Groffe "zonne-finish": hoe maak je die?

dag

ik heb een nos-seiko op de kop weten te tikken met een prachtige finish:

ik heb zo’n finish ook wel eens gezien bij vintage omega’s dacht ik.

tja, en dan wordt pijnlijk duidelijk dat nog meerdere seiko’s uit mijn collectie hoogglas “overpolished” zijn waar deze prachtige groffe finish hoort te zitten.

vraag is nu: hoe breng ik die hoogglaspolish terug naar de finish van de foto?
alle “krassen” komen vanuit het midden van het horloge als waren het zonnestralen, met alleen een 120 schuurpapiertje wordt het vast niet zo mooi.

hoe maak je dit? is daar iets handigs voor? speciaal dremelborsteltj misschien?

bedankt!!!

Ik veronderstel dat het geborsteld is.

Maar ik vrees dat het zeer moeilijk is om zelf te doen, toch zo mooi.

Wacht toch maar even op de pro’s voor echt advies. :slight_smile:

Mooie foto van de ‘zonne-finish’. Mijn Glycine heeft het ook. (Overigens niet goed te zien op deze foto). Ik vind het wel iets extra’s hebben. Zo zie je van alle kanten mooie en interessante dingen op en aan horloges als je er niet op kijkt hoe laat het is.

En ik geef je helemaal gelijk als je zo’n horloge koopt om de uitstraling; het zijn vaak details die de doorslag geven.

Oh, wat mooi zeg, die SST.
Sowieso zien we hier niet vaak een Airman voorbij komen vliegen.
Goed hoor !

Ik zal niet het topic kapen, maar even ingaan op Grootmokum: ik vond hem afgelopen zomer op eBay. Bleek dat verkoper 10 minuten fietsen bij me vandaan woont! Een kenner en bezitter van een mooie verzameling. Hij had 'm al een tijdje in zijn bezit. Hij deed 'm weg omdat hij zijn ‘grail watch’ eindelijk had gevonden. De Airman is uit 1969, compleet met alle originele zaken (!): garantiecertificaat uit 1969, doosje, onderhoudshistorie, rekeningen etc.
Afgelopen herfst zag ik aan de Binnenweg in Rotterdam de remake van dit model. Ook fraai, maar laat ik het zo zeggen: ik ben blij dat ik de originele heb.

Klokkijken op dit horloge is een beetje als opnieuw leren klokkijken. Je hebt aan 1 oogopslag in het begin niet voldoende. Je gaat bewust kijken en je ziet dan allerlei details.

Je kan het aan Ferrie Schweitzer vragen:
http://www.vintagehorloges.nl/index.html
Hij heeft m’n Omega Speedmaster onder handen genomen, die heeft het ook:

nou, zo dus:

http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=81571&start=0#p843525