000 exemplaren geproduceerd en het ontbreken van schaarsheid zal de prijs voor verzamelstukken niet echt doen opjagen.

hcptdg Schreef:

Over 20 jaar zijn er dan inmiddels
44559900116677883000 exemplaren geproduceerd en
het ontbreken van schaarsheid zal de prijs voor
verzamelstukken niet echt doen opjagen.

Juist.

Het is van een totaal andere orde dan Zwitserse horloges. Tip: ga je eens laten rondleiden in een fabriek, zoals ik ook heb gedaan. Dan vallen de schellen je wel van de ogen…

Het zal me totaal worst wezen wat mijn horloges over 20 jaar waard zijn. Ik koop ze om er nu van te genieten. Mocht je toch een gokje mbt Chinese horloges nemen, lees dan de posts eens door van MartinB. Dan krijg je wel wat richting om iets bijzonders te zoeken.

Tsonge, jonge, wat een serieuze reacties op iets dat deels een knipoog impliceert. Natuurlijk is er kwaliteitsverschil tussen Zwitsers/Duits en Chinees (ik heb bijv. ook Laco, Angular Momentum, Omega, Stowa, Certina en ben in afwachting van de forum Azimuth). En uiteraard heeft het geen zin om te speculeren met welk luxeproduct dan ook. Ik vind de Chinezen die ik heb (Parnis, Seagull 1963, Marina Militare, Herc) van een prima prijs-kwaliteitsverhouding. Wat ik wel meende is dat voor sommige horloges teveel moet worden betaald, waarschijnlijk samenhangend met de naam die het merk heeft in de markt. En laten we eerlijk zijn: de exorbitante prijzen van sommige merken en de lage prijs van de Chinezen kan niet alleen door verschil in arbeidsomstandigheden (en lonen) worden verklaard, al geloof ik onmiddellijk dat die in China voor forse verbetering vatbaar zijn. En ook het verschil in complicaties verklaar niet alles. Je kunt het deels vergelijken met kunst. Als je als kunstenaar naam hebt gemaakt, kun je voor je producten vragen wat je wilt, ook al lever je bagger. Maar goed, iedereen moet dat kopen waar hij/zij (voor onze vrouwelijke forumleden) zich goed bij voelt.
groet Roelof

Hoi Roelof,

Gefeliciteerd met je aanschaf. Die hogere prijs verandert in een goedkopere zogauw je je registreert en inlogt. Voor wat betreft de verschillen tussen de twee uurwerken, de 6498 (zwitsers benaming, en eigenlijk niet correct hier) heeft de seconde op 6, en de 6497 de seconde op 9. Het grote verschil met de 6498 die jij linkt, eigenlijk de SeaGull 3621, is dat ze een andere top plaat hebben gemonteerd en een geschroefde balans gebruiken om een stijl te bereiken van de oude zakhorloges. Dit verschil is hier vooral estetisch.
Zelf vind ik hem wel fraai, eigenlijk:

Standaard zien ze er zo uit (3620)

(geleend plaatje)

Groeten,

Martin

Die horlogekast is gekopieerd van een IWC portuguese ‘minute repeater’

En die knop zet het mechanisme van de repeater in gang.

Hier zie je een filmpje van een geskeletteerde versie in werking:

[http://www.youtube.com/watch?v=T9S89o1nkh4]

hallo Martin, bedankt voor je uitleg

Bedankt voor de uitleg. Toch meer kopieergedrag dan ik had verwacht/gehoopt, zeker als het absoluut niet functioneel is. Zelf had ik een gladde kast mooier gevonden.
groet Roelof

Roelof Schreef:

Zelf had ik een
gladde kast mooier gevonden.

Ik heb ook zo’n kast. Je neemt gewoon een tang en trekt zo die nep slider er af, hij is nl. gelijmd. Het is trouwens wel een erg mooie kast. Mooi slank voor zijn formaat. Je houdt dan alleen een sleufje over, maar da’s niet storend.

Groeten,

Martin

Ik heb hem al gestript, stuk beter. Thanks again

MartinB Schreef:

Hoi Roelof,

Gefeliciteerd met je aanschaf. Die hogere prijs
verandert in een goedkopere zogauw je je
registreert en inlogt. Voor wat betreft de
verschillen tussen de twee uurwerken, de 6498
(zwitsers benaming, en eigenlijk niet correct
hier) heeft de seconde op 6, en de 6497 de seconde
op 9. Het grote verschil met de 6498 die jij
linkt, eigenlijk de SeaGull 3621, is dat ze een
andere top plaat hebben gemonteerd en een
geschroefde balans gebruiken om een stijl te
bereiken van de oude zakhorloges. Dit verschil is
hier vooral estetisch.
Zelf vind ik hem wel fraai, eigenlijk:
http://i376.photobucket.com/albums/oo208/martin_nspm/parnis_white_back2.jpg

Ehm, die topplaat heeft als doel om fake IWC’s te kunnen maken.
Sommige merken kopen het zodanig gewijzigde uurwerk echter om gewone horloges mee uit te rusten.

Het komt echter absoluut uit een of andere fake-fabriek.
Dat is meteen mijn bezwaar bij de Chinezen: gebrek aan eigen ontwerpen, al komen er nu enkele op de markt, zoals sommige versies van de tourbillons (die helaas ook in fakes worden gebruikt) en in sommige horloges voor de thuismarkt…

Bij een Chinese of Zwitserse fabriek :wink:

Augustinus Schreef:

Die horlogekast is gekopieerd van een IWC
portuguese ‘minute repeater’

http://2.bp.blogspot.com/_3J67iYJfiMw/S1YZ9Swk2pI/
AAAAAAAAEXc/QC1deCJ4KNk/s320/SIHH-2010—IWC—Por
tuguese-Minute-Repeater.jpg

En die knop zet het mechanisme van de repeater in
gang.

Hier zie je een filmpje van een geskeletteerde
versie in werking:

:} Prachtig!

Wel alle vragen al beantwoord, dat is lekker makkelijk :smiley:

Proficiat en geniet ervan Roelof!

marnix.moed Schreef:

Bij een Chinese of Zwitserse fabriek :wink:

Ik was al bij een aantal Zwitserse fabrieken op bezoek :wink:
Vrienden van me zijn in China geweest (geen horlogefabriek, wel productie van allerlei kunststoffen). Conclusie van hen was dat het niet voldeed aan Europese wensen, dat personeel ongemotiveerd was, dat de hygiëneregels niet werden nageleefd enz. enz.

Bernard Schreef:

dat personeel
ongemotiveerd was

Zou toch wat zijn als ze vol met passie aan die replicas werken :wink:

Ik ben in geen van beide landen in een fabriek geweest, dus heb mogelijk geen of beperkt recht van spreken. Toch wil ik wel wat opmerken. De eerste vraag die is of de Europese (lees: Westerse) wensen de ’ gouden standaard’ vormen. Misschien heeft de financiële en economische crisis wel aangetoond dat er niet één systeem zaligmakend is. De tweede vraag is of de arbeidsomstandigheden nu echt zo verschillend zijn. Bij googelen op plaatjes van horlogefabrieken krijg je toch een beeld dat er wereldwijd flinke overeenkomsten zijn. Het werk is arbeidsintensief en moet vaak in een niet ergonomische houding worden verricht. Kijk ook maar naar afbeeldingen in recente horlogebladen. De vraag is of we zo laatdunkend over China moeten doen als je ziet dat het land aan een geweldige inhaalrace bezig is en zelfs aansprekende westerse bedrijven overneemt (Rover, Volvo, Hummer e.a.). En dat werknemers niet gemotiveerd zijn (of lijken; hou er rekening mee dat cultuurverschillen een grote rol spelen in de manier waarop het werk wordt beleefd) is iets dat hier helaas ook veel voorkomt. Waar we tegen moeten zijn is extreme uitbuiting en kinderarbeid; voor de rest moet een land de kans krijgen zich te ontwikkelen, zonder dat wij steeds als betweters onze normen willen opleggen die, zoals gezegd, best discutabel zijn.
Groet Roelof

:# Wijze woorden. Vanuit het Westen kijken we met een andere bril naar dingen B)-

Die chinezen zullen wel denken: als mijn baas net doet alsof wij goed betaald worden, doen wij net alsof wij hard werken…:smiley:

(als ik deze smiley zie moet ik onwillekeurig toch aan een chinees denken…)

Groet