Groepsportret

Omdat we zo graag plaatjes zien hier op het Forum, hier een plaatje van mijn horlogefamilie: een groepsfoto dus.
Wanneer ik andere verzamelingen zie, hier op het Forum, dan probeer ik weleens te bedenken of er een thema zit in zo’n verzameling, een rode draad.
Vaak kan ik die dan niet ontdekken trouwens.
Als ik nu naar mijn eigen horlogedoosje kijk, dan kan ik eigenlijk die rode draad ook niet zo goed ontwaren.
Het is van alles wat, echt dure horloges zitten er niet tussen. Wel iets voor mij voor elk humeur en voor elke stemming.
Op het plaatje staat een drietal Jacob Jensens: doodgewoon omdat ik die vormgeving wel mooi vind. En die rare chronograaf van Jensen is wel bijzonder: een chronograaf die zo grof is ingedeeld dat je hem nauwelijks goed als een chronograaf kan gebruiken. O ja, het zijn quartzen trouwens.

Van de mechanische horloges loopt de witte-helm-Seiko nog, ondanks zijn leeftijd, het zuiverst. De Junghans Mega-1, een “funk-uhr” van de eerste generatie, wordt als referentie gebruikt. Junghans en witte helm had ik jaren gelden ook al, tot ze verdwenen / stuk gingen. Gelukkig heb ik ze toch nog weer kunnen vinden: jeugdsentiment!
En wat die oude Seiko betreft: weer wennen aan een horloge dat je niet kan opwinden en waar tóch geen batterij in zit. Dat was toendertijd wel een bijzonderheid: een chrongraaf en automaat in één! Visgraat voor de Seiko is onderweg, dat hoort er eigenlijk wel bij.
Verder: de Glycine Incursore was mijn eerste “nieuwe” mechanische horloge sinds jaren. Nu even een stalen band, maar gaat meestal met een rubber band door de tijd.
Zijn oudere broer, de Airman, is natuurlijk een beetje vreemd, met zijn 24-uurs-dial. Het is een lastig te vinden quartzversie van de Glycine-Airmannen en er schijnen er maar 1000 van te zijn gemaakt, alle verkocht in de VS, waar deze ook op de kop is getikt. Was eigenlijk een toevasltreffer, want ik zocht een vintage Airman-automaat.
De quartz-Seiko heeft alarm aan boord en werd uitgebracht in 1992 voor de Olympics in Spanje. Is dus ook wel een beetje apart.
De Olympische vlam staat op de achterkant van de kast.
Die Orfina: daar liep ik ook per ongeluk tegen aan en kon ik niet laten liggen. Hij doet het ondanks de leeftijd verrassend goed en dat geeft toch wel een kleine kick: zo’n oude knol die dan na en halve eeuw vrolijk voorttikt en gewoon goed de tijd blijft aangeven. Is ook mijn eerste handopwindchronograaf.
De Accutron heb ik gekocht vanwege de techniek en het leuke geluid. Het was een bijzondeheid indertijd en hij loopt nog steeds akelig zuiver: op dit moment minder dan een seconde per dag “mis”. De Blyssa is bij veel forumleden wel bekend. Was voor mij de eerste handopwinder-zonder-poespas sinds mijn jeugd en ik viel voor de wijzerplaat met die stralenkrans.

Wat nog ontbreekt is een duiker (en ik probeer me te verzetten tegen het Seikoduikervirus). En op de wishlist staan verder nog een Accutron-Astronaut en een vintage Airman.

Hier dan de groepsfoto:

Mooi uiteenlopende collectie, daar hou ik wel van.
Ik moet zeggen dat ik de Jacob Jensens steeds meer op prijs ga stellen, jammer dat ze alleen maar quartzen hebben maar wie weet stap ik daar nog wel eens overheen.

mooi hoor vooral die orfina

leuke fotos en hele mooie horloges
john

Allereerst mijn compliment voor deze fraaie collectie die bovendien ludiek in beeld is gebracht. Ook je toelichting is bijzonder aardig, al moet ik er wel een kleine correctie op toe passen.
Je schrijft over het besmet raken van een Seiko duikervirus. Welnu dat bestaat niet, het is gewoon een Seiko virus en daar ben je al mee besmet, getuige je twee fraaie Seiko’s. Dus die duiker zal er ook nog wel komen.

Quote:"…een Seiko duikervirus. Welnu dat bestaat niet, het is gewoon een Seiko virus en daar ben je al mee besmet, getuige je twee fraaie Seiko’s. Dus die duiker zal er ook nog wel komen…"

Weetje, Ed, ik bedoel wel degelijk het Seikoduikervirus: een ondersoort is dat :).
Tuurlijk ben ik al besmet met dat algemene Seikovirus.
Maar ik heb gepoogd met te verzetten tegen een verergering van de situatie en dus wèl een duikertje te zoeken, maar dan géén S…o.
En dat lijkt gelukt te zijn trouwens.
Zodra 'ie binnen is laat ik 'm wel zien :slight_smile:

En ze hebben zullekke mooie.

Mijn beste,

Bijzonder leuk op de foto gezet deze familiaire aangelegenheid.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Leuk verhaal bij een mooie collectie.
Mijn rode draad is puur hebbe:D
Na aangestoken te zijn tot het horlogevirus probeer ik het elke keer weer,wel kijken maar niet willen hebben.
Gelukkig mislukt dit regelmatig en wordt de verzameling toch uitgebreider en gevarieerder.

Mooie compositie, en een mooie diverse collectie (tu)

Groeten,

Martin

Volgens mij is de rode draad dat het bijna half 11 is :smiley:

Leuke collectie.

Ruud

Mooie collectie hoor en heel leuk om weer even de Blyssa te zien. :wink:
Bij mij begint er zich steeds meer een rode draad te vormen. Ik heb heb voorkeur voor duikers ontwikkeld. Ook hebben mijn huidige horloges allemaal een sportief uiterlijk. Over een tijdje moet ik maar weer eens een overzichtje maken.

Leuke collectie en leuk gepresenteerd ook!